logo Jawa Robot Robby
Jawa 100 Robby

   Na první pohled vypadá jako známé Mosquito, snad jen přední blatník přilepený ke kolu vám může napovědět. Naprostou jistotu získáte sluchem. Zvuk čtyřdobého jednoválce Jawa 100 Robby by totiž slušel i mnohem většímu motocyklu.

Jawa Robby 100    V letošním roce se konečně rozjela sériová výroba modelu Jawa 587.0, který se pokouší navázat na starou tradici této kubatury založenou Jawou 100 Robot před druhou světovou válkou, podepřenou typem Roadster/Cross 90 v šedesátých letech a poté na dlouhé roky přerušenou monokulturou notoricky známé třistapadesátky.
   Krátce po výstavě Motocykl 2000 jsme dostali možnost udělat s Jawou krátkodobý test a nyní vám přinášíme první jízdní dojmy z nového českého motocyklu.
   Podvozek pochází bez výrazných změn z typu 585 Mosquito. Jeho základ tvoří páteřový ocelový rám z trubek kruhového průřezu. Přední šestnáctipalcové kolo vyrobené z hliníkové lehké slitiny vede nezměněná teleskopická konvenční vidlice, zadní kolostejné konstrukce a rozměru běží v kyvné vidlici z ocelových čtyřhranných profilů a je odpruženo párem klasických pružících a tlumících jednotek s nastavitelným předpětím ve čtyřech polohách. V předu je hydraulicky ovládaná kotoučová brzda o průměru 200 mm s dvoudílným dvoupístkovým pevným třmenem, vzadu potom mechanicky ovládaná jednoklíčková bubnová o průměru 124 mm. Design stroje, plastové díly a vybavení se shodují s již známým Mosquitem. Motocykl působí v nových barvách svěžím a dynamickým dojmem. Podívejme se ale na motor, který nás v tomto případě zajímá nejvíce, protože vlastně činí Robbyho Robbym.
Technické údaje
motor
typčtyřdobý vzduchem chlazený jednoválec
rozvod, počet ventilůOHC,2
vrtání x zdvih50 x 49,5 mm
zvihový objem97 cm3
výkon4,75 kW (6,5 k)/7750 1/min
točivý moment6,5 Nm/5500 1/min
kompresní poměr8,8 : 1
plnění motorukarburátor Yuang-Fu
mazánítlakové oběžné
zapalovánídigitální CDI
spouštěníel. spouštěč, pedál
spojkavícelamelová v olejové lázni
převodovkačtyřstupňová
sekundární převodválečkovým řetězem
podvozek
rámocelový páteřový
přední odpruženíteleskopická vidlice
zdvih 80 mm
zadní odpruženídvojice tlumících a pružících jednotek
nastavitelé předpětí pružiny
zdvih 70 mm
přední pneumatika2,5 - 16
zadní pneumatika3,0 - 16
přední brzda200 mm dvoupístková
zadní brzda124 mm bubnová
rozměry a hmotnosti
rozvor1200 mm
výška sedla730 mm
světlá výška125 mm
palivová nádrž6,5 l
pohotovostní hmotnost87 kg
   Pohonná jednotka není žádný mladíček. Jeden pohled stačí, aby řada z nás poznala Hondu ST70 ze sedmdesátých let. Dnes se tento motor vyrábí ve třech provedeních v Číně pod značkou Linhai. Z původních 70 cm3 se zdvyhový objem tohoto agregátu zvětšil na 97 cm3 (Jawa Robby 100), ale také zmenšil na přibližných 50 cm3. Podle některých informací z Jawy by tato nabídka čínského výrobce mohla pro české začínající motocyklysty znamenat příchod čtyřdobé (!) padesátky Jawa.
   Nicméně lze tento motor považovat za lety prověřený a na obsluhu nenáročný stroj. Čtyřdobý jednoválec s dvouventilovým rozvodem OHC je chlazen vzduchem a v rámu Robbyho je podvěšen příčně s válcem skloněným vpřed pod úhlem 30°. Při prvním setkání zaujme čistý vzhled podpořený sympatickou kombinací barev v kontrastu s nepříliš příjemným, neupraveným povrchem palivové nádrže vyrobené z recyklovatelného plastu, který podle údajů výrobce přináší závžnou nevýhodu - nesnese žádné lakování ani polepení, a tak tato část strje působí jaksi nedokončeně. V podobném stylu se nese vlastně ještě několik detailů, celkem zdařilé prvky jsou často rušeny nedotaženými drobnostmi, například přístrojový panel příjemného vzhledu se spínací skříňkou na patentní klíček má trojici kontrolek utopenou hluboko pod svým povrchem. Signalizace je tak výborně chráněna před slunečními paprsky, ale nezakryté otvory v plastu působí lacině a navíc je jimi vidět plechový podklad kontrolních svítilen, jenž by mohl být třeba v černém provedení, aby tolik neprovokoval. Zařízení na sklápění světlometu podle zatížení je robustní, s dvojicí přesných poloh, ale jeho zpracování nepřesvědčí - vše je z pozinkovaného plechu. V základní výbavě je hlavní stojan, ale chybí pohotovostní; dobře, jedná se o lehký motocykl a