logo Jawa Malé motocykly

  Když jsme se v redakci rozhodovali, které malé motocykly zařadit do našeho testu a které ne, dospěli jsme k tomu, že asi nejlepší variantou bude vybrat takové modely, které budou co nejuniverzálnější a splní co nejvíce odlišných požadavků. Tedy přibližovadlo třídy „chytrá horákyně“. Aby se s ním dalo jezdit dobře na silnici, ve městě, na polních i lesních cestách, aby se na nich dalo také blbnout. Soustředili jsme se proto především na malá endura, vybrali jsme však i stroje, které sice více patří na silnici či do města, přesto však zvládnou bez větší úhony i horší polní cesty či lehký terén.

Malé motocykly na našem trhu

  Co jsme testovali

Malé motocykly na našem trhu   Vzhledem k tomu, že v tomto segmentu zuří především velká cenová válka, je logické, že drtivá většina prodávaných modelů je vyrobena buď přímo v Číně či je v jiných lokalitách vyrobena z čínských dílů. K silné konkurenci přispívají i další asijští výrobci ze Singapuru a Thajvanu. Díky tomuto výrobnímu boomu „ za malé peníze“ je v této kategorii i na našem trhu opravdu velmi slušný výběr. Evropští či japonští producenti mají v této cenové válce šanci jen v případě, že jednotlivé části z Číny vozí, ve vlastní zemi pak montují. V poslední době však je běžnější vyrobit celý motocykl v Číně pod dohledem vlastních odborníků dle vlastní dokumentace, tak jak je tomu i v jiných oborech. Z čistokrevných „číňanů“ jsme vybrali ST 200 či stejný model GY4 od Yuki. Od té jsme testovali také ještě nejlevnější model GY2, Od značky V.D.O. to je 125 GY a Kentoyu zastupoval Trigger 200. Samozřejmě jsme zařadili také dva představitele Jawy, Dandy a Dakar. Jako absolutní exotickou výjimku jsme prověřili i zajímavý indický stroj s korejsko-japonskými kořeny Kinetic. Naší pozornosti neušel ani především designově velmi pozoruhodný Sachs. Ten zatím zařazujeme pouze jako jako“první dojmy“ a jeho test budeme publikovat dodatečně.

  Jak jsme testovali

  Původně jsme se domnívali, že vše stihneme na jaře tak, abychom se s vámi mohli podělit o zkušenosti ještě před sezónou. Záhy jsme však pochopili, že podstatně lepší bude test posunout a na jednotlivých strojích ujet podstatně více kilometrů. Ukázalo se, že mnohem více než například u nových automobilů či velkých motorek může být první pohled velmi rozdílný od vlastní praxe. Především proto, že u mnohých z nich se v průběhu často měnily vlastnosti a to oběma směry. Tedy motocykl, který na první pohled vypadal výborně, měl v průběhu najetých kilometrů více problémů než ten co zpočátku vypadal méně nápadněji a posléze se z něj „vyklubal“ nenáročný pracant. Dalším problémem bylo například testování rychlosti. Zvláště u některých čínských strojů byla patrná značná nepřesnost rychloměrů. V jednom případě dokonce i závislá na počasí. Ve slunečném dni se ukazoval díky větší teplotě podstatně větší rychlost než v podmračených dnech s nízkými teplotami. Zde jsme udělali stejná opatření jako v minulém testu na konci devadesátých let. Opatřili jsme postupně testovací motocykly počítači značky Sigma. A to jak modelem MC 8 určeným právě pro motocykly, který disponuje škálou měření rychlosti od 0 až 300 km/h. Ve většině případech však jsme pracovali s cyklistickými modely, které jsou jednak vybaveny větším komfortem a zároveň bohatě dostatečným rozsahem měření od 0 do 200 km/h. Ostatně používání cyklocomputerů vřele doporučujeme, protože podle potřeby umožňují sledovat mnoho potřebných údajů a jejich cena se pohybuje od čtyř set korun. Ty nejlepší pak stojí lehce přes tisíc korun. Nám nejvíce vyhovoval model BC 1606 L, který byl kromě veškerého běžného komfortu vybaven i osvětlením displeje. Jeho cena pod 1000 Kč přitom k ceně motocyklu není nikterak významná.

