logo Jawa Garážová reinkarnace
Jawa 250 OHC Californian

   Znovuuvedení slavných modelů je dnes docela v kurzu. Také fandové domácí Jawy neustále volají po retromodelu ve stylu půllitra OHC nebo Califa. Není proto divu, když si někdo takové retro postaví sám v garáži.

Z minima vytěženo maximum - originál a přestavba
Z minima vytěženo maximum - originál a přestavba
   Když někdo tvrdí, že v Jawě neposlouchají hlas lidu, nemá úplně pravdu. Dříve uzavřený postoj se v poslední době mění a Jawa s motorkáři komunikuje nejen pomocí internetu, ale názory si zástupci značky vyslechnou také na Jawa dnech. A že názory nemizí nikde v hlubině, dokazuje vlastně i konec tohoto článku.
   Na začátku ale byl a vlastně i je Californian. Zřejmě nejhezčí model z produkce Jawy. V čísle 9/2011 jsem vás informovali o vývoji retro modelu s motorem 660 ccm ve stylu právě "kalifa". O měsíc později zaznamenali v Jawě dotaz položený fandou značky a motorkářem Vojtěchem Blechou. "V dubnu 2011 jsem oslovil ředitele Jawy s nápadem (datazem), jestli neuvažují o stavbě retro motocyklu na základě Jawy 250 Travel, především z důvodu jednoduchosti přestavby na motocykl designově vycházející z Jawy Californian z počátku sedmdesátých let," upřesňuje Vojtěch.
   Odpověď vyzněla více méně negativně, takže se Vojtěch Blecha pustil do stavby, nebo lépe řečeno přestavby sám. Na začátku května zakoupil zánovní motocykl Jawa 250 Travel (r. v. 2008) a dal se do práce.
   "Motocykl jsem sehnal z druhé ruky (až na Božím Daru v Krušných horách) za 40.000 Kč. Měl najeto asi 3000 km a byl v opravdu skvělém stavu. První cesta potom, co jsem Travela vyložil z auta, vedla na evidenční prohlíku a zpět do garáže. Hned potom jsem motocykl odstrojil, odmontované díly prodal a zároveň jsem začal schánět vhodné díly pro přestavbu."
   Následuje výpis všech nových komponentů, které ze sériového Travela udělaly model autorem nazvaný Jawa Californian OHC: Blatník má původ v Jawě 350/639 Chopper (zasláno přímo z Týnce z prodejny náhradních dílů Jawa). Nádrž je originál Jawa 350 Californian, která ale musela být upravena pro průchod hadic a drátů, úchyty byly odřezány a navařeny jinde. Samozřejmostí bylo opískování a nové profesionální nalakování. Palivový kohout a hefty jsou z Kývačky, podsedlové kryty z modelu 634, stejně jako zadní blatník a držák zadního světla se světlem. Takové sedlo jste našli také na Jawě 350/640 Californian. Další díly putovaly ze zahraničí. Konkrétně od Louise z Německa jsou blinkry a zrcátka. Konečně výfuky s objímkami sehnal Vojtěch Blecha v Anglii.


  Jen za pomoci šroubováku

   Jediným zásahem do konstrukce bylo upravení podsedlového rámu Jawa 250 Travel má výrazně chromovaný motor. Proto to s touto povrchovou úpravou Vojtěch dál šetřil: "Z důvodu velkého množtsví chromu na motoru jsem opustil klasický vzhled nádrže Jawa Californian a rozhodl se pro lakování bez chromu (červená metalíza, matná černá a zlaté linky). Loga na nádrži jsou pod lakem. Nádrž byla lakována ve Velimi u pana Lepiče (Motolakovna Level).
   Obrovskou výhodou této přestavby je téměř nulový zásah do konstrukce. Hrubších nástrojů muselo být použito vlastně jen kvůli napasování sedla. "Na rámu jsou zkráceny podsedlové trubky, které jsou spojeny můskem, stejně jako u modelu Jawa 350/640 Californian. Motor je (kromě výfuků) bez úprav, řídící jednotku jsem přesunul zpod sedla do bočního kastlíku.
   Přestavba trvala autorovi motocyklu dva měsíce, a to, jak sám přiznává, na ní pracoval po odpolednech tak třikrát do týdne. Ještě jednu důležitou věc jsme nezmínili, kolik to celé stálo. Takto spočítal náklady autor přestavby: "Motocykl jsem koupil za 40.000 Kč, nepotřebné díly jsem odprodal přibližně za tři tisíce a naopak nové nakoupil za 23 tisíc korun." Takže Jawu Californian OHC z roku 2008 pořídíte přibližně za 60 tisíc + práci.


  Sériovka už se staví

   Na závěr ještě vysvětlení slov, že v Jawě se názory veřejnosti inspirují. Tak to svůj počin vysvětluje Vojtěch Blecha: "Od začátku jsem motocykl stavěl s tajným přáním, aby se podobný stroj dostal do alespoň kusové výroby v Týnci. Nepovažuji se za nějakého designéra nebo konstruktéra, vše je z dostupných a již vymyšlených dílů, vlastně taková skládačka, šlo spíš o nápad. O to víc mě překvapil výsledný vzhled motorky, zvláště když přihlédnu k tomu, jak levná a málo pracná přestavba byla."
   Zeptali jsme se proto obchodního managera Jawy Jiřího Krafta, jestli se někdy i takový motocykl objeví v nabídce? A odpověď už rozhodně nebyla negativní. Jawa v kooperaci s jedním svým dealerem tyto motocykly opravdu chystá do sériové výroby. V praxi to bude vypadat tak, že Jawa dodá torza Travelů a dealer je "vytuní" na požadovaný vzhled. Jedinou podmínkou Jawy je, že se nesmí změnit žádné parametry týkající se homologace, což vhledem k jednoduchosti přestavby bude zachováno.


Petr Pour, foto: Vojtěch Blecha - Bert ČMN 29.9.2011

Auto přestavby sklízel všude obdiv