Znovuuvedení slavných modelů je dnes docela v kurzu. Také fandové domácí Jawy neustále volají po retromodelu
ve stylu půllitra OHC nebo Califa. Není proto divu, když si někdo takové retro postaví sám v garáži.
Jawa 250 Travel má výrazně chromovaný motor. Proto to s touto povrchovou úpravou Vojtěch dál šetřil: "Z důvodu
velkého množtsví chromu na motoru jsem opustil klasický vzhled nádrže Jawa Californian a rozhodl se pro lakování
bez chromu (červená metalíza, matná černá a zlaté linky). Loga na nádrži jsou pod lakem. Nádrž byla lakována
ve Velimi u pana Lepiče (Motolakovna Level).
Obrovskou výhodou této přestavby je téměř nulový zásah do konstrukce. Hrubších nástrojů muselo být použito vlastně
jen kvůli napasování sedla. "Na rámu jsou zkráceny podsedlové trubky, které jsou spojeny můskem, stejně
jako u modelu Jawa 350/640 Californian. Motor je (kromě výfuků) bez úprav, řídící jednotku jsem přesunul zpod
sedla do bočního kastlíku.
Přestavba trvala autorovi motocyklu dva měsíce, a to, jak sám přiznává, na ní pracoval po odpolednech tak
třikrát do týdne. Ještě jednu důležitou věc jsme nezmínili, kolik to celé stálo. Takto spočítal náklady autor
přestavby: "Motocykl jsem koupil za 40.000 Kč, nepotřebné díly jsem odprodal přibližně za tři tisíce a naopak
nové nakoupil za 23 tisíc korun." Takže Jawu Californian OHC z roku 2008 pořídíte přibližně za 60 tisíc
+ práci.
Na závěr ještě vysvětlení slov, že v Jawě se názory veřejnosti inspirují. Tak to svůj počin vysvětluje Vojtěch
Blecha: "Od začátku jsem motocykl stavěl s tajným přáním, aby se podobný stroj dostal do alespoň kusové
výroby v Týnci. Nepovažuji se za nějakého designéra nebo konstruktéra, vše je z dostupných a již vymyšlených dílů,
vlastně taková skládačka, šlo spíš o nápad. O to víc mě překvapil výsledný vzhled motorky, zvláště když přihlédnu
k tomu, jak levná a málo pracná přestavba byla."
Zeptali jsme se proto obchodního managera Jawy Jiřího Krafta, jestli se někdy i takový motocykl objeví v nabídce?
A odpověď už rozhodně nebyla negativní. Jawa v kooperaci s jedním svým dealerem tyto motocykly opravdu chystá
do sériové výroby. V praxi to bude vypadat tak, že Jawa dodá torza Travelů a dealer je "vytuní" na požadovaný
vzhled. Jedinou podmínkou Jawy je, že se nesmí změnit žádné parametry týkající se homologace, což vhledem
k jednoduchosti přestavby bude zachováno.
Petr Pour, foto: Vojtěch Blecha - Bert | ČMN 29.9.2011 |