logo Jawa Style - předloha
německý test Jawy 650 Style

  Klasické silniční jednoválce ve stylu Ymahy SR 500 nebo Hondy XBR 500 zcela vyšly z módy. Nyní míří Jawa, poslední česká slavná firma na výrobu motorek, s 650 Style do této mezery na trhu.
  Je hezčí, rustikální a nezapře svůj původ z východu Evropy a stylově navazuje na model 640 z 90. tých let, poslední model Jawy 350 s dvoutaktním motorem. S tímto zastaralým motorem už bylo skončeno a nový Style je poháněn čtyřtaktem Rotax, chlazeným vodou a již po delší dobu silně a spolehlivě slouží v BMW F 650. Příslušenstvím je vybaven spíše konzervativně. Žádné benzinové čerpadlo, žádné vstřikování, žádný katalyzátor řízený lambda sondou, žádné šrtící klapky, tudíž také plní jen normu Euro 2. Místo výše uvedeného je Karburátor Bing s difuzorem 33 mm se sitičem pro pomoc při startování za studena, se kterým jednoválec sice trochu váhavě jde za plynem, ale který Style nakonec přeci jen čile popožene.
  Na zkušební stolici vykázal jednoválec v Jawě přeci jenom 45 koňských sil, ale výkonostní křivka vykazuje viditelný nárůst při 3500 ot./min., který je za jízdy zřetelně citelný. V průměru si jednoválec vezme 5,4 l/100 km benzinu s okt.č. 95 v silničním provozu. Není to žádná špičková hodnota, ve spojení s nádrží o obsahu 17 l benzinu je dojezd více jak 300 km. Tyto kilomtry lze ujet ve vzpřímeném posedu a v solidně vypolstrované sedačce i na jedné půlce zadnice. Komfortní jsou i jednoduché pružící prvky, ovšem vykazují již brzy své hranice. Rázný chod doplňuje Style houbovitými jízdními vlastnostmi a možnost zaujetí šikmé polohy jezdce je úzce omezena. Mimo toho vykazuje vidlice u naprosto se zpožďujících brzd na nekvalitní vozovce dosedání na doraz.
  Silniční jednoválec Jawa stojí na klasických drátěných paprskových kolech s průměrem 16 palců. Jsou garantem lehkého ovládání. Ale při výběru pneumatik vsadili Češi na špatného koně. Ploché domácí pneumatiky zn. Mitas mohou být sice dobré pro motorku s přípojným vozíkem (Style je také dodávána se sidecarem), ale v sólo jízdě jsou klopivé a poskytují jen málo jistoty. Zato ale stojí jen 120 € včetně montáže. Vzhledem k pořizovací ceně 650 Style za 6.420,- € včetně dalších nákladů to je ovšem jen slabá útěcha.

text: Norbert Kappes, překlad: Nikola P. Motorrad 16/2006


Technická data: Jawa 650 Style
Motor: vodou chlazený 4t jednoválec, OHC 2 vačkové hrídele, 4 ventily, rovnotlaký karburátor O 33 mm, neřízený katalyzátor, pětistupńová převodovka, řetěz.
Vrtání x Zvih 100,0 x 83,0 mm
Zdvihový objem 652 cm3
Nejvyšší výkon 35,4 kW (48 PS) při 6500/min
Nejvyšší kroutící moment 56 Nm při 5000/min

Podvozekk: dvojitý ocelový rám, teleskopické vidlice, O 43 mm, dvě tlumící jednotky, přední kotoučová brzda, O 320 mm, dvoupískový třmen, zadní kotoučová brzda, O 220 mm, dvoupístkový třmen.
Drátová kola 2.50 x 16; 3.50 x 16
Pneumatiky 3.50-16; 130/90-16
Obutí v testu Mitas

Rozměry a hmotnosti: rozvor 1550 mm, výška sedla 805 mm, hmotnost plně natankovaného stroje 195 kg, užitečná hmotnost 175 kg, objem palivové nádrže/reserva 17,0/3,0 litrů.

Záruka 2 roky
Cena 6420 Euro