logo Jawa Enduro na scénu
Jawa 650 Dakar

  Týnecká Jawa plní sliby. Co rok, to nový model. Projekt motocyklu nové generace se čtyřdobým motorem odstartoval Classic, následoval Style a nyní přichází na scénu poslední z plánované řady - enduro JAWA 650 DAKAR.

  Škoda jen, že celá řada nemohla být představena v opačném pořadí. Začít před třemi roky endurem, jinak by se navazovalo na slavné tradice. Všechny ty úspěšné Šestidenní, soutěžní endura a díky Pavlu Ortovi nakonec i dakarský speciál? Důležité ale je, že enduro je na světě, a vy máte nyní možnost se s ním na stránkách svého oblíbeného Supermota seznámit v exkluzivním jízdním testu. První fotografie v Supermoto katalogu vyvolala obrovskou vlnu zájmu i následných diskusí, a tak jsem se po krátkém svezení s modrým strojem s výrobním číslem 0001 rozhodl osedlat a podrobit testu druhé enduro, které najíždí kilometry v jízdních zkouškách. Po oficiálním představení na jarní výstavě Motocykl 2006 bude již velký Dakar v prodejní síti a já věřím, že právě model určený k dobrodružnému cestování najde v řadách příznivců Jawy své zájemce.
Jawa 650 Dakar
Jawa 650 Dakar
Jawa 650 Dakar
Jawa 650 Dakar
Pružící a tlumící jednotka Bitubo je pro novou Jawu velkým přínosem.
Jen stěží jsme si někdy uměli představit, že Jawa bude tak brzdit. Holt dva kotouče!
Rychloměr i otáčkoměr - zálkadní výbava nového endura. Novinkou je multifunkční digitální přístroj. Změn dozná panel kontrolek.


  Nezaměnitelná image
  Již první pohled prozrazuje, že byl využit zdařilý design modelu Style. Odpovědí na trubkovou podsedlovou část je přední kapotáž, laděná ve stejném stylu. Podmínkou úspěchu endura bylo použití centální jednotky s přepákováním. Slovo dostala plně nastavitelná jednotka Bitubo. Ta poskytuje zdvih v ose kola 170 mm. Odlišná je i zadní prostorová vidlice, která ve zkouškách vykazovala značnou tuhost, a potvrzují to i jízdní pocity. Přední teleskopickou vidlici Paioli znáte ze Stylu, zdvih té na Dakaru činí 155 mm. Už slyším nářky: "To jsou zdvihy pro enduro?" Zalistujte však technickými údaji a srovnávejte. Obdobné zdvihy má u kategorie cestovní enduro i konkurence a více než tabulkové údaje jsou důležité pocity. A právě pocit, a to velmi dobrý, mám z kvalitních italských duralových ráfků Radaelli. Přední má rozměr 19", zadní sedmnáctka je obuta do pneu Mitas E-08 šíře 140, alternativně se však počítá se stopadesátkou Metzeler Tourance, která zdobí modrý prototyp. Dobře si dovedu představit jiné přední kolo a obutí a cesta Jawy mezi motardy je otevřena.
  Kdo u modelu Style toužil po 2 kotoučích, má je u Dakaru k dispozici. Dva dvoupístkové plovoucí třmeny Grimeco brzdí každý svůj kotouč o průměru 320 mm. Zadní plovoucí dvoupístek nese značku AJP, kotouč má 220 mm.
  Zajímavým a zcela osobitým designérským prvkem je použití trojice polyeliptických světel, vyčnívajících z ostře řezaného štítku. Světla jsou osazena halogenovými žárovkami H3. Za štítkem najdete kruhový rychloměr a otáčkoměr, panel s kontrolkami dozná ještě změn, stejně jako naladění multifunkčního digitálního přístroje. Momentálně ukazuje celkové kilometry, dva denní počítače a napětí v elektrické síti.

