logo Jawa Jawa 125 Sport

Už delší dobu mám pocit, že s motorkou o objemu 125 ccm a výkonu 14 koní je mnohem víc zábavy, pokud je schopna jízdy v terénu. A to naše Jawka 125 Sport rozhodně zvládá na výbornou. Kromě toho se jí dostává i jiných, pro konkurenci neznámých vlastností - skoro nic neváží, má tuhý podvozek a její rozměry jsou sympaticky tříčtvrteční.

   Hned v úvodu musím podotknout, že testovací jawka měla motor převrtaný na 150 ccm, takže to vlastně není čistokrevná dváca a také, že se testování neodehrávalo v Praze a okolí, jak bývá zvykem u malých objemů, ale jel jsem na chudáku Jawce, ve sněhu, ledu a soli (to se ukáže později fatální) celých tři sta kilometrů do bavorska na Elefantentrefen. Tři sta kilometrů bych jel i zpět, kdyby si Jawka po sedmdesáti kilometrech neřekla dost, příliš slané, šmytec a basta - takovej kus tě vezu, teď povezeš ty mě. No fajn...
   Ale k věci - tohle je přesně ten druh motorky, kterému se může říkat pomocník - dokonale univerzální, pádu odolná, nenáročná a lehká, celkem svižná a výborně a výborně ovladatelná motorka - pro každého. Od teenagerů - začátečníků, přes výfuky ošlehané kurýry a celoroční dojížděče do práce, až po důchorce - rybáře - malá Jawka odveze kohokoli kamkoli a kdykoli, po silnici i po poli, parkem i po schodech, v zimě i v létě. A zdá se, že by mohla sloužit věrně celkem dlouho, protože v Jawě stále ještě nezapomněli, jak se dělá festový soutěžák a tak tahle Jawka na tom vydělala. Když porovnám Sportku s přímým konkurentem od Hondy - XR125 - je to Jawa, která váží o 15 kilo míň, má kotoučovou brzdu i vzadu a je levnější o 17000 Kč. Kromě toho má tužší podvozek, nižší stavbu a níže umístěné sedlo, takže je začátečníkovi jistě Přístupnější. Honda XR125 sice nasbírá body do kolonky celkové zpracování, ale u motorek této kategorie bych dal přednost tuhému podvozku Jawy před optickou dokonalostí Hondy.
   Co mi na Jawce příliš nesedlo, je zpracování přístrojovky, kde mi vyloženě scházelo denní počítadlo kilometrů. no a ty kontrolky, to je teda něco... Také brzdová soustava působí poněkud zastarale, nicméně brzdy brzdí.
   Startér má snahu "ulejt" teplý motor a tak je lepší ohřátou mašinu nahodit startpákou - mimochodem, jde to i rukou. A pokud chceč jezdit v zimě, když je řádně nasoleno - věnuj pozornost konektorům, fajfce i všem kabelům. Zakonzervovat a zaizolovat nejlíp jak to jen jde, sůl je svinstvo.
   Co závěrem? Tahle motorka se povedla, nehraje si na dospělou, je sympatická, výborně funguje na silnici i v terénu. Také její cena je příznivá - zkrátka - dobrá, malá a levná motorka...

Text a foto: Hanzz Motoráj 4/04
Jawa 125 Sport
Motor: čtyřdobý, vzduchem chlazený
jednoválec OHC
Objem: 124 ccm
Max. výkon: 9,4 kW / 8200 min-1
Max. kr. moment: 9,2 Nm / 7000 min-1
Startér: elektrický i machanický
Převodovka/sek. převod:
5 rychlostí - řetěz
Hmotnost suchá: 99 kg
Spotřeba: 3,5 l/100 km
Max. rychlost: 115 km/h dle tacho
Cena: 72.500,- Kč