logo Jawa Jawa versus Enfield

Jawa 350 Classic a Royal Enfield Woodsman

   Obdivovatelé klasických motocyklů vyhledávají takové moderní motocykly, které vyhovovují jejich jízdnímu stylu, a které mají správný klasický vzhled. Nový Enfield Woodsman vypadá přesně tak, zatímco Jawa 350 nabízí dvoutaktní alternativu ...

   Vraťte se v mysli zpět pár desetiletí k recesi roku 1980 a můžete si vzpomenout na jeden z těch pravých zástupců levných motocyklů, Jawa dvoutakt. Nad 344 ccm vzduchem chlazeným roadsterem se ušklíbali "rychlí kluci", ale pro ty, co neměli štěstí a potřebovali se pravidelně dopravovat do práce, představoval spolehlivý dopravní prostředek a možnost snižení nákladů. Jeho uživateli stačily malé technické schopnosti, izolační páska a základní nářadí, žádné vedlejší náklady a drahé pojištění. Málokdy ho někdo ukradl... a nakonec si vybudoval značný kult.

   Jawy byly vyráběny v České republice od roku 1929, avšak značka se po pádu železné opony vytratila z moderního povědomí. Nicméně, v souladu úspornými opatřeními, které v současné době postihují Velkou Británii, oznámila nedávno firma F2 Motocycles opětovné zařazení modelu Classic 350 do prodeje. Design je jistě poněkud zlepšen a známky modernizace jsou jasně viditelné, stejně jako 265 mm velký přední brzdový kotouč a tlumiče výfuku, které se táhnou až na věčnost (jistě za účelem splnění emisní normy).

Jawa 350 Classic

   Přesto je hodně věcí na 350 Classic, které zůstávají příjemně tradiční. Vzduchem chlazený dvouválec má staré rozměry vrtání a zdvihu (58 mm na 65 mm) - které si myslíme, že se datují k roku 1960, jistě však do 70. let. Motor produkuje podobný výkon jako Jawy 350 z počátku 90. let, kolem 23 koní při 5250 otáčkách. Jawa váží téměř stejně jako dřív (hádáme pod 150 kg), stále používá dvojité zadní tlumiče, čtyřrychlostní převodovku, zcela uzavřený sekundární řetěz a bubnovou zadní brzdu. 350 Classic se může pochlubit také solidní spotřebou paliva: pokud se rozhodnete jezdit do 50 mph pak ujedete 70 mil na galon.

   Firma F2 Motorcycles, výhradní dovozce do Velké Británie, dodává, že si 350 Classic "zachovává všechny známé a praktické vlastnosti, jako je zcela uzavřený řetězový pohon, dlouhé pohodlné sedadlo s dobře umístěnými držadly spolujezdce a robustní, dvojitý rám". Ale design byl přispůsoben s cílem poskytnout základní komfort motocyklů 21. století, jako je elektronické zapalování, elektrický startér, přehledné přístroje a použitelná přední brzda.

   Výkonové parametry modelu Classic budou vyhovovat jezdcům, zvyklým na dvoudobé stroje. Dvouválec produkuje 32 Nm točivého momentu při 4750 otáčkách, což je docela působivé, když můžete porovnat 350 ccm s čtyřtaktním jednoválcem Royal Enfield, který generuje maximální točivý moment 28 Nm.

Jawa 350 Classic

   "Jawy nikdy nebyly jako ostatní dvoutakty a nikdy nebudou" říká David z F2 Motorcycles. "Dá se na nich jezdit relaxačně a pohodlně s tím správným pocitem z jízdy, ale jsou dostatečně úzké a lehké k proplétání se městským provozem. Za městem se na nich dá i cestovat".

   Servis těchto motocyklů je jednoduchá záležitost a náhradní díly jsou dostupné přes firmu F2 Motorcycles a za rozumné ceny. Počáteční pořizovací cena není příliš vysoká: s elektrickým startérem stojí Jawa 350 Classic 2995 liber. Sto liber ušetříte, pokud se rozhodnete pouze pro "našlapávačku".

