logo Jawa Malý pracant

Jawa 125 Dandy

   Po uzákonění tzv. německé formy odstupňováčí ŘP se "stopětadvacky" s omezeným max. výkonem na 11kw staly i pro náš trh s motocykly atraktivnějšími. Zvláště pak výrobky domácího výrobce jsou pro naše mladé "střelce" cenově atraktivní. Do našeho redakčního testu nám byl zapůjčen motocykl Jawa 125 Dandy samotnou továrnou, které bych chtěl tímto poděkovat! Začátek našeho poměrně dlouhého testu ( berme v potaz objem 125ccm ! možná se vám ujeté vzdálenosti bodou zdát malé, ale na 125cce …) byl ovlivněn nemilou událostí, kterou provázela havárii motocyklu původně určeného pro nás test. Ovšem továrna zapůjčila motocykl další, leč úplnně nový, nezajetý. Přejděmě k samotnému testu…
   Již při zběžném pohledu se motocykl zdá poměrně dobře barevně sladěn, drátová kola na sebe upozorňovala typicky "funglovým" dojmem a výfuková koncovka mému oku vysloveně lahodila ( a to jsem ještě neslyšel nádherný bublavý zvuk, který vydává - podotýkám sériová koncovka !! ) Testovali jsme variatnu modro-stříbrnou a nutno říct, že ze všech dostupných se mi tato líbí nejvíce! Pohled na přístrojovou desku ve mně zrovna moc sladké pocity nevyvolal, najeto 102km !!! Totálně syrový motor pomyslím si, a nebyl jsem daleko od pravdy. Obejdu ještě několikrát motocykl jen tak si ho překontroluji a vyrážím, startování bez problémů - jen je třeba trošku porozumět sytiči, ale není to problém. Motor běží lehce tiše jen výfuk si to kamarádsky brumlá…
   Zahřeji motor, nastavuji si zrcátka a kontroluji ovládací prvky. Sedím na Jawě ?? Ano, ano ale ovládací prvky bych klidně přiřadil k nějakému technicky daleko vyspělejšímu stroji. Ano, tak kvalitní jsou ovladače na řidítkách, zcela podle "japonských" zvyklostí, vše chodí přesně a hladce… Řadím jedna, ozve se klapnutí a vyrážím, na mysli mám pořád zajížděcích 5500 otáček a motor se do této hranice moc neprojevuje, spíše moc netáhne, ale je to ještě syrové opakuji si a jedu dál. Přední tlumiče se mi zdají poněkud měkké, ale asi byla dána přednost komfortnímu svezení. Ošem větší výmol pořádně škubne s řidíkty, které jsou uchycena na dobře fungujících silentblocích, které ovšem dovolují řidítkům poměrně rozsáhlý pohyb vpřed a vzdad, zadní tlumení se mi zdá jako naprosto optimálně nastavené a dostačující, bez výhrad … Ovšem spojka je poněkud tvrdá, její odpor bych přirovnal k nějakému 6ti kilu jednováci, je sice přesná, ale opravdu klade velký odpor na 125cku! Zkoušeli jsme demontovat lanko a kvalitně promazat, ovšem s minimálních úspěchem…
   Při delší jízdě se ovšem projeví neduhy všech jednoválců - vibrace, samozřejmě že tato naše 125cka s vámi "netřepe" jako již zmiňované 6tikilo, ale vibrace ve vyšších otáčkách nastupují. Hlavně ve stupačkách, které jsou ale umístěny také na silentblocích. Nutno podotknout, že i na takové drobnosti jakou se uchycení stupaček je poznat, že už to není kus železa s čepem. Na našem stroji se jedná o úhledné odlitky zcela ve stylu konkurence. Že by zas po delší době možnost konfrontace s konkurencí ?? - jedině dobře jak pro Jawu tak pro náš průmysl ! No ale postupme dál v našem testu. Motorka