Sigma Sigma

  Naše zkušenosti ukázaly, že asi největší slabinou čínské produkce je právě montáž. Zvláště stroje určené do terénu, které byly ještě „syrové“ se nám často rozpadávaly během zkušebních jízd. Teprve po několikerém dotažení případně lepšího zajištění v důležitých částí se poruchovost výrazně lepšila. Paradoxně nejméně potíží jsme měli s druhým nejlevnějším endurem V.D.O.125. Důvod je velmi prostý. Tento dovozce si na rozdíl od většiny konkurentů uvědomil, že jestli má s čínskými stroji na našem trhu dlouhodobě uspět, pak je nezbytně nutné, aby „slabá místa ošetřil“ a to jak demontáží a zpětnou montáží problémových prvků, tak třeba vyztužením či dalšími úpravami které zajistí větší trvanlivost.

  Pneumatiky jsme používali jak originální, tak i ty pro drsnější jízdu. V náročnějších terénech jsme používali výhradně pneumatiky Mitas, které se velmi osvědčily na všech modelech. Nebyli jsme sami, protože také někteří výrobci jako například Kentoya pneu Mitas dodávají jako alternativu.


Petr Řezáč portál iTest 2006



  Kentoya Trigger 200

Kentoya Trigger 200

  Značka Kentoya patří na našem trhu k pionýrům nejen v oblasti malých čínských motocyklů, ale i malých skútrů stejné provenience. Námi testované enduro Trigger 200 patří k nejlepším modelům, které Kentoya prezentuje. Velmi dobrým základem tohoto stroje je především motor. Tento vzduchem chlazený čtyřdobý jednoválec o obsahu 198 ccm o výkonu 10,2 kW patří k tomu nejlepšímu, co čínské továrny v této oblasti nabízejí. Motocykl je dílensky velmi dobře propracovaný, má dostatečný výkon a je spolehlivý. Kotoučové brzdy má vpředu i vzadu. Zvláštností je pouze, že přední brzda je netypicky pouze jednopístková zatímco zadní je robustnější a je dvoupístková. Centrální tlumící jednotka přispívá k dostatečnému komfortu i při jízdě ve středně členitém terénu. Systém předního pérování Upside Down /módní vidlice, která výborně vypadá/, nás vlastnostmi však moc nepřesvědčila. Spolu se systémem zavěšení motoru /rám není v oblasti motoru pevně spojen součástí propojení je právě motor/ vytvářel u testovacích jezdců v těším terénu pocit určité
Kentoya Trigger 200
Kentoya Trigger 200
Kentoya Trigger 200
nejistoty s nutností stále jemně korigovat směr. Právě díky nepřesnosti při zatížení v terénu docházelo k určitému „vlnění“ stroje. V méně náročném terénu se motocykl choval bez problémů. Řazení je přesné a bezproblémové. Hlavní světlomet obdélníkového tvaru na rozdíl od některých konkurenčních modelů opravdu svítí a celá přední část je velmi pohledná. Kvalitní a dílensky slušně zpracovaný se nám zdál i přístrojový panel. Rychloměr i otáčkoměr našeho testovacího stroje měly odchylku od skutečných hodnot relativně malou a s přehledem se vešly do 10%..

  Triggra jsme testovali se dvěma sadami pneumatik. Jak s dodávanými silničním endurovým vzorem, tak i s ostřejší terénní sadou Mitas. Oba dezény pneumatik patřily k velmi dobrým a je pouze na zákazníkovi zdali bude více času trávit na silnici či v nezpevněném terénu..

  Cena: 59 000 Kč

  Výhody: Výborný a silný motor, čisté enduro. Kotouče v předu i vzadu. Zadní 18 a přední 21 umožňují tomuto stroji dostatečně dravou jízdu v terénu. Dobrý poměr cena výkon.

  Nevýhody: Vlnění na nerovném terénu, stále je nutno korigovat směr. Slabá přední brzda, k výraznějšímu brzdění je nutno použít neúměrnou sílu. U námi testovaného stroje sytič v žádném režimu neudržel studený motor v otáčkách.



