Jawa 650 Classic
"Bomba! Konečně něco jinýho než japonec!", "... No to snad nemyslej vážně ... co to je? Cruiser? Chopper? ...",
"Fakt hezký, Jawa přišla s něčím, co tady chybělo", "Ach jo, škoda, že radši nezačali znova vyrábět pětikilo
OHC ..." - Tolik jen pár reakcí odposlouchaných na stánku Jawy při letošní výstavě Motocykl.
Reakcí z obou
stran - ať už od skalních zastánců této značky či majitelů mašin jiných značek. Nicméně většina z nás má jedno
společné - téměř všichni jsme na jawce začínali a tak jí přejeme jen to dobré. A je jen na továrně, zda
dokáže tohoto faktu využít ve svůj prospěch.
Na málokterou motorku jsem byl zvědavej tak jako na novou Jawu - šéfredaktorka by mohla vyprávět, co jsem se
jí navotravoval, kdy už konečně bude (teda, kdy bude Jawa na test, jinak se neptám), proč to trvá tak dlouho
atd...
No a konečně jsem se dočkal a tak hop skok do sedla a vyrazíme na silnici.
Tedy, nejdřív musíme nastartovat. Mačkám čudlík startéru a ono nic ... no to to hezky začíná. Po jemném
upozornění šéfové, že jsem jelito a když budu mít zaklaplýho policajta, nenastartuju, i kdybych se na uši
stavěl, je problém odstraněn a do rukou mi přecházejí důvěrně známé vibrace jednoválcového Rotaxu, neúnavnýho
a spolehlivýho dělasa pohánějícího dříve BMW F 650 nebo Aprilii Pegaso.
Hmm, startování se klopeným bočním stojánkem mi přijde trochu nešikovný, jsem zvyklej nejdřív vždycky nechat
motorku chvíli zahřát než vyjedu a že bych ji chtěl přitom celou dobu držet...
No nic, jedem. Sedlo je nízko, žádná křeč a srach, že někde nedošlápnu (jsem mrňous), jen mi přijde, že
nádrž mě nějak moc tlačí do kolen, přestože není nijak obludně vyboulená do stran jako u většiny cruiserů.
Aha, asi by to chtělo dát stupačky víc do stran. Anebo si zvyknout - a dá se, po pár kilometrech jsem to přestal
vnímat.
Řadím za dvě, za tři (řazení je v pohodě, bůchvíproč jsem čekal rány jako kladivem, ale dobrý, převodovka je
tichá), jojo, vibruje to, holt jednobuch, nic jinýho se nedalo předpokládat. Ale nejedná se o vibrace, který by
mi shodily brejle z nosu, ba dokonce ani žvejkačku jsem kvůli nim nespolknul a neovlivňujou ani pohled do
zrcátek, který se tím pádem nestávaj jen kosmetickým doplňkem - je v nich vidět slušně. Navíc se vibrace téměř
ztratěj kolem pěti tisíc otáček v minutě, čili jsou v normě. Najíždím na táhlý, rovný úsek silnice, takže
vyzkoušíme maximálku, kopnu tam teda poslední kvalt (pětku) a přidávám plyn nadoraz. 130, 135, 140, 145 kilometrů
v hodině ... a víc ne, přestože tachometr je kalibrován na 220 km/hod. Ale vzhledem k tomu, že je u nás nejvyšší
povolená rychlost stotřicítka, žádnej problém. Kupodivu na mě ani nějak výrazně nefouká, přestože mašina nemá
žádnej štítek.
Maximálku mám tedy vyzkoušenou, vzhůru do zatáček. Hmm, trochu zklamání, čekal bych, že bude mašinka, mrška,
mrštnější ... Už jen díky poměrně úzkým pneumatikám. Ona tedy mrštná je, ale trochu se v zatáčkách rozhází,
takže je nutné ubrat plyn, zřejmě by pomohlo si trochu pohrát s nastavením tlumičů. Jasně že zadních, přední
vidle stavitelná není. Ubírám na osmdesátku a teď už to jde.
No, mám za sebou prvních sto kilometrů, zadek mě sice ještě nebolí, sedlo je pohodlný, nicméně je čas na cigáro
a celkové prohlédnutí stroje. A tady nastává kámen úrazu ... Úvodem musím podotknout, že jsme byli při přebírání
stroje upozorněni, že se jená o prototyp, který bude do výroby ještě upraven a vylepšen. Řeknu to rovnou, že to
tedy potřebuje Jawa jak prase drbání. Nejseme puntičkář, ale některý vady na kráse mi připadaj naprosto
zbytečný, kupříkladu kvalita svárů připomíná práci učňů prvního ročníku SOU, izolace kabelů a konektorů zase
snahu ušetřit každý centimetr materiálu, páčka sytiče s hrdým nápisem Shimano taky nevzbuzuje zrovna nadšení a
ani lakýrník zřejmě neměl jedenze svých lepších dnů (pamatujete se na ručně malované linky na starých Jawách? Tak
na ty zapomeňte, místo nich jsou samolepící proužky, který se na koncích odlepujou), bizarní výfuk hodící se
spíš k těžkotonážnímu cruiseru - nemůžu si pomoct, Jawě by mi sedla spíš decentnější koncovka ... ale to je věc
osobního vkusu (někde jsem četl názor, že naopak tahle roura Jawě sluší ... ha ha ha, zajímalo by mě, kolik má
autor tohohle výroku na zahrádce sádrovejch trpajzlíků).
