logo Jawa Jawa 100 Robby

Jawa 100 Robby

   Všechno už zde jednou bylo. To je i případ malé stovky Jawy s motorem Honda, vyráběným licenčně v Číně pod značkou Linhai. Odstartování sériové výroby ve výročním sedmdesátém roce trvání značky, produkující dlouhá léta pouze typicky červené motocykly, je připomínkou slavného Robota vyráběného před druhou světovou válkou. Na rozdíl od jeho dvoudobého motoru však srdce Robbyho pulsuje ve čtyřdobém rytmu a zvuk vycházející z jeho výfuku by mu mohl závidět leckterý silnější motocykl. Velkým plusem pohonné jednotky je absence nepříjemných vibrací a první, co po rozjezdu zaujme, je překvapivý zátah již od nízkých otáček. Překvapením (zřejmě nemilým) může být seřazení jednotlivých převodových stupňů, ale i to je otázkou zvyku. Z neutrálu sešlápnutím směrem dolů řadíte jedna, dvě, tři, čtyři. Znovu na neutrál se dostanete až zase přes jedničku. Podvozek pochází z osvědčeného typu Jawa 50 Mosquito, stejné je to i s výbavou a palubními přístroji. Na řidítkách Robbyho najdete překvapení v podobě tlačítka spoštěče . I přes jeho bezchybnou funkci je motocykl vybaven na pravé straně
Technické údaje
motor
typvzduchem chlazený
čtyřdobý jednoválec
rozvod, počet ventilůOHC,2
vrtání x zdvih50 x 49,5 mm
zvihový objem97 cm3
největší výkon4,75 kW (6,5 k)/7750 1/min
spouštěníel. spouštěč, pedál
převody
spojkavícelamelová
v olejové lázni
převodovkačtyřstupňová
podvozek
rámocelový páteřový
přední brzda200 mm dvoupístková
zadní brzda124 mm bubnová
přední pneumatika2,5 - 16
zadní pneumatika3,0 - 16
rozměry a hmotnosti
výška sedla730 mm
hmotnost bez náplní82 kg
nejvyšší rychlost-
cena
základní cena 48.900 Kč
našlapovací pákou. Stajná jsou zde i třípaprsková 16" litá, vzájemně zaměnitelná kola. Na zadní působí bubnová brzda, přední je bržděno kotoučem o průměru 200 mm. Zabrzdit motocykl o hmotnosti 87 kg je pro ně hračkou. Nazvat nádrž na 6,5 litrů paliva malou je v případě Robbyho hrubým omylem. Při ověřené spotřebě 2 l/100 km lze totiž ujet bez zastavení u benzínové stanice vzdálenost přes 300 km! Dosažení cestovní rychlosti sedmdesáti kilometrů v hodině není vyjímkou ani v lehce kopcovitém terénu a maximální rychlost závislá na síle větru se může vyšplhat i k devadesátce. Vezmeme-li tedy v úvahu pouze pořizovací cenu a libozvučný baryton vycházející z koncovky výfuku, nabízí se pořekadlo za málo peněz hodně muziky. Neuzamykatelné sedlo a uzávěr palivové nádrže, použití "neókroužkového" řetězu vyžadujícího častou údržbu a nijak neomračující design je druhou stranou mince.

Supermoto 2/2001