logo Jawa Jawa 650 Classic

   Úvod, vývoj a design

   Byl jeden z mála červencových dnů tohoto léta, kdy to konečně vypadalo na slušný den bez deště. To však pro mě zas tolik neznamenalo, protože bych vyrazil na cestu, i kdyby se ten den čerti ženili, to vím zcela určitě. Po telefonickém ping pongu předchozích dnů, kdy termíny domluvených akcí úspěšně útočily na naše začínající dovolené, jsem byl nakonec vyslán za redakci na cestu směr Týnec nad Sázavou já. K redakčnímu testu tam totiž čekala dost z nenadání a narychlo novinka Jawa 650. A to pro mě osobně - fandu této značky, byla stejná výzva jako pro blondýnku s jedničkami silikonový implantát vzor Pamela Anderson. Koneckonců od poválečné OHC 500 je to vyjma prototypů a závodních dvouválcových speciálů první sériový čtyřtakt a to nelze brát přes veškerý šrumec kolem téhle nové strojovny a značky vůbec rozhodně na lehkou váhu. Motocykl byl přislíben k převzetí v odpoledních hodinách, avšak díky informačnímu šumu v redakci jsem pln nadšení vyrazil již brzy ráno. Jak se ale nakonec ukázalo, zas tak moc mě tenhle předčasný start nemrzel.

Jawa 650 Classic
Jawa 650 Classic
Jawa 650 Classic
Jawa 650 Classic
Jawa 650 Classic
Jawa 650 Classic
Jawa 650 Classic
Jawa 650 Classic
Jawa 650 Classic
Jawa 650 Classic
Jawa 650 Classic
Jawa 650 Classic
Jawa 650 Classic
Jawa 650 Classic
Jawa 650 Classic
Jawa 650 Classic
Jawa 650 Classic
Jawa 650 Classic
Jawa 650 Classic
Jawa 650 Classic
Jawa 650 Classic
Jawa 650 Classic
Jawa 650 Classic
Jawa 650 Classic
   Vylepšovat 350 jednoduše nelze do nekonečna a není tedy divu, že příchod mašiny s velkým motorem byl ve firmě více než aktuální.Vývoj se chtě nechtě musel posunout a výběr tak padl na velkoobjemový čtyřtakt. Jako základ byl použit čtyřdobý jednoválec rakouské firmy Rotax. Volba to nebyla jistě náhodná. Jawa má s Rotaxem “kamarádské vztahy“ již delší dobu. Motory této rakouské značky se objevily v minulosti již v malé sérii u modelu Jawa 638 500R (1986), kdy sloužily v omezené sérii pro policejní účely a zbytek na vývoz do UK. Jejich omezená výroba byla tehdy započata na základě úspěchu závodního modelu s tímto motorem.

   Dnes dodávaný agregát je nemálo podobný tomu, který dodává Rotax pro Aprilii do modelu Pegaso a pro BMW do velice populárního modelu GS 650. První prototyp (studie) s tímto motorem byl představen v roce 2003 na výstavě Motocykl a hned od počátku sklidil kromě rozporuplných názorů minimálně velkou pozornost široké veřejnosti, což určitě není nikdy na škodu.

   Za celým projektem stojí v oblasti designu pan Václav Král, který pokud si jako motorkář mohu dovolit nějaké hodnocení, alespoň z mého pohledu na úspěšnou tradici slavných modelů značky, ať si kdo chce co chce říká, navázal. Za vývojem stál pak pan Oldřich Kreuz a pan Libor Kouřimský. O finální výrobě tehdy v roce 2003 nebylo ještě rozhodnuto, