logo Jawa Na jaře dorazí nová Jawa 350 OHC. Základ bude čínský

   Po letech spekulací se milovníci motocyklů Jawa dočkají, ještě před startem letošní motorkářské sezony má dorazit nový model. Jawa 350 OHC by měla mít základ ve stroji čínské značky Shineray.

Shineray 400

  Začátkem letošního roku začala po internetových fórech kolovat velmi nekvalitní rozmazaná fotka, na které má být nová jawa.
   Další informace o chystané Jawě 350 OHC zjistily České motocyklové noviny, které uveřejnily také několik dalších fotek. Mají pocházet z propagačních materiálů chystaného stroje.
   V komunitě jawistů uznávaný brněnský dealer a servis jaw MotoKenny na svém facebookovém profilu uvádí, že má objednaný sedmý vyrobený kus nového stroje a má ho obdržet už v únoru letošního roku.
   Nový stroj by se podle všeho měl objevit na březnovém motosalonu v Praze.
   Novinka týneckého výrobce musí splňovat aktuální normy (Euro 4), aby mohla být prodávaná na evropských trzích. Za technický základ podle Českých motocyklových novin posloužil čínský stroj Shineray. I přes použití tradičního označení 350 má mít motor objem 397 ccm. Výkon modelu v retrostylu má být 28 koní a točivý moment 30 Nm. Jedenapůlmetráková motorka má mít maximální rychlost kolem 130 km/h.
   Na slavné jawy minulosti odkazuje design s typicky tvarovaným sedlem a především nádrží s chromovými boky a gumovými protektory. České motocyklové noviny už spekulují i o ceně kolem 100 tisíc korun.

František Dvořák, iDnes 20.leden 2017

Šance na záchranu?Filip Tichý, motoristický novinář

   Kdysi slavná tuzemská značka motocyklů Jawa bohužel v devadesátých letech nedokázala přejít na výrobu čtyřdobých motorů. Zavedení emisních limitů znamenalo konec prodeje slavných třistapadesátek v Evropě a výrobu nemohlo zachránit ani použití kupovaných jednoválců Rotax v modelech Jawa 660, které navíc od letoška už také nesplňují nově zavedené emisní limity. Podle statistik registrací bylo loni zaregistrováno pouze 15 motocyklů Jawa nad 50 ccm.
   Šancí pro zachování značky Jawa je podobná cesta, kterou zvolila například nová francouzská značka Mash (pojmenovaná podle oblíbeného amerického seriálu o válečných lékařích). Francouzský je totiž pouze název a design, konstrukce a výroba probíhá v Číně. Nový projekt Jawy jde podle všeho stejnou cestou, u čínského výrobce si objedná jeden z jeho osvědčených modelů (Shineray Chungking 400 B), na kterém si nechá vyrobit nádrž a boční kastlíky podle vlastního designu, vše pochopitelně s logem Jawa.
   Historie se opakuje, už před téměř sto lety se Jawa potýkala s problémy při výrobě kardanové Jawy 500 OHV a sáhla po externím dodavateli. V roce 1932 do motocyklů začala montovat jednoválcový motor Viliers 125 dovážený z Anglie, který následně Jawa začala sama vyrábět pod licencí. Motor byl doplněný dováženou třístupňovou převodovkou anglické značky Albion s řazením ruční pákou přímo z převodovky.