logo Jawa Jawa 125 Dakar
model 2005

Přinášíme vám slibovanou recenzi motocyklu Jawa 125 Dakar! Jaká je a jaká není se vám okusíme přiblížit v následujícím článku!

Jawa 125 Dakar
Jawa 125 Dakar
Jawa 125 Dakar
Jawa 125 Dakar
Jawa 125 Dakar
Jawa 125 Dakar
Jawa 125 Dakar
   Jawa Dandy... Jawa Robby... Jawa 125 Sport... Jawa 50 Minarelli... Jawa 50 Robby... Jawa 100 Robby... Jawa 125 Dakar. Co tomu říkáte? Zní to dobře a efekt? Široká škála padesátek a stopětadvacítek Jawy je velmi lákavá!
   Nová Jawa má stejnou kapotáž jako loňský model 125 Sport a proto motocykl působí tak trochu staře... Ale něco na něm je! "Neokoukaný design?" "Jak to?" Stopětadvacítky od Jawy se totiž bohužel, tak špatně prodávají, že kromě výstav je v podstatě na silnici nevidíme! Což je docela škoda poněvadž tyto motocykly jsou "kvalitní" i když je stíhá několik problémů! Ale k samotné recenzi...

   Jako každá stopětadváca od Jawy je i tento model osazen honďáckým 4-taktním jednoválcovým motorem s rozvodem OHC startovaným buď tradičně pákou nebo elektrickým startérem. Bohužel se dá říct, že na motocyklu je České jen to, že je smontován u nás!(berte to trochu s rezervou)! Přední brzda má malý průměr, takže je to dohnáno lepšími brzdiči, ale ty z R1 nečekejte! Motocykl má jako vždy poměrně měkké vidlice, pravda je předurčen do menšího terénu... Je to vlastně vylepšený "Sport". Příjemně mě překvapila přítomnost zadní kotoučové brzdy! Výfuk nevypadá jako spadlý klacek, ale jako solidní lauf až na to vyústění(neduh malých kubatůr). Trochu mi k motocyklu nesedí to sedlo, na jednu stranu je příjemně měkké, ale na můj vkus pro trochu terénní motorku až moc široké a právě měkké! Jízda se spolujezdcem je v poho právě díky sedlu. Tlumiče zůstaly stejné oproti loňskému modelu, ale facelift dostala palubka, nyní je hezčí a přehlednější! Ale neduh který Jawu trápí jsou ovladače na řídítkách! Přepínače světel, blinkrů a houkačky jsou standartní, ale domeček s vypínačem motoru a spínačem startéru na mě působí hrozně... Vypadají jako kdybych je dělal sám doma pilníčkem na nehty, vypínače na křivo a ještě působí dojmem že jsem je vyštrachal někde v šuplíku kde byli dva roky uloženy! Jawa udělala krok kupředu například u blinkrů kde konečně nejsou složeny pouze z plastů, ale jak jsme zvyklý z japonských a italských moto na gumě! Takže když s tím někde praštíte tak nemusíte ze strachu nosit náhradní v kapse, ale už něco vydrží! Světlomet samotný vypadá jako z trabantu, ale tento pohled vyrovnává skvělé zapuštění do kapotáže... Kapotáž je udělaná skvěle a motocykl působí skvělým sjednoceným dojmem!

   Jawa si dala záležet a myslím, že se jí dílo podařilo... I přes všelijakou kritiku kterou jsem zde napsal Jawě nesmírně fandím, třeba se jednou dočkáme srovnávacího testu FIREBLADA, R1čky, ZX-10Rky a Jawy Expermision 1000 (.-)... Jawa 125 Dakar má velké naděje a záleží jen na nás jak jí dovolíme je využít! Myslím, že pro 16tiletého kluka je to ideální volba! Cena by neměla překročit 70 000 Kč, ale nevím jak se jí bude dařit v 50 000 konkurenci (např. Yuki). Každopádně jí přejeme jen to nejlepší a na našich stránkách se o ní určitě ještě dočtete!

Text a foto: Hawk Hawk Moto Site 1/2005