   Asi největší nevýhodu Jawy 350 Classic je její styl, který spadá přímo do kategorie "mdle neškodná". Můžete si koupit Jawu z čistě praktických důvodů, ale je nepravděpodobné, že se zamilujete se do jejího vzhledu. Royal Enfield Woodsman, na druhé straně, byl navržen tak, aby se za ním lidé otáčeli, s jeho zdviženou výfukovou rourou, sólo sedlem a širokými řídítky. Woodsman EFI je nejnovější variantou Bullet Royal Enfield navrženou v Británii, je poháněn motorem se vstřikováním paliva stavebnicové konstrukce. Stejně jako původní Woodsman, který byl produkován v Royal Enfieldu v letech 1955 a 1959, a prodával se v USA pod indickou značku, to je jednoválec 499 ccm Bullet.

   Aktuální Woodsman má také malý nosič zavazadel, zadní stupačky a ochranný hliníkový plech pod motorem. Vysoko uložený výfukový systém je směrován kolem stroje na levé straně (standardní výfuky běží po pravé straně), a je lehčí než původní díl. Výfuk byl přepracován v souladu s nastavením řídící jednotky motoru, motoru se tím dýchá volněji a vytváří klasický zvuk "Britského jednoválce".

Royal Enfield Woodsman

   Woodsman je dlouhozdvihový jednoválec o obsahu 499 ccm Bullet (vrtání a zdvih - 84 mm a 90mm) s elektronickým vstřikováním paliva Keihin a pětirychlostní převodovkou. To je provozována přes sedmilamelovou mokrou spojku. 500 Woodsman produkuje 28 koní při 5250 otáčkách a 41,3 Nm točivého momentu při 4000 otáčkách, udávaná spotřeba paliva je v průměru 80 mil na galon. O brzdění se stará přední kotouč o průměru 280 mm a vzadu buben, Woodsman je vybaven elektrickým a nožním startérem a elektronickým zapalováním a váží kolem 165 kg (což je náš odhad na základě hmotnosti 187 kg plně natankovaného standardního Bulletu). Oba motocykly, Jawa a Woodsman, mají rozumnou výškou sedla 32 palců.

   Takže Woodsman nabízí oproti Jawě více než jen pozlátko a lesk, má menší spotřebu a o 5 koní více. Jo, a taky zapouzdření přední vidlice, což bychom čekali jako standardní vybavení na robustní Jawě 350 Classic. Nicméně, cenově vychází Woodsman za 4699 libra ve srovnání Jawou výrazně dráž. Za 1699 liber si můžete koupit nejen manžety přední vidlice, ale i spoustu benzinu...

Royal Enfield Woodsman

   Někteří lidé budou spíše preferovat charakter Woodsmanu před dvoutaktem, a někteří budou preferovat myšlenku moderního motocyklu postaveného v Indii ve stylu klasických Britských motocyklů, než myšlenku moderního motocyklu postaveného ve východní Evropě . Oba motocykly mají zajímavý a dlouhý vývoj designu, stejně jako některé současné modely Moto Guzzi, Harley-Davidson a BMW. Jawa je k dispozici pouze u firmy F2 Motorcycles, Royal Enfield má celonárodní síť prodejců. Pojistné a sazba silniční daně jsou pro oba motocykly podobné.

   Je tu nicméně jeden malý háček. "Retro klasiků", jako jsou tyto dva motocykly, začíná být hodně a tak některé kluby začínají být jimi zavalené. Začínají uplatňovat pravidla o věku přijímaných motocyklů, mnoho skupin se obrací k přelomovému roku 1971 - takže nejspíše nebudete moct jezdit ani s jedním z těchto strojů s místním klubem klasických motocyklů ...

překlad Google a Bert RealClassic.co.uk - 21.12.2009