logo Jawa Hračka
Jawa 125 dandy

Jawa 125 Dandy   Jawa, pojem, který přetrvává dodnes. A právě cnes si většina z vás není jista, zda vyrábí nebo ne. Ano, Jawa vyrábí i dnes, vyrábí několik typů motocyklů různých kubatur, které si můžete koupit. Většina z vás si řekne, že "třistapadinu" už Jawa vyrábí přes padesát let. Není to pravda, Jawa vyrábí i jiné typy motocyklů, než ty, které začaly dobývat svět již v roce 1945. Co tedy Jawa produkuje? Od Jawa 50 Robby přes Jawa 125 dandy až po Jawa 350 Tramp. Já jsem měl možnost vyzkoušet druhou jmenovanou Jawa 125 Dandy a přesvědčit se o jejích kvalitách i záporech.
   Nejdříve jsem dal na první dojem tohoto motocyklu. Špatná volba, stajně jako u ženy. Když ženu hodnotíte na první pohled, po pár chvílích společného soužití vás zklame. Druhým pohledem, jsem tedy zjistil výrazné zlepšení.
   Tak za prvé zvuk. Zvuk jsem ihned přirovnával k obsahu minimálně 500 ccm a výkonu přes 50 koní, stejně jako vzhled, který by se dal přirovnávat k motocykluvyšší výkonové třídy. To byla první mýlka. Stejně jako u ženy, která s vámi mluví velice sladce a je namalovaná. Za druhé pneumatiky. Pneumatiky, které na první pohled patří na cestovní enduro a tím pádem nedrží na silnici. To byla druhá mýlka. Stejně jako u ženy, která vám vykládá, jak skvěle a rádá tančí a přitom při tanci vám pošlape vaše zánovní motorkářské boty. No a za třetí je to přeci jenom "stopětadvacítka", která cítí kopec již dva kilometry před začátkem stoupání. To byla třetí mýlka. Stejně jako u ženy, která vám řekne, že je jí 23 let a přitom je ještě pod zákonem.
   Tak toto byl můj první dojem. Stejně jako mé první dojmy u žen. Ovšem ten druhý dojem byl o mnoho lepší, než u již zminovaných osob nežnějšího pohlaví.
   A jaký tedy byl ten druhý dojem? Když to vezmu popořadě, stále jsem věděl, že jezdím na Jawě, která má obsah 125 "kubíků", ale i skalní motorkáři, kteří dosud neviděli, tak nevěřili, že je to stroj o tomto obsahu. Věřili byste ženě, která vám říká, že se nechce vdávat? Ano, do té doby, než uvidíte oddací list. Za druhé pneumatiky, v zatáčce, která měla minimálně 90 stupnů a po obroušení stupaček jsem si řekl, že tomuto stroji mohu a brousil jsem dál a nebojácně. Věřili byste ženě, kterou vyzvete k tanci, vy ovládáte základy tanečních kursů a ona vám řekne, že je mistryní v latinskoamerických tancích a přitom ji nadmíru převyšujete? A kopce, to je doména tohoto stroje, jakýkoli kopec vyjedete nejméně sedmdesátikilometrovou rychlostí. Můžete si být jisti, že po vášnivé noci, kterou prožijete s "třiadvacetiletou" ženou, jste neprožili sex s třináctiletou dívenkou? Až obdržíte předvolání k soudu budete si teprve stoprocentně jisti, že jí bylo 13 let.
