logo Jawa Nenašlápneš, neposvítíš
Motor Jikov Dandy 50

   Koho příroda do života nijak zvlášť nevybavila, obhajuje si své nedostatky známým rčením o malém kašpárkovi a jeho hereckém umění. Stejná poučka se dá použít i na motocykly, protože jak jsem opět zjistil, i s malým strojem se dá zažít velká sranda.

Motocykl k testování zapůjčila firma Innomotor, Lužná 591, Praha 6, tel.: 296 711 380   Padesátka se začala vyrábět v roce 1996 na jihu Čech, v továrně Motor Jikov České Budějovice, a to v jejím pobočném závodě 05 ve Vodňanech. Postupem času byl výkon zvýšen z 2,6 na 4,1 kilowattu, avšak po pár letech továrna licenční výrobu motorů Sachs zastavila. Polododělané stroje byly převezeny do týnecké Jawy a po kompletaci šly skoro všechny motorky na export. Poslední padesátka se Sachsem byla smontována před třemi lety, čímž také éra popsaného motocyklu skončila. Model Dandy sice žije dál, ale s italským dvoudobým motorem Minarelli, který je na rozdíl od Sachse chlazen kapalinou.

Před nakopnutím mrtvo

   "Nazdar Přémo, chceš pučit Cagivu s dukatim motorm?" "Čau kluci, ani nevim, nemaáte tu ještě Dandynu?" "Asi jo, někde tu stojí .... hele tady sou k tomu dokonce i klíče, na." Ano, ten den jsem pod sebou opravdu nechtěl mít čtvrt tuny a taky mě napadlo, že po čase by se zas mohla objevit nějaká padesátka. Po zanoření ocelového výlisku do otvoru na palubce se ale žádná kontrolka nerozsvěcí a tak se jdu informovat, jestli si nepletu motorky. Dozvídám se, že požadovaný efekt se dostaví až po nakopnutí a že jsem tedy udělal 47 zbytečných kroků. Zažehnutí agregátu jde hodně snadno, ovšem za podmínky, že si zapneš sytič, bez kterého se Dandy tvářil, jako kdyby držel bobříka mlčení.

Dokud nezaječí, nejede

   Jednoválec z dílny Fichtel & Sachs se po rozjezdu nejdříve dostane do útlumu, ze kterého se za chvíli probírá a začíná zadní loukoť přemlouvat k akci. Když jsem chtěl jezdit ostře (v souvislosti s Dandym jde trochu o zavádějící pojem), musel jsem se k ječícím a táhnoucím otáčkám prokousat přes spojku. Po dosažení jekotu jede padesátka docela hezky a dokonce se mi podařilo rozkomíhat ručičku tacha až k pětaosmdesátce. Převodovka se svým odstupňováním k motoru hodí a kratší jednička ti při "sprintu" ze světel vždycky pomůže. Nedostatkem je jedině chod řadičky, který je dlouhý jak týden před výplatou a abych zařadil vyšší kvalt, musel jsem nohu zvedat ze stupačky..

Dětem sedne

   Nevelká přední brzda není kdovíjak ostrá, ale Dandynu zastaví s přehledem. Stejně kvalitní práci odvádí i zadní liliputí buben a dobře funguje taky centrální tlumič, který si dokonce poradil i s přítomností spolujezdce. Škoda, že přední vidlice jde hodně měkce a okusit její dorazy není problém. Na druhou stranu Homo Sapiens i hmotnosti 80 kil. Většina kluků, kterým je stroj určen, ale váží o něco míň a tak je možné, že s nimi v sedle se bude vidlice chovat o něco lépe. Pro dospělého člověka je vůbec motorka dost malá, což se projevilo vždy, když jsem zatočil a řidítka se mi zarazila o koleno.

text: Přéma (premek@bikes.cz), fotky: Zdeněk

Technické údaje - Motor Jikov Dandy 50
motor dvoudobý vzduchem chlazený jednoválec
objem 49,9 ccm
vrtání/zdvih 38/44 mm
výkon 4,6 kW (6,3 k)/8000 ot./min.
kroutící moment 5,8 Nm/7500 ot./min.
kompresní poměr 10:1
plnění motoru karburátor Bing 19 mm
startér mechanický
převodovka pětistupňová
brzdy vpředu jeden kotouč průměr 265 mm
vzadu bubnová brzda
rozvor 1320 mm
hmotnost 83 kg (pohotovostní)
výška sedla 800 mm
objem nádrže 6,5 l
maximální rychlost 85 km/h
cena 14 až 19 tisíc (r. 96-99)
Tachometr pochází z Portugalska a jeho náhon jde často do kytek. Sehnat pak nový není sranda.
Dostat motorku do smyku není pro minibuben žádný problém.
Servisní údaje

   Opravovat Dandynu už není taková sranda jako na ní jezdit. Prů..r je hlavně motor, protože jak ho přestaly Vodňany vyrábět, nikdo v jejich činnosti nepokračoval. Sériové díly do agregátu tak budeš schánět asi nesnadno a kolikrát ti nezbude než doufat, že na kouzelného dědečka, kterému nový motor čouhá z kapsy. Při opravě spodní části jednoválce tě pak zarazí obtížná a časově náročná výměna ložisek klikového hřídele.
   Když nebudeš šetřit olejem, najedeš na motoru kolem třiceti tisíc, ale jestliže použiješ postrach dvoutaktů M2T, přijde smrt o hodně dřív. Jestliže seženeš díly, vyjde tě generálka pístu, nikasilu ve válci a ojnice zhruba na deset tisíc. V případě, že by si na potřebné součástky nikde nenarazil, nabízí se možnost zakoupit kit Polini. V něm se nalézá válec, hlava, píst a potřebné drobnosti, a to za cenu kolem osmi tisíc. Namontování je sice lepší nechat na odbornících, ale válec se zvýšeným objemem na 80 kubíků se ti pak bohatě odvděčí znatelně lepším zátahem.

Zkušenosti majitele

   K dandymu jsem se dostal díky svým hodným rodičům, kteří mi ho koupili, abych měl v létě na čem blbnout. Postupem času jsem si jej přivezl z chaty domů a začal na něm jezdit skoro každý den. Když jezdím opatrně, bere si motorka kolem dvou a půl litru na stovku, ale když ji pořád držím v otáčkách, dostanu se i přes tři litry. Po roce mi začalo reznout koleno výfuku, a jako další závadu můžu uvést rozbitý náhon tachometru. Jinak jezdí dandy bez problémů a já jsem s ním spokojen, i když už bych chtěl zkusit i větší objem.

Marťas

Ceny originálních náhradních dílů
Vzduchový filtr1000 Kč
Blinkr200 Kč
Páčka brzdy200 Kč
Páčka spojky200 Kč
Píst1500 Kč
Přední blatník400 Kč
ČMN 9.květen 2003