logo Jawa Nová taktika

Jawa 500R

   Ať žije mezinárodní solidarita: ta umožnila první oprvadu existující silniční čtyřtaktní motocykl Jawa po více než 30 letech.

   Ano, i když ne z vlastní iniciativy. Navíc ne se čtyřtaktem Jawa. Po celá léta češi slibují čtyřtaktní jednoválec od 250 do 500 kubických centimetrů, aby nakonec lidé pracující mezi východem a západem vše urychlili a použili něco jiného, než zkostnatělý dvoutaktní dvouválec. Vzhledem k tomu, že Jawa plánované cíle zatím nesplnila, pomohl si britský importér svépomocí.
Jawa 500 R
Jawa 500 R
Jawa 500 R
Jawa 500 R


   A to velmi účině: usadil čtyřtaktní jednoválec 500 ccm od Rotaxe do podvozku Jawa 350. Tam ho dostal německý importér Jawy Fritz Röth Wind a přivezl český motocykl s rakouským motorem do Německa. K velké nelibosti TÜV komisařů, kteří nebyli spokojeni s mizernou přední bubnovou brzdou. Ke slovu přišla brzda nová. Německý výrobce WiWo měl jednu dobře pasující kotoučovou brzdu na skladě. To se zase hodně líbilo britům, takže brzo i jejich motocykly budou vybaveny brzdou WiWo.

   Výsledek mezinárodní spolupráce vypadá překvapivě kompaktně. Jednoválec pasuje do trubkového rámu třistapadesátky jako ulitý. Pouze zdvojené výfukové potrubí muselo být spojeno do jediné koncovky. S dvoutaktem také zmizela jedna relikvie: řadičku už nemusíte používat jako startovací páku.

   Ale další relikvie přetrvává. Klíček zapalování musíte při zapínání zapalování, stejně jako u starého traktoru, zatlačit. Otočením do pozice „1“ a „2“ zapínáte parkovací a tlumená světla.

   Jakmile přátelský čtyřtakt poprvé naskočí, je hned jasné, že Rotax-Jawa je mnohem živější než její dvoutaktní protějšek, i když také s jadrnými vibracemi. Těsný odstup řadičky a stupačky brání rychlejšímu řazení při zrychlování. V běžných motocyklových botách se špatně hledá prostor při přeřazování nahoru. Spěchat ale není potřeba. Díky objemnému a silnému motoru se nechává Rotax snadno vytáčet i z nízkých otáček. Výkon tady, porucha tam: je jedno, jestli přidáte pomalu nebo rychle, motor při akceleraci z volnoběhu zhasne. Lékem je rychlé a krátké přidávání plynu.

   Také přístroje přispívají k pobavení řidiče. V mírném svahu kmitá ručička i kolem hodnoty 140 km/h. To je třeba brát doslova, u vyšších rychlostí uspějí oči při sledování ručičky jen zřídkakdy. Ještě méně přívětivý je pak otáčkoměr. Ten se ráčí ukazovat až od 4000/min, pak ale ukazuje až do 9000/min. Přeřazování tedy provádíme vždy v červeném poli kolem 8000/min.

   A také se kroutí. Ve vyšších rychlostech a v náklonu to způsobuje lehké, ale neškodné vlnění. Nejnepříjemnější překvapení, které 500R v ještě britském provedení nabízí, jsou brzdy. Již při mírnějším tempu na zátáčkovitější silnici je tato slabina jasně patrná. Dokonce i při silném stisknutí páčky a násilném stlačení pedálu reagují předni dvoklíčková a zadní jednoklíčková brzda spíše unaveně. Nedostatek, který pěkně brnká na nervy. Německým TÜV požadovaná přední kotoučová brzda je tedy vlastně nutná.

   Zbytek podvozku souzní velmi dobře s půllitrovým čtyřtaktem ze země pod Alpami. I přes a nebo možná právě pro tyto drobné chyby by mohla k Jawě 500R přitáhnout fanoušky jednoválců. A to za cenu 6690 marek, což je asi o 1000 marek více než Yamaha SR 500, Jawa je ale nesrovnatelně exklusivnější.


autor: Ronald Schenk, překlad: Bert a Google Motorrad 12/1986

Jawa 500 R
motor
Vzducham chlazený čtyřtaktní jednoválec, OHC, pohon vačkové hřídele ozubeným řemenem, čtyři ventily, vrtání x zdvih 89 x79,4 mm, zdvihový objem 494 ccm, kompresní poměr 9,2, jmenovitý výkon 20 kW (27 k) při 6000/min, maximální točivý moment 38 Nm, karburátor Bing, průměr 28 mm, mazání se suchou klikovou skříní, spojka v olejové lázni, 5-ti stupňová převodovka, startování nožní pákou, sekundární převod řetězem.
podvozek
Uzavřený dvojitý páteřový rám, teleskopická vidlice, zdvih 150 mm, 2 pružící a tlumící jednotky, zdvih 80 mm, rozvor 1335 mm, přední kotoučová brzda, průměr 280 mm, zadní bubnová brzda, průměr 160 mm, obutí 3,25 x 18 vpředu a 3,5 x 18 vzadu.
rozměry a hmotnosti
Délka 2140 mm, jednodílná ocelová řidítka široká 750 mm, hmotnost po natankování 180 kg, objem nádrže 15 litrů.
cena
6690 marek