logo Jawa Jawa 650 Dakar

Jawa 650 Dakar      Vlajkovou lodí Jawy jsou bezesporu čtyřdobé šestsetpadesátky, které splňují všechny předpisy i požadavky současných jezdců. Prvním čtyřdobým typem s větším objemem byla v novodobé historii Jawy šestsetpadesátka Classic. Mladší typ Jawa 650 Style byl dalším vzhledově atraktivnějším vývojovým krokrm této modelové řady.
  Nyní spatřilo světlo světa konečně také očekávané enduro! Vždyť co je vhodnějšího pro enduro než jednoválcový motor Rotax v podvozku jawy, na kterém již v roce 1986 dovedl Jozef Chovančík získat titul mistra Evropy? Podle prvních testovacích jízd má nové enduro výborné jízdní vlastnosti na silnici, ale nezalekne se ani terénu díky vylepšenému pérování a pozměněné geometrii. Silný jednoválec je s příznivým průběhem výkonové křivky pro jízdu v terénu ideální. Rakouský podčtvercový agregát Rotax o objemu 650 cm3 má zdvih 100 a vrtání 83 mm a pracuje se čtyřventilovým rozvodem 2x OHC, který je poháněn řetězem - to vše je usazeno do hliníkového bloku Jawa 650 Dakar    motoru s vícelamelovou spojkou v olejové lázni a pětistupňovou převodovkou s precizním řazením. Osvědčený jednoválec Rotax potěší svým zvukem, dynamikou a minimálními požadavky na údržbu. Svou bezporuchovostí jsou rakouské motory vyhlášeny.
  Vibrace jednoválce jsou u tohoto motoru omezeny na minimum díky vyvažovacímu hřídeli. Hmotnost motoru je snížena použitím externí olejové nádrže, o bezproblémové spouštění jednoválce se stará elektrický spouštěč s automatickým dekompresorem. Enduro s přitažlivým designem bude na našem trhu k dispozici v první polivině letošní sezóny a na trh přijde pravděpodobně s typovým označením Jawa Dakar. Očekávaná cena je 169.000 Kč. Tuto novinku můžete premiérově spatřit začátkem března na stánku Jawy u příležitosti jarní výstavy Motocykl 2006 na pražském Výstavišti v Holešovicích.

text: ing.P.Husák, foto: Jawa, archiv Motocykl 3/2006

Jawa 650 Dakar Jawa 650 Dakar


Technické údaje - Jawa 650 Dakar
motor kapalinou chlazený čtyřdobý jednoválec, OHC/2
objem 652 cm3
vrtání x zdvih 100 x 83 mm
kompresní poměr 9,7:1
jmenovytý výkon 35,4 kW (49 k) při 6500 1/min
max. točivý moment 57 při 5000 1/min
karburátor Bing
počet převodových stupňů 5
rozvor 1518 mm
výška sedla 840 mm
objem nádrže 17/3 l
hmotnost 198 kg
nejvyšší rychlost 160 km/h
přední pneu 100/90 x 19"
zadní pneu 140/90 x 17"
přední brzda dvojitá kotoučová 320 mm
zadní brzda kotoučová 220 mm
zdvih pérování vpředu 150 mm
zdvih pérování vzadu 170 mm