logo Jawa Větší sourozenec
Jawa 125 Dandy

   Moto Union Vodňany vstoupil mezi výrobce motocyklů před několika lety známou padesátkou. Letos přišli jihočeši s motocyklem o třídu vyšším. Čtyřdobá stopětadvacítka zaujme svým moderním designem a především vysokou všestranností.

Jawa 125 Dandy   Stopětadvacítka nezapře svoji blízkou příbuznost s menší stájovou sestrou s motorem Sachs o objemu 50 ccm. Podobně jako padesátka tvoří Dandy 125 vůastně skládačku, kde velká většina elementů pochází od nejrůznějších zahraničních i domácích dodavatelů. Ostatně podobně vznikají motocykly i u mnoha jiných zahraničních a často větších motocyklových výrobců.
   Nová stopětadvacítka je výrobcem klasifikována jako stroj na silnici i do mírnějšího terénu. V designu se podařilo spojit stylově znaky hned několika typů motocyklů. Na jedné straně jde o litá třípaprsková kola a polokapotáž, která plynule navazuje na nádrž, na druhé straně o celkově vyšší stavbu danou zdvihy pérování, vyšší polohou řidítek a hrubší vzorek pneumatik. Nejjednodušší bude asi zařadit Dandy 125 k funbikům.
   Rám z trubek čtyřhranného a kruhového průřezu byl pochopitelně pozměněn pro zástavbu jiného motoru. ten tvořív dole otevřeném rámu nosnou součást šasi. Zadní kyvná vidlice svařená ze čtyřhranných ocelových profilů se oproti padesátce prodloužila o jeden centimetr a svým trojúhelníkovým profilem připomíná začátky centrálního odpružení značky Yamaha. Tlumič z Bohemia Art Příbram dává zadnímu kolu zdvih 150 milimetrů. Přední teleskopická vidlice se zdvihem 170 milimetrů se od padesátky příliš neliší, steejně jako celkové rozměry a geometrie podvozku. Pouze rozvor je o již zmíněný centimetr delší.
   Na vývoj vlastní pohonné jednotky nemůže v současné situaci a při počtu vyráběných strojů žádný český výrobce pomyslet. Ve Vodňanech proto šli tou nejschůdnější cestou a sáhli po osvědčeném a kvalitní motoru z dovozu. Jak typové označení CB 125G napovídá, spatřil motor světlo světa u Hondy, ale v současné době se licenčně vyrábí na Tchaj-wanu. Volba padla na čtzřdobou stopětadvacítku ze scela jasných důvodů. S většinou produkce totiž Moto Union počítá na západoevropský trh. Letos by mělo opustit bránu továrny 2700 kusů Dandy 125; pro české zájemce se počítá s pohou stovkou motocyklů. Atraktivita čtyřdobých stopětadvacítek na západ od našich hranic spočívá v předpisu Evropské unie, který umožňuje řízení motocyklů do 11 kW a s maximální rychlostí do 80 km/h již od 16 let.
   Vzduchem chlazený motor s rozvodem OHC má zdvihový objem 124 ccm, čemuž odpovídá vrtání 56,5 mm a zdvih 49,5 mm. O přípravu směsi se stará karburátor s oválným difuzorem 28/20 mm; tato kombinace doplněná čínským výfukem dává slušný výkon 9,4 kW. Převodovka je pětistupňová a motor lze spustit elektrickým startérem, v případě nutnosti i nožní pákou.
   První věc, která nepotěší jezdce vysokého více než 180 centimetrů po usednutí za řidítka, jsou celkově stísněnější rozměry. Velikost ergonomického trojúhelníku řidítka, stupačky a sedlo počítá spíše s drobnějšími postavami. Nejmarkantnější je to u bočních prolisů nádrže, kde kolena značně přesahují vybrání pro ně určená. Že by šestnáctiletí teenageři v západoevropské unii takoví střízlíci? Blízký příbuzenský poměr s padesátkou je prostě znát a jezdec se ho nezbaví ani po rozjetí.
  
