logo Jawa Podívejte se na neoficiální fotky nové Jawy 1000

http://www.motorkari.cz/clanky/moto-novinky/jawa/podivejte-se-na-neoficialni-fotky-nove-jawy-1000-30546.html

   Máme pro vás první neoficiální snímky prototypu nové Jawy 1000. Blíží se snad doba, kdy "bájný litr" spatří po letech příprav a testování skutečně světlo světa? Spolehlivých informací je málo, oficiální zdroje mlčí, ale fandové značky mají jistě co diskutovat...

   Včera večer unikly na internet vůbec první relativně kvalitní snímky připravované Jawy 1000. Roky trvající diskuze o novém modelu týnecké společnosti se tak opět rozproudila. Ačkoliv nelze autenticitu fotek nijak ověřit a potvrdit, je očividné, že se nejedná o fotomontáž a že jde o skutečné záběry existujícího stroje. Snímky potvrzují, že "bájný litr" je robustní motorka z kategorie roadsterů, jak bylo Jawou slibováno.

Jawa 1000 prototyp

   Design stroje, byť v jistých ohledech vypadá poněkud nesourodě, zatím ponechme stranou - vzhledem k některým očividně provizorním technickým řešením (vytrčený kryt chladiče oleje, vedení lanek a kabelů), můžeme oprávněně doufat, že sériovka bude proti prototypu přece jen dotaženější. Avizovaný kapalinou chlazený dvouválec ve výrazném trubkovém rámu svým žebrováním válců a vyleštěnými kryty odkazuje do historie, k tradičním jawským dvoutaktům. Tradiční je ostatně i barva laku a zlaté linky, černočervené sedlo nebo červená nádrž s chromovanými boky. "Falešná" nádrž, obsahující dvojici budíků a spínačku, však slouží nejspíš jen jako kryt airboxu. Z fotek jsou jasně patrná litá kola, přední USD vidlice a kotoučové brzdy včetně přední dvojité s radiálními třmeny. Otázku vzbuzují zadní tlumiče, které jako by těm panelkovým z oka vypadly - jde snad o původní prvky známé ze starých dvoutaktů? Nebo se snad podařilo vytvořit moderní tlumiče v retro-obalu? Žádné oficiální parametry bohužel k dispozici nemáme.

Jawa 1000 prototyp

   Kromě snímků prototypu si připoměňme také některé dosud známé údaje a peripetie vývoje modelu JAWA 1000/837: Jak se můžeme dočíst v dokumentech Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, výzkum a vývoj litrového motocyklu byl oficiálně zahájen před osmi lety. V letech 2007-2010 tak Jawa Moto s.r.o. čerpala celkem 21,9 mil. Kč ze státního rozpočtu na "výzkum a vývoj nové generace JAWA s motorem o obsahu 1200ccm, který postupně po roce 2010 nahradí nosný výrobek společnosti, tj. dvoutaktní motocykl JAWA 350 a doplní úspěšnou první generaci motocyklů JAWA 650". Hlavním cílem projektu bylo "připravit robusní, spolehlivý a atraktivní motocykl s víceválcovým čtyřtaktním motorem o obsahu 900-1200ccm" - tedy zmíněný litr. Relevantní zdroje z Jawy přitom několikrát potrdily, že má jít o kompletně český výrobek, nikoli např. o agregát z MZ 1000, jak se spekulovalo.

   Testování prototypu s českým motorem tak začalo v roce 2010, přičemž s náběhem sériové výroby se tehdy počítalo na rok 2013. Mezitím jsme mohli z Jawy slyšet slova o tom, že "nová Jawa je od začátku konstruovaná jako vlajková loď a luxusní záležitost, která by měla tradiční českou značku vrátit zpět na světové trhy", přičemž spekulace hovořily už i o ceně okolo 300 tisíc. JIž v roce 2011 však bylo potvrzeno, že novinka se do sériové výroby dostane zřejmě až v roce 2014 nebo později.

Jawa 1000 prototyp

   V uplynulých pár letech pak informace o litrové Jawě poněkud utichly. Společnost se soustředila na sériovou výrobu modelů 660 Sportard (2011) a Adenuim (2012); ohlášena byla tehdy i retro-verze 660. Californian, na níž však stále čekáme. Kdy se litrové Jawy dočkají zákazníci, to je po mnoha odkladech a několikaletém zpoždění za původním plánem skutečně ve hvězdách. Jawa však mezitím dokázala sympaticky oživit legendární 350 - to prostřednictvím přestaveb nejmladšího modelu 350/640. Oblíbená třinda se tak v uplynulých letech představila ve verzích Californian, Four nebo MIlitary. Nejznámějším stavitelem těchto modelů je přitom Mates Moto Servis, který jsme nedávno navštívili.

   Nakonec připomeňme, že už během přípravy litru zahájila Jawa další projekt - z dokumentů MPO se dočteme, že v letech 2012-2014 čerpala týnecká značka celkem 17,5 mil. Kč na vývoj "univerzálního cestovně terénního motocyklu JAWA 1200, který po roce 2016 postupně doplní nosný program splečnosti - cestovní řadu motocyklů JAWA 1000 a univerzální řadu motocyklu JAWA 660". Hlavním cílem projektu přitom bylo "připravit robusní spolehlivý a atraktivní motocykl s víceválcovým čtyřtaktním motorem o obsahu 1200 ccm". O dvanáctistovce však máme k dispozici ještě méně údajů než o litru. Konkrétní a jasné informace o produkci Jawy by přitom uvítalo obrovské množství tuzemských motorkářů. Jenže místo toho, aby se situace vyjasňovala, jsou věrní fandové značky odkázání jen na spekulace, dohady a další čekání...

www.motorkari.cz, 29. ledna 2015