logo Jawa Nová Jawa 1000 odhalena!

   Poslední tajemství týneckého litru bylo minulý týden odhaleno. Do světa internetu pronikly snímky zachycující pravděpodobně finální vzhled tohoto dlouho očekávaného domácího motocyklu. Avantgadní design rozhodně nenechal nikoho chladným.

Jawa 1000 prototyp

   Zimní okurkovou sezónu z pohledu českého motorkáře prolomilo minulý týden zveřejnění fotografií zachycující Jawu 1000. I když byly původní snímky z internetu rychkle staženy, díky facebooku se mezi lid rozšířily přímo kosmickou rychlostí. Zapátrali jsme proto, co všechno lze k motocyklu zjistit, a společně s tím, co je ze snímků čitelné, se pokusíme o nástin chystané novinky.
   Jisté je, že motocykl existuje, a hned v několika provedeních, lišících se zřejmě nejen barevným provedením plechařiny a rámu, ale i typem brzd a pružení. Podle důvěrného zdroje by plechařina měla být více méně finální, takže pokud se sériový motocykl bude v něčem lišit, bude to jeho výbava.
   Motocykl by si rozhodně zasloužil jiná zrcátka než tato shodná s modelem Sportard. Z fotek jsou patrná také litá sedmnáctipalcová kola. Retro vzhled by jistě lépe vyjádřila kola drátěná, jenže ona tahle Jawa vlastně není vůbec retro. Pravděpodobně jiné budou také ovládací prvky na řidítkách a konečné ještě není řešení budíků. I když to vypadá, že budou zapuštěny na vrcholu nádrže, sériová verze by měla mít hlavní budík nad světlem, zatímco na nádrži budou jen doplňkové informace. Je dokonce možné, že na nádrži nebude vůbec nic. To by podle nás bylo nejvhodnější, protože umístění na vrcholu nádrže a ještě zapuštěně zřejmě nebude moc ergonomicky propracované. Nemluvě o tom, že když zaprší, nejspíš se vám zde vytvoří jezírko.

Jawa 1000 prototyp

  Nádrž pod sedlem

   Z umístění víčka nádrže je jasné, že bude umístěna pod sedlem. Snížení těžiště je pro ovladatelnost dobré. Stejně tak by řídící jednotka s baterkou mohly být umístěny v kastlíkách z boku pod sedlem. Umístění hrdla nádrže mě trochu zaráží. Při tankování bude muset být jezdec hodně opatrný, aby si nepocmrndal sedlo. Ale my kluci víme, že je potřeba hodně oklepat.
   Sedlo vypadá široce, a pokud se v Jawě vyvarovali "ostrých" hran, co na starších modelech tlačily do stehen, mohlo by být slušně pohodlné. Méně pohodlné nejspíš bude madlo pro spolujezdce (pokud to madlo pro spolujezdce je). Umožňuje pouze jednu polohu úchopu, a to přímo za zády.
   Celkový vzhled kromě plechové nádrže a předního světla dotvářejí také blatníky, rovněž plechové. Plastu si zde moc neužijete, což někteří jistě uvítají. A i když především přední blatník vypadá jako vyhrabaný ze skladu náhradních dílů pro Kývačky, mělo by jít o úplně nový výlisek. Stejně tak nové jsou zadní tlumiče, podle nás šikovně zakamuflované do retro pouzder.

Jawa 1000 prototyp

  "Retro" motor

   Nejdůležitějšími prvky jsou ale rám a motor. Rám, prostorový otevřený z ocelových trubek, rozhodně nebude poddimenzovaný. Nutno dodat, že od dob silničních závodních speciálů jde o nejodvážnější konstrukční řešení týneckého podniku. Ve spojení s předními tlumiči Marzocchi by podvozek mohl fungovat dobře.
   Nejdiskutovanější záležitostí celého projektu je od samého začátku motor. Že bude kapalinou chlazený řadový dvouválec, bylo jasné již z dřívějších informací. Z fotek je patrný náznak žebrování a něco, co by mohlo připomínat královskou hřídel. Podle všeho ale jde o "kamufláž" pro navození retro vzhledu. Samotný motor bude OHC nejspíš s rozvodem řetízkem.
   Jak již dříve zástupci Jawy informovali, motor bude využíván nejen v tomto modelu, ale měl by se stát jakousi základní jednotkou také pro další typy (nabízí se enduro, cruiser a naháč). Ne vždy proto bude přizdoben retro žebrováním. Umístění airboxu je v prostoru nádrže. Sání do něj obstarávají dva trychtýře symetricky zabudované mezi rámové trubky. Ač se motocykl vyznačuje celkovým extravagantním vzhledem, výfukové koncovky jsou obyčejné oválné, z každé strany zadního kola jedna.
   Podle našeho důvěryhodného zdroje bude motocykl na živo představen na podzim letošního roku. Teprve tehdy bude definitivní, s čím se týnečtí pokusí oslovit zákazníky. Je jasné, že prvním krokem bude motocykl odkazující na historii značky, což doplňuje tradiční červené lakování se zlatými linkami.

Petr Pour, petr@cmn.cz, foto: internet ČMN 5.2.2015

Jawa 1000 prototypy