   Takže když to vezmeme přesně podle regulí:
   Jawa 125 Dandy je motocykl o výkonu 9,4 kW při 8200 ot/min, se srdcem, které bije ve čtyřtaktním rytmu a jeho cévy jsou naladěny do rozvodu OHC. Samozřejmě jako v lidském těle o jednom srdci, i zde pracuje jeden píst v jednom válci. Klasické chlazení vzduchem je doplněno elekrickým startérem a v případě vybité baterie si můžete pomoci nožním startováním. Kolika rychlostmi může disponovat běžec na krátké tratě nevím, ale Jawa může nabídnout 5 rychlostí a maximální rychlost, kterou i Superman těžko dosahuje, 130 km/h. Dle odborníků každé vozidlo má svou brzdnou dráhu, která je několik metrů dlouhá v závislosti na rychlosti a váze vozidla. Zadní brzda, která je osazena 180 mm velkým kotoučem a jednopístkovým třmenem, je sakra ostrá, takže brzdná dráha tohoto stroje se rovná skoro nule. Na bolavá záda nebo bolesti hlavy při jízdě na tomto motocyklu po "velice kvalitních českých silnicích" můžete velice rychle zapomenout, jelikož dobře dimensovaná přední vidlice o zdvihu 170 mm a zadní centrální pružící a tlumící jednotka o zdvihu 150 mm vám nedá možnost si ztěžovat na tyto neduhy.
   Ale jako každé lidské tělo má i tento stroj své neduhy. Bolí vás hlava? Věřte že s elektroinstalací nebudete mít nejmenší problémy. V předním světle je asymetrická žárovka plně dostačující a při jejím světle nebudete potřebovat dioptrické brýle. Bolí vás v krku nebo kašlete? Tuto Jawičku i po velmi sychravém ránu velice dobře nastartujete a jakékoli pokašlávání je tomuto stroji cizí. Máte srdeční arytmii? Tento stroj jede pořád a bez jakéhokoli vynechání či únavy. Je pravda, že pokud tento motor podtáčíte pod 4000 ot/min, dostaví se nepříjemné škubání, ale na to znají lékaři z Jawy velice jednoduchý lék. Podřadte si o jeden stupen níž. Trápí vás bolesti břicha? Řazení je sice tvrdé, ale velice přesné, což ocení vyznavači enduro jízdy, velmi dobře odstupnované rychlosti zase ocení "hltači" asfaltu. Ovšem obě skupiny lidí si bude na tvrdou spojku. Co vaše erekce? Tato malá Jawka jde do svíce při rozjezdu snadno. Stačí si vychytat práci s plynovou rukojetí. Jste nespokojeni s tvarem vašich nohou. Je to snadné. Stačí si vybrat mezi drátovými nebo loukotovými koly. A třesou se vám kolena? Bohužel při otáčkáchnad 7500 i zde budete masírováni vydatnými vibracemi, ale pouze do nohou. Ruce zůstávají tohoto neduhu ušetřeny díky uložení řidítek di silentbloků. Jestli jste sportovcem, můžete této stopětadvacítce konkurovat. Zvláště pokud je vaší doménou běh na dlouhé tratě. S nádrží na 6,5 litrů a sedadlem, na kterém vás bolí zadek již po ujetí 80-ti kilometrů opravdu nebudete mít konkurenci. Možná jste dobrý na dlouhé tratě, ale na kratší vzdálenosti vám to soupeř jménem Dandy natře. Stejně tak jako v orientačním běhu terénem. Prostě nemůžete být dobrý ve všem. Tento stroj je dobrý skoro ve všem, vlastně ve všem kromě cestování. Určitě máte i své rezervy a v případě potřeby na tyto rezervy přepnete. Tady naše Jawa bohužel zaostává. rezerva benzínu je pouze na 1,2 litru a přepínání je dosti problematické. A že máte vybranou stravu pro sportovce, tak tady vás zase s naší Jawou trumfneme - my si vezmeme vše kromě nafty.
   Užen jsme začali, takže se sluší u nich i skončit - vždyt´ i Jawa je rodu ženského. Jawa 125 Dandy má průměrnou spotřebu 3,5 litrů na 100 kilometrů a dá se pořídit za necelých 70.000 Kč. Kolik vás vyjde pořízení a vydržování vaší manželky či přítelkyně? Pořízení zdarma, ale dlouhodobá investice je asi někde jinde.

Johny Honda Svět Motorek 17/2001