logo Jawa Fichtl story
"Pařez" se vrací - z daleké Číny...

  Poslední typ Jawy Pionýr se přestal vyrábět na začátku 80. let. Dodnes jich na českých silnicích jezdí v různých provedeních údajně kolem 50 tisíc. V na jarní výstavě Motocykl a v září v Národním technickém muzeu se veřejnosti představil nový motocykl s logem slavné značky české motocyklové historie. Jawa zase tady. V nové, moderní, a přesto důvěrně známé podobě.
  Půl století poté, co se v tehdejším Československu začal vyrábět malý motocykl Pionýr (lidově přezdívaný též "Fichtl", či "pařez" - podle tvaru sedadla, "pincek" apod.) vyjíždí motoristická legenda opět na české silnice v nové reinkarnaci. Tentokráte ovšem z daleké Asie. Přesněji řečeno, díly na motocykl se vyrábějí v Číně a montují ho v Opavě. "V Číně jsou nejnižší výrobní náklady, ostatně všechny velké firmy dneska vyrábí tam. Jde o nejmodernější fabriku, která byla postavena v loňském roce za 100 miliónů dolarů," vysvětluje Pavel Brída, šéf opavské firmy Motoscoot, která je největším českým dovozcem malých motocyklů, proč zvolil k výrobě Pionýra "říši středu".

  NÁVRAT LEGENDY
  Nápad oživit výrobu dostal Pavel Brída na počátku letošního roku, a během následujících šesti měsíců se ho podařilo realizovat. "První pionýr byl vyroben v roce 1956. Proto byla letos příhodná doba," konstatuje. "V lednu 2006 začal Motoscoot spolupracovat s Jawou Týnec, jednali jsme dlouhou dobu o pronajmutí ochranné známky a nakonec jsme podepsali licenční smlouvu." Během necelých dvou měsíců byl vyroben funkční vzorek, a v březnu letošního roku se první kus pionýra představil na výstavě Motocykl 2006, a o měsíc později už byla zahájena výroba New Pionýra v Číně. V září zahájila firma jeho prodej na českém trhu.
  Zájem o retro-motockyl je značný - podle Pavla Brídy dostala firma první objednávky už na začátku června a nedočkaví zákazníci hned za ně složili zálohu. Ti se modernizované verze legendární české motorky dočkají nejdříve, podobně jako ti, kdo si objednali stroje z limitované série 555 kusů. Jejich zakázky se vyřizují nyní přednostně, poté začnou dodávky sériových strojů. Sériový výrobek stojí necelých 29 tisíc korun, za motorku z limitované řady v počtu 555 kusů zaplatí zájemci zhruba o deset tisíc korun více. Speciální provedení je pojato moderněji, má např. lak s metalízou, limitovaná edice prvních 555 kusů je v originální "jawácké" barvě se zlatou linkou a replikou hnědého původního sedla. New Pionýr se nabízí už i v Japonsku, Motoscoot plánuje i prodej v západní Evropě a v Rusku. Prioritním však byl podle Pavla Brídy jeho návrat na český trh.

  PIONÝR PRO NOVÉ STOLETÍ
  Nový pionýr je však na rozdíl od svého předchůdce vybaven čtyřtaktním motorem značky Honda o výkonu 3,6 koní, má čtyřstupňovou převodovku a elektrický startér. Technická specifikace na webu výrobce uvádí jeho následné základní charakteristiky: jednoválcový vzduchem chlazený čtyřtakt, výkon 2,6kW/ 8600ot/min, homologace: euro 3 (nejpřísnější norma), zapalování C.D.I. bezkontaktní, převodovka manuální (4 rychlostní), rozměry: 1780mm x 670mm x 980mm, váha (poh.) 76 kg, reál. spotřeba 1,4 lt/100km (BA-95N) rám jednosedadlový typ, objem nádrže 2,8 lt (včetně rezervy 0,8 lt), brzdy obě čelisťové, akumulátor 6V - 4 Ah, max. rychlost 62km/hod (podle informací výrobce dokáže jet však až i 80 km/hod).
  Původní Jawa 50 "pařez" měl naležato umístěný dvoutaktní jednoválec o zdvihovém objemu 49,8 cm3 (N 38 x 44), výkon 1,18 kW (1,6 PS) při 5000 ot. za min, kompresní poměr 6,6:1, karburátor Jikov 2912. Mazání motoru se provádělo mastnou směsí, příměsí oleje do benzínu v poměru 20:1. Se svou třístupňovou převodovku dosáhl motocykl nejvyšší rychlost 50 km/h, jezdec ji však musel spíše odhadovat, protože stroj (s výjimkou závodních či exportních verzí) neměl standardně montovaný tachometr. Otevřený rám byl svařený z ocelových trubek obdélníkového průřezu. Přední kolo bylo uloženo v teleskopické vidlici bez tlumení, kluzáky chráněny pryžovými manžetami, zadní kolo uloženo ve vlečené kyvné vidlici svařené z tvarovaných plechových výlisků, odpružené jednou vinutou pružinou umístěnou pod sedlem ve středové rovině stroje.

  NOSTALGIE I RECESE
  Pionýry a jejich souputníci v podobě malých motocyklů, mopedů apod. jsou oblíbenými stroji dodnes, často jsou doslova kultovním předmětem motoristických fanoušků. Ať už jde o sběratele veteránů, kteří se snaží své nablýskané stroje vypiplat k dokonalosti, nebo recesisty opatrující nostalgické milníky historie českého a slovenského motorismu, často převzaté po dědečkovi. Pořádají své srazy, a také regulérní závody. Jedním z nich je např. Austerlitz Fechtl Cup, při němž se sjely změřit své síly na konci září malé motocykly do objemu 50 ccm na uzavřené cross-country trati ve Slavkově u Brna. Ve východních Čechách závodily stroje Jawa 50 mj. na Tour de Soda v Prachovských skalách v Českém ráji na Jičínsku, nebo v rámci vytrvalostní soutěže zorganizované hasiči z podkrkonošské obce Čistá u Horek.
  Na opačném konci republiky, v jihočeské obci Vydří se "fichtl cup" pořádá už léta. Letošní ročník byl díky účasti rakouského jezdce ze sousední obce první mezinárodní... Soutěžící závodí v nejrůznějších disciplínách, od rychlostních jízd a jízdy do vrchu (k místnímu hostinci U Jana pána, kde se také odehrává podstatná část organizační práce závodu a vyhlášení vítězů), až po jízdy zručnosti na fotbalovém hřišti. Jezdci musejí zdolat různé typy překážek dopravit např. kbelík s vodou bez vylití obsahu na určenou vzdálenost apod. Na všech účastnících podobných akcích je vidět, že si jízdu na malých rámusících strojích i atmosféru kolem nich bezvadně užívají.

Autor: joe, foto: Montyjawa.cz, motoscoot, joe hn.ihned.cz 4.10.2006

Světovou premiéru měl New Pionýr na březnové výstavě Motocykl 2006 v Praze.