  Starý dobrý známý
  Čtyřventilový jednoválec Bombardier Rotax jsem si nechal úmyslně nakonec. Osvědčený motor se objevuje beze změn i zde. jeho výkon 50 k přenáší na rozetu "O" kroužkový řetěz rozměru 530. Duralová rozeta ale působí velmi těžce! Zasloužila by si dynamičtější tvary, které by ji odlehčily i opticky.
  To už ale nasedám, spíše by se hodilo říci nalézám, protože výškou sedla je Jawa 650 Dakar nekompromisním endurem. Z jízdy však nečekejte žádné radikální soudy. Pro zimní jízdu na rozbahněném poli ani po přemrzlé klouzající trávě nejsou jinak perfektní pneu Mitas E-08 to pravé, zato na byť prochladlé silnici se dostavily první solidní pocity z jízdy. V určité fázi mi průběh motoru i chování motocyklu připomněl starého dobrého Biga nebo výbušné Pegasu. Ale více si řekneme až na jaře. Bezproblémový start se potvrdil jak u studeného, tak i u teplého motoru. Převodovka má díky sekundárnímu převodu krátkou a silnou jedničku, zato dvojka si to užívá pěkně dlouho. Ani jeden problém s vyřazením neutrálu, zato nemile překvapil spínač pohotovostního stojanu. Po vyjetí z garáže by nabylo možné nechat nastartovaný motor pro jeho prohřátí, ale s touto změnou se pro sériovou výrobu počítá.
  Kryt motoru, nikoli z plastu, ale z pevnějšího laminátu, je vlastně jenom krytem výfukových kolen. Po spojení do trubky, která prochází pod motorem (zde se uvažuje též o zakrytí) pokračuje výfuk k objemné dvoukomorové koncovce. U modelu Classic jsem byl její odpůrcem, na modelu Style jsem jí toleroval, zde mi konečně připadá její umístění pod sedlem odpovídající. Příjemná jsou oválná zrcátka, i když s menší plochou, je v nich vidět a kloub zajišťující jejich nastavení drží!

  Vstříc dálkám
  Dobrou zrávou je jistě i to, že na motocyklu nenajdete součástku, která by pocházela z Dálného východu. Již dnes se taky počítá s dodáváním nejrůznějších doplňků, jako třeba s širšími řidítky, krytem motoru a cestovními kufry.
  Brzy tedy uvidíme, co udělá tato informace s vámi, milovníky dálek, kteří je touží zdolávat na českém motocyklu. Osobně jsem velmi rád, že malý osminkový Dakar, v jehož sedle jsem zdolal po asistenčních trasách spolu s dakarskou kolonou trať legendárního pouštního maratonu, dostal velkého bratra. Pro příští cestu do Dakaru tak mám alespoň ve výběru motocyklu naprosto jasno.

Text: Jaroslav Šíma, foto: Ivo Helikar Supermoto 2/2006

Jawa 650 Dakar
motor
typčtyřdobý, kapalinou chlazený jednoválec
rozvod, ventilů na válec2x OHC, 4
vrtání x zdvih100,0 x 83,0 mm
zvihový objem652 cm3
výkon48 k/6500 1/min
točivý moment57 Nm/5000 1/min
kompresní poměr9,7:1
plnění motorukarburátor Bing
mazánítlakové oběžné
zapalováníelektronické
spouštěníelektrické
převody
spojkavícelamelová v olejové lázni
převodovkapětistupňová
sekundární převodO-kroužkovým řetězem
podvozek
rámtrubkový uzavřený ocelový
přední odpruženíteleskopická vidlice Paioli
zadní odpruženícentrální nast. jednotka Bitubo
přední brzda2 x 320 mm, dvoupístkový třmen
zadní brzda1 x 220 mm, dvoupístkový třmen
přední pneumatika100/90-19
zadní pneumatika140/80-17
rozměry a hmotnosti
rozvor kol1518 mm
výška sedla840 mm
palivová nádrž17 l
hmotnost bez náplní198 kg
cena169.000 Kč