Jasně, vím, že barva a povrchová úprava takříkajíc "nejezdí". Ale tyhle drobnosti můžou potenciálního zákazníka
kopnout směrem ke konkurenci, takže já osobně bych se na ně zaměřil. Doba DoDo (Dodělej Doma) je dávno
minulostí a každej chce za svý peníze to nejlepší.
Čímž se dostávám k dalšímu problému a tím je cena, pro Jawu 650 Classic stanovená na necelých 170 litrů. A bohužel,
v téhle cenové relaci je konkurence opravdu vysoká, takže je určitě zbytečný odrazovat kupce nekvalitním zpracováním
- tady má novinka z týnce ještě co dohánět. Jasně, chápu, že cena asi být nižší nemůže, Rotax asi nebyl zrovna
levnej, ale spíš je škoda mašinu s tímhle motorem degradovat zbytečnejma chybama.
Co napsat Závěrem ...
Nebudu se zabejvat tím, že Rotax měl bejt použitej v jiným typu mašiny, třeba v enduru (dost častý názor
motorkářský veřejnosti). Jawa zvolila tenhle styl a doufám, že ví, co dělá a nakonec není nikde psáno, že cruisery
a choppery musí mít rozhodně dvouvál do V, stačí si vzpomenout na legendární Suzuki Savage, jednoválcovýho buchara,
kterej byl oblíbenej mimo jiný právě proto, že se vymykal běžnýmu schématu.
Slyšel jsem dost názotů, že se nová Jawa nepovedla - s tím nemůžu souhlasit, povedla se, jen je potřeba dodělat
a nespoléhat na skalní příznivce značky, případně na ideu "na doma to stačí". Sám bych si moc přál koupit si
jednou mašinu s nápisem Jawa na nádrži a bejt na ni hrdej jako kdysi dávno na zmíněnýho půllitra. Fakt. Protože
ten pocit, kterej člověk má, když řekne někde v cizině: "Jo, tohle dělo vyráběj u nás", je prostě k nezaplacení ...
Text: Scoob, foto: Hanzz, Saša |
Motoráj 6/2004 |
Jawa 650 Classic - chopper do lesa? | Text: Hanzz |
Tenhle stroj mě naplňuje hromadou protichůdných pocitů. Na jednu stranu - z bran Jawy konečně vyjíždí "velký"
čtyřtakt, který tu od dob 500 OHC v podstatě neexistoval. Na stranu druhou mi moc nesedí její stylisace směrem
k chopperům/cruiserům. Jasně, skorovšichni jsme nějakou tu Jawku "očoprovali", ale proč by to měla dělat továrna
za nás? A proč leckteré výtvoru garážních kutilů vypadají lépe? Těžko říci. Ale k věci - motorka mě překvapila
svojí skvělou ovladatelností, která ve spojení s výborným motorem a nízkou hmotností dělá z Jawy doslova městskou
štiku. A když už jsme u motoru - ten prostě nemá chybu, jen mi svojí charakteristikou neustále připomínal svůj
prapůvod a tím jsou endura ... Skoro jsme měl pocit, že mi potichu šeptá do ucha: "ohni to do lesa ... do lesa ..."
Výhrady mám k přední vidlici - tenhle typ snad pamatuje ještě pana Janečka. Gumová, měkká - prostě peklo ...
S touhle jawkou ještě bude spousta práce, než z ní vyroste ta správní krasavice. A také jsem zvědav, jestli
v Jawě postaví kolem výborného Rotaxe také něco jiného. |

|
Hodnocení |
PRO | motor, ovladatelnost, nízká hmotnost |
PROTI | kvalita zpracování, mizerná přední vidlice, obří chladič |
|
Jawa 650 Classic |
Motor
čtyřdobý, kapalinou chlazený, jednoválec OHC 4 ventily/válec Objem: 652 ccm
Vrtání x zdvih: 100 x 83 mm Max. výkon: 45HP @ 6.500 min-1
Krout. mom.: 57 Nm @ 6.000 min-1
Krmení: karburátor Převodovka/sek. převod 5-ti rychlostní/řetěz
Palivová nádrž/rezerva Objem: 14,2/1,5 l
Výška sedla: 712 mm Kola: drátěná, přední 18", zadní 16"
Vlastní hmotnost: 185 kg Cena: 167 960,- Kč
|
|
|