Technické údaje
motor
typčtyřdobý
vzduchem chlazený
počet válců, uspořádání1, svislý
rozvodOHC
zvihový objem124 cm3
vrtání x zdvih56,5 x 49,5 mm
výkon9,4 kW/9000 1/min
točivý moment9,3 Nm/7500 1/min
kompresní poměrvýrobce neudává
plnění motorukarburátor 28/20
mazánítlakové oběžné
zapalováníelektron. bezkontaktní
spouštěníelektrické, nožní pákou
převody
spojkavícelamelová
v olejové lázni
převodovkapětistupňová
primární převodozubenými koly
sekundární převodřetězem
podvozek
rámjednoduchý trubkový otevřený
přední odpruženíteleskopická vidlice
zdvih170 mm
zadní odpruženíkyvná vidlice
zdvih150 mm
přední kolo17", lehká slitina
zadní kolo17", lehká slitina
přední pneumatika2,75 x 17
zadní pneumatika3,0 x 17
přední brzdakotoučová 220 mm
zadní brzdakotoučová 124 mm
rozměry a hmotnosti
rozvor11673 mm
výška sedla835 mm
pohotovostní hmotnost103
palivová nádrž6,5 l
spotřeba3,1 l/100 km
maximální rychlost108 km/h
cena69.900 Kč
Startování bylo během 1200 kilometrů, které Dandy 125 absolvovala během redakčního testu, bezproblémové za studena i za tepla. Pomáhal tomu i sytič, jehož táhlo je umístěno uprostřed na řidítkách před přístrojovou deskou. Od motoru nelze čekat víc než slibuje výkon 9,4 kW. Toho ovšem překvapivě není málo. Velmi příjemně potěší především jeho pružnost a elasticita. Bez problémů je schopen udržovat stálou cestovní rychlost mezi 90-100 km/h a nevyžaduje ani neustálé řazení. K tomu nelze mít žádné připomínky, je přiměřeně přesné a jednoznačné. Na přístojovém panelu nechybí ani kontrolka neutrálu. Určitým nadstardandem je v této třídě elektonický otáčkoměr. Na jízdní komfort mají vliv citelné vibrace, které se od motoru přenášejí na řidítka, sedlo a nejcitelněji do stupaček. Akcelerace je dostatečná na to, aby za sebou Dandy nechal většinu aut na semaforech a dokonce i při zrychlování na okraji obce z povolené padesátky na 90 km/h dokáže předjet většinu škodovek a slabších aut. Při jízdě ve dvou je ale dynamika motocyklu prece jenom citelně nižší.
   Jízdní vlastnosti příznivě ovlivňuje relativně nízká celková hmotnost. Dandy 125 se velmi snadno překlápí z jedné strany na druhou a je schopen bleskurychle měnit směr jízdy. Jeho parketou je proto proplétání hustým městským provozem nebo úzkými asfaltovými okreskami s množstvím zatáček. Na rovině se pak dokáže podle tachometru rozjet až na 110 km/h. V rychlých táhlých zatáčkách drží dobře stopu, jistotu neztratí ani na nerovném povrchu; umístění stupaček dovoluje značné náklony. na tom má zásluhu především přední vidlice s vhodně zvoleným progresívním účinkem, která se však při brzdění výrazně ponořuje. Trochu nejistě působí pneumatiky německé značky Heidenau. Přispívá k tomu jak jejich hrubší alternativní desén, tak i rozměry 2,75´vpředu a především 3,0´vzadu, působící poněkud subtilně Dandy 125se nevzpírá, ani když s ním zajedete na nějakou tu polní či lesní cestu nebo i do mírnějšího terénu. Odpružení jako by s tím tak trochu počítalo, i když rychlejší frekvenci nerovností už nezvládá. I v terénu je motocykl velmi dobře ovladatelný, díky poloze řidítek umožňuje i pohodlnou jízdu ve stupačkách a dobře se vede koleny. Díky pružnosti motoru zvládna Dandy 125 až překvapivě strmé výjezdy.
   Na obou kolech je kotoučová brzda, což je v případě zadního kola u konkurence spíše vyjímkou. Přední brzdě by se dala vytknout trochu menší citlivost ovládání, ale účinnost obou brzd je naprosto dostatečná. Daní štíhlému elegantnímudesignu je poměrně malá nádrž o objemu pouhých šest a půl litru. Při průměrné spotřebě tři až tři a půl litru na sto kolometrů tak vyžaduje časté zastávky u benzínových čerpadel. Navíc napřístrojovém panelu chybí kontrolka stavu paliva v nádrži. takto jezdce varuje pouze nutnost přepnout nea rezervu a sledování počtu ujetých kilometrů. Sedlo jezdce i spolujezdce je dobřw tvarované, pohodlné i během vícehodinové jízdy. V noci ocení řidič výkonný přední světlomet. Zadní koncové světlo má ale poněkud zastaralé hranaté tvary. Zajímavým detailem jsou aerodynamicky pojatá plastová upevnění zpětných zrcátek, která ale za jízdy značně vibrují a obraz v zrcátkách je proto silně rozmazaný. Trochu komplikovaná je manipulace se sklopným bočním stojánkem, který nemá výraznou nebo žádnou aretaci v odklopené poloze a sám se sklápí zpátky. Obratnou ruku vyžaduje i odemykání zámku řízení, při němž je nutné protáhnout ruku shora do kapotáže.
   Dandy 125 je ideálním univerzálním motocyklem na kratší projížďky na venkově nebo každodenní cesty do práce, stejně dobře by se uplatnil díky své živosti a obratnosti i ve městě. Nezklame však ani při delších cestách. Lze si jej dobře představit třeba jako dopravní prostředek poslíčků. Nelze mu odepřít ani povedený líbivý a moderní design, i když snaha šetřit a udržet cenu na konkurence schopné hladině je patrná. Právě cenou by měl Dandy 125 z Vodňan zaujmout mladé zákazníky v západní Evropě, kde navíc v této třídě není konkurence největší. Díky svému nenáročnému a levnému provozu si ale určitě najde celou řadu příznivců i u nás.

text: Jakub Havel, foto: Petr Hájek Supermoto 9/1998

Designem se Dandy 125 přiblížil dospělému motocyklu. Kromě červenočerného je v nabídce i žlutošedá kombinace. Zadní vidlice připomíná první Cantilever od Yamahy, netradiční prodloužení blatníku zase BMW F650.
Přístrojový panel je účelně zastíněn, nechybí elektronický otáčkoměr a kontrolka neutrálu.