  Jawa 125 Dandy

Jawa 125 Dandy

  Jeden z prvních malých čtyřtaktních motocyklů na našem trhu. Konstrukce pochází z dílny Jawa Union Vodňany. Po převedení a sloučení s týneckou Jawou se výroba přestěhovala z jihočeských Vodňan do Týnce nad Sázavou. Již od svých začátků vynikal tento motocykl velmi dobrými vlastnostmi a nenáročností. Prvotní dětské bolesti byly záhy odstraněny již před několika lety. Byly učiněny některé úpravy, obměna a sjednocení některých ovládacích prvků s dalšími modely Jawa. V poslední době byl zaměněn i motor a to thajwanský CPI za čínský Lifan. Tato změna však nemělo sebemenší vliv na změnu jízdních vlastností, vzhledem k tomu že oba motory mají nejen obdobnou stavbu OHC ale i obdobný výkon a Lifan patří v této kubatůře k nejlepším. Zatímco při našem dlouhodobém testu na 5000 km který proběhl v pionýrských dobách Dandy jsme měli dílčí problémy s nutností časté výměny spojkového lanka a nadměrného opotřebování brzdového obložení zadního kotouče dnes je vše v pohodě. Při současných testech jsme neměli sebemenší problémy a jak Dandy tak Dakar se chovaly velmi způsobně.

  Oba tyto modely jsou konstruovány na stejném základu, se stejným motorem. Odlišují se především rozdílnými koly. Dandy má kola sedmnáctky a ve spojení s výbornými sériově dodávanými pneu Mitas pomáhají k celkově velmi dobrým jízdním vlastnostem stroje. Ty mají robustní boky, velmi dobře konstruovanou „figuru“ s výrazným odvodem vody. Jsou výborné nejen na silnici, ale jsou i komfortní v lehkém terénu. Dandy je tak dobrá a příjemná na silnici i na polních cestách.



  Jawa 125 Dakar

Jawa 125 Dakar

  Vychází z Jawy Dandy, má však větší sportovní ambice a je především vhodnější do terénu. Základní změnou jsou „crossově“ zaměřená kola. Šestnáctka vzadu /jedná se o pneumatiku/ a devatenáctka vpředu se lépe uplatňují především v těžším terénu než klasické sedmnáctky. Samozřejmě úměrně výkonu svého 125 ccm motoru. V předu je také jiný blatník umístěný podstatně výše, tak aby pneumatika s větším obvodem měla od blatníku dostatečnou rezervu především při plném propérování včetně případného současného obalení bahnem..

  Velkou předností tohoto řešení je také značná univerzalita. Právě v této vlastnosti předčí další hodnocené stroje. V obou provedení působí vzhledově dobře. Obě varianty lze během chvilky přestavět a potřeba je k tomu pouze sada kol a přední blatník s držákem. Pro jezdce s menším vzrůstem nebo pro holky, je velkou výhodou nižší posaz a těžiště. Na jedné straně je samozřejmá z toho pramenící i menší světlost na druhé straně však praxe ukázala že zvláště pro méně zdatné či menší silou vybavené jedince je i v náročnějším terénu tento relativně lehký motocykl velmi dobře ovladatelný.

Jawa 125 Dakar Jawa 125 Dakar Jawa 125 Dakar

  Výhody: Univerzální rám, dobrý vzhled. V obou provedeních. Kvalitní stavba drobnějšího rámu. Nadčasový design.

  Nevýhody: Výfuk, přes příjemný hluboký tón u nového stroje často odcházejí přepážky a dochází k nepříjemnému drnčení a zvonění. Nevhodně tvarován je zvláště u provedení Dakar kde snižuje možnosti stroje.



  Kymco Kinetic

Kymco Kinetic

  Dva modely odlišující pouze různým obsahem 125 respektive 175 ccm za naprosto stejnou příznivou cenu 49 000 Kč.