manipulace s ním není nic složitého, ale ono postavení, spíše řečeno vytažení na stojan chce trochu cviku a při snímámí je lepší stojánek podržet nohou, protože rád poskakuje po zemi. Nicméně stroj umí stát na stojánku se zdviženým předním nebo zadním kolem, jak si přejete při právě prováděné údržbě, a to je praktické. Sekundární převod je řešen obyčejným válečkovým řetězem bez O-kroužků, nechráněným proti nepřízni počasí. To vyžaduje jeho častější údržbu, naproti tomu částečné krytí úspěšně bránísebemenšímu ušpinění nohavice odletujícím mazivem, což mnohdy trápí i mnohem dražší stroje. Nakonec mě poněkud rozčarovalo zajištění sedla, pod nímž je malý prostor pro drobné nářadí a jinou výbavu. odjištění se totiž děje pouze zatažením za drátové táhlo, což v znamená, že vaše věci pod sedlem jsou volně přístupné prakticky komukoli.
   Prohlížím si Robbyho, než zasunu klíček do zámku řízení na levé straně hlavy rámu. potěší ocelí opletená brzdová hadice k přednímu třmenu. První poloha klíčku v zapalování patří zapalování a obrysovým světlům. Palivový kohout je na pravé straně. Sytiče je třeba jen při opravdu studeném startu. Na pravém řidítkovém ovladači zapínám pojistkuzapalování a tisknu tlačítko startéru. Motor běží a výfuk vydává příjemný bublavý zvuk. Druhá poloha klíčku zapalování zapíná hlavní světlomet. Spojka jde měkce, jednička dolů ... řazení je zde velká zvláštnost, za jedničkou totiž následuje dolů také dvojka, trojka a čtyřka. neutrál je jediný a to ten nad jedničkou. Při dojezdu do křižovatky to vyžaduje dávku citu, neboť tento systém nedovoluje řadit neutrál z druhého stupně jako u ostatních strojů. Obrovským kladem pohonné jednotky je absence jakýchkoli nepříjemných vibrací. Zrcátka se chvějí jen lehce, a to spíše od nerovností vozovky neodfiltrovaných podvozkem. Jednoválec příjemně běží již od poměrně nízkých otáček se slušným zátahem. V kopcovitém terénu to znamená, že při průměrném vzrůstu a hmotnosti jezdce, který se v sedle Robbyho celkem pohodleně usadí, dokáže motocykl i do táhlých svahů držet bez protestů ryhlost 60 km/h na čtvrtý ryhlostní převod. Ostatně v otevřené krajině na okresních silnicích nejste ani příliš nuceni podřazovat. Vyloženě prudká stoupání zvládá trojka padesátkou.
   Ovladatelnost je díky nízké hmotnosti 87 kg dobrá. Zadní odpružení je i na méně kvalitní silnici šlechetné k zadním partiím jezdce. Přední teleskopická vidlice pracuje také dobře, ovšem na hlubších výmolech odskakuje s kovovými rázy, které jízdní pohodě určitě nepřispějí.
   Brzdám nelze vzhledem k nízké hmotnosti stroje a dosahovaným rychlostem nic vytknout, navíc při sjíždění z kopců je možné počítat s určitým deceleračním účinkem motoru s příjemnou zvukovou kulisou.
   Velkým a příjemným překvapením je provozní spotřeba paliva 2,2 l Naturalu 95 na 100 km. Na úplně syrový nezajetý stroj a poměrně svižný způsob jízdy to je velmi pěkný výsledek. Věřím, že po záběhu a při citlivém zacházení se majitélé nebudou pohybovat daleko za údajem výrobce (1,8 l/100 km).
   Robby 100 patří určitě k nejpříjemnějším motocyklům značky Jawa. Jeho cena, necelých 43.000 Kč, také není s přihlédnutím k použité pohonné jednotce slušné technické úrovně přemrštěná. Tím se také dají omluvit určitá jednoduchá řešení (obyčejný nekrytý řetěz, neuzamykatelné sedlo apod.), které by se při vylepšení jistě negativně promítla v konečné ceně.
   Koho tedy má Jawa 100 Robby nejvíce oslovit? Po absolvování několika bleskových průjezdů přecpanou Prahou si myslím, že vzhledem k ceně a vskutku minimální spotřebě paliva (úbytek motorového oleje nebyl zaznamenán) osloví například městské jednostopé posly a konečně i ostatní, jež hledají svižný městský a příměstský dopravní prostředek a z nějakých důvodů (spotřeba, pořizovací cena ...) odmítají skútr. Stejně tak velikou službu prokáže při kratších meziměstských cestách do zaměstnání anebo za zábavou, protože jiný motocykl, který dokáže udržet trvalou cestovní rychlost mezi 70 a 80 km/h, spokojí se se dvěma litry benzínu na sto kilometrů a prodává se za cenu výrazně pod 50.000 Kč, se na našem trhu bude těžko hledat. A kolik že to vůbec jede? Pst! Motor ještě není po záběhu ... ale devadesát tam určitě dostanete!

Supermoto 5/2000