je vybavena i nožní nakopávací pákou, která je také účinná a není zde jen "naokrasu". Funkce startéru je bezchybná, ale po 640km testu byly omylem pár sekund zapnuty světla bez motoru a to již stačilo baterii k tomu, aby se startérem ani nehnula !! Ovšem motor jsem lehce "nakopl" a jede se dál, při dosavadní spotřebě okolo 3,3l na 100km !! Záměrně jsem akumulátor nedobíjel, a čekal zda-li ho postaví na nohy dobíjení, leč bez úspěchu a to sem jel i bez světel… Vše ovšem napravila krátká návštěva v servisu a "dobití". Až do konce testu již vše bylo OK! Možná by stálo za úvahu, zda-li nevybavit stroj poněkud silnějším akumulátorem, dle mého názoru nejsou 4Ah až tak dostačující !
   Náš stroj byl také podroben velmi kruté zkoušce 50km jízdy v opravdu, ale opravdu silném dešti, velmi mě zajímalo, zda budou nějaké (byť sebemenší) problémy, voda totiž byla opravdu všude! Ale náš "dandík" vše přestál bez problému. Možná si teď říkáte něco o 21.st. ale přál bych vám vidět ten déšt… Bohužel po 810km testu prasklo lanko spojky, nutno říci, že již při zhruba 600km bylo patrné třepení, ovšem chtěl jsem zjistit životnost ! Ale z jednoho exempláře nelze hanit továrnu… Také o několik km později vypověděl službu spínač sešlápnutí zadní brzdy, jedná se o snímač tlakový a jeho oprava už není v dávném stylu Jawy a "samodoma" opravny… Dandymu bych ještě vytkl velmi nešťastně umístěný palivový kohout, který je zapuštěný, ale v rukavicích mi to činilo obroské potíže (navíc je na pravé straně nádrže!), ještě k tomu s ním jde velmi ztuha otáčet a ta guma kolem něj…
   No, již skončím popisování našho testu a přidám můj osobní názor na tento stroj! Začal bych vzhledem. Poměrně osobitý vzhled najde jistě mnohé obdivovatele, ale jistě také odpůrce. Zpočátku se mi design moc nezamlouval, ale časem jsem linkám této motorky začal "rozumět". Možná bych se pro milovníky klasiky přimlouval v Jawě pro nějakého naháče. Ovšem provedení Chopper je velmi, velmi pěkné, dovolil bych si říci, že mezi 125cítkami z Jawy dokonce nejlepší. Jak uvidíte z foto, které jsem pořizoval v okolí Palavy na JM, není to stroj za který by se naší "dorostenci" mohli stydět. Svým způsobem je Dandy pěkný - samozřejmě věc názoru.
  

Motor : Jednoduchý, ověřený a spolehlivý s nízkou spotřebou, jen ten výkon.. uvítal bych "našlápnutí" až na povolených 11kW. Stávající varianta se pro sportovnější jízdu musí opravdu točit hódně vysoko.No a ten zvuk - na 125cku SUPER!! Občas sem si připadal jak na nějakém dvouválci, otočené hlavy kolemdoucích a …. "jenom 125cka" ale ten zvuk se mi opravdu líbí. Slabinou tohoto motoru jsou jistě vibrace, které činí delší jízdu únavnou!

Podvozek : Zajímavé konstrukce, ale poměrně tuhý a na dannou kategorii biku naprosto dostačující. Ovšem pneumatiky bych přezul na silničnější "mitasky". Stávající pneu s jakýmsi polo-enduro vzorkem nehodnotím dobře.

Proč bych koupil Dandyho : Příznivá cena, velká spolehlivost, dostupnosti dílů a servisu, nenáročnost, nízká spotřeba.

Proč bych nekoupil Dandyho : Vzhled najde jistě i své odpůrce, větší vibrace, není to stroj pro náročné.

www.moto.cz 6.12.2000