  První co vás upoutá je velmi pěkný vzhled. I přesto, že rozhodně k designovému řešení má daleko, působí kompaktně a vytváří pocit dospělého motocyklu. Teprve při bližším pozorování zjistíte, že některé prvky jsou lehce obstarožní. Například zadní bubnová brzda či „Ďábelská kolíbková řadící páka. V rámci dané cenové relace to však není zas tak obrovský problém. Horší jsou pneumatiky pravděpodobně indické výroby, které se nám nelíbily pro svojí nepříliš velkou přilnavost k vozovce. Po prvním spuštění motoru jste většinou velmi příjemně překvapeni čistým hlubokým zvukem čtyř ventilového motoru, který je bez jakýchkoliv pazvuků. Patří k absolutní špičce v této třídě. Tento čtyř ventil výrazně předběhl ostatní části stroje. Přesto však u zvláště u vyšší kubatury je poměr cena výkon výborný. Škoda, že ke Kinetiku nedorazilo ještě centrální pérování, které by motocyklu slušelo. Jeho další nevýhodou je klasický tvar „staršího“ naháče který poměrně znemožňuje nějaké úpravy a omlazení. Také z testovaných strojů je asi nejméně vhodný pro jízdu na nezpevněných členitých polních či lesních cestách..

Kymco Kinetic Kymco Kinetic Kymco Kinetic

  Cena: 49 000 Kč

  Výhody: Výborný čtyř ventilový motor velmi příjemný hluboký zvuk. Pěkný design, dobrý poměr cena výkon

  Nevýhody: Malá univerzalita, na klasickou silnici je pomalý do terénu nevhodný, strašná řadící páka, přes určité velmi ladné designové jsou jiné které působí jako z předminulého století.



  Yuki G2

Yuki G2

  Překvapivě příjemný motor. Jde dobře za plynem. Design hodně staré koncepce však neupoutává. Na tomto modelu je také výrazně patrné, že patří do nižší cenové třídy a to díky absenci některých prvků. Byl jediným námi testovaným modelem bez elektrického startéru a jeden z mála bez centrálního odpružení zadního kola. Pravdou je, že je také druhým nejlevnějším. Přesto však nejlevnější v testu V.D.O. 125 GY, který je levnější o 4 100 Kč, je vybaven jak centrálním odpružením zadního kola tak i startérem. Nicméně je G2 vhodný například na chalupu. Nečekejte však od něj žádné zázraky. Ale za ty peníze? Yuki G2

  Výhody: Na cenu 39 000 Kč má velmi dobrý motor je výkonná a jde pěkně za plynem.

  Nevýhody: Bez startéru, centrálního odpružení zadního kola, Design působí dojmem historického stroje.



  Yuki G4 - ST 200

Yuki G4 - ST 200

  Jeden identický stroj se dvěma názvy který patří k tomu absolutně nejlepšímu v cenové hladině mezi 50 a 60 tisíci Kč můžete dostat. Moderní enduro podařeného designu s výborným motorem v podstatě stejným jako u Kentoy Trigger. Na rozdíl od ní je tu však vynikající i podvozek. Rám není přerušen a „zesílen“ motorem ale tvoří kompaktní celek do kterého je motor vložen. V předu kotoučová dvoupístková brzda, vzadu také „kotoučovka“ ale jednopístková. Centrální tlumící jednotka zadního kola by sice mohla být trochu tvrdší, avšak to je asi jediná větší výhrada k jízdním vlastnostem. Druhým problémem u námi testovaného stroje je poměrně nepřesný otáčkoměr a rychloměr. Vše ostatní je v naprosté pohodě. Funguje jak má a globálně výrazně převyšuje vše co jsme zatím v této kategorii měli k dispozici. I když musím podotknout, že tomu tak nebylo od začátku. Právě tento stroj se totiž v prvopočátku rozpadal přímo na silnici. Většina zvláště imbusových šroubů měla tendenci se samovolně vyšroubovávat. Takže zatímco na první větší vyjížďce doslova upadla zadní část s blatníkem a nosičem, následující den se odšrouboval z válce výfuk. Nicméně stačilo na některých místech stačilo Yuki G4 - ST 200 zajišťovací lepidlo jinde pár matek s teflonem a vše je v naprostém pořádku. Stroj má najeto zhruba 2,5 tisíce kilometru a jezdí bez sebemenších problémů. Jeho hlavní výhodou je minimum kompromisů. Na rozdíl od jiných především čínských strojů jsou všude použity jak funkčně tak i designově moderní prvky a netrčí zde žádný „úlet“ z poloviny minulého století, tak jak tomu u drtivé většiny konkurence.

  Tato dvoustovka má většinu vlastností které si lze přát. Je to stroj komfortní, rychlý a přesný v zatáčkách i na nerovném těším terénu. Převodovka je dobře zpřevodovaná, stroj netrpí žádnými pazvuky. Další výbornou zprávou je, že zatímco ještě na jaře stála tato sympatická dvoustovka 68 000 Kč dnes stojí velmi dobrých padesát pět tisíc Kč.

  Cena: 55 000 Kč Vítěz testu

  Výhody: V této třídě neobvykle vynikající jízdní vlastnosti výborný motor, velmi dobré brzdy, kvalitní pneumatiky, přesná a dobře odstupňovaná převodovka.

  Nevýhody: Měkčí pružina zadního pérování, nejde již dotáhnout. Nepřesný otáčkoměr a rychloměr.



  V.D.O. 125 GY

V.D.O. 125 GY

  „Stopětadvacítka“ s velmi dobrým poměrem cena výkon. Ne že by byla ve všech směrech stejně dobrá jako Yuki G4. K tomu jí chybí nejen silnější motor, ale i některé modernější prvky. Je však spolehlivá robustní a nenáročná. V této třídě je zcela neuvěřitelně pohodové digitální zobrazení zařazení rychlosti a seriózní palubní deska či velkoplošný světlomet. Je vynikajícím řešením především pro toho, kdo potřebuje pomocníka pro zpevněné i nezpevněné vozovky, a nemá chuť platit více než je nezbytně nutné. Přes svou nízkou cenu je jak již bylo řečeno na rozdíl od modelu G2 vybavena jak startérem tak centrálním pérováním. Tedy prvky komfortními, které 125 GY v hierarchii této kategorie řadí podstatně výše než G2. Nic na tom nemění ani fakt, že i tento model má některé prvky které částečně vzhledově ubližují. V tomto případě je to konkrétně umístění baterie. Ta je zcela zbytečně neesteticky umístěna pod zadním blatníkem a část jí „kouká“ z jeho podběhu. Když už hovoříme o negativních prvcích pak je ještě nutno připomenout nestandardní řazení, kde neutrál je před všemi rychlostmi. Tedy neutrál a pak následuje jedna, dva, tři, čtyři pět na což se ne každému dobře zvyká.

V.D.O. 125 GY V.D.O. 125 GY

  Cena: 34 900 Kč Nejlepší poměr výkon/cena

  Výhody: Výborný poměr cena výkon, Díky velmi pečlivému předprodejnímu servisu výrazná spolehlivost.

  Nevýhody: Neestetické umístění baterie, nestandardní řazení.



  Sachs MadAss 125

Sachs MadAss 125

  Německo asijská produkce, která je předurčena k tomu, aby skloubením německé důslednosti s akcentem na detail a značnými zkušenostmi na jedné straně a relativně levné konkurence schopné výroby na straně druhé, vznikl stroj v zajímavém poměru cena-užitné vlastnosti.

  Má velmi futuristický vzhled. Designeři zde vsadili na výjimečnost, což se jim podařilo takřka beze zbytku. Mnoho při konstrukci použitých prvků nemusí být sice vnímáno dle běžných vžitých představ, přesto však nepůsobí nijak násilně. Naopak. Výrazně vyčnívá s určité šedi v tomto segmentu a pravděpodobně díky svému pokrokovému designu. Ani cena kolem šedesáti tisíc se nám nezdá nijak přemrštěná právě vzhledem k estetickým vlastnostem čtyřtaktnímu motoru čočkovými světlomety / právě tady bývá v kvalitě především čínských světel velké rezervy. Originální je také například i zástavba benzinové nádrže v robustní středové části rámu. Zatím jsme sice tento motocykl nestačili podrobně prozkoumat v redakčním testu ale pár kilometrů které jsme s ním zatím najeli dávají tušit že se máme na co těšit. Brzy se tedy s vámi se zkušenosti s MadAssem podělíme.

Sachs MadAss 125 Sachs MadAss 125

  Výhody: Nezaměnitelný výrazný design, kvalitní čočkové světlomety, kvalitní dílenské zpracování.

  Nevýhody: Horší dostupnost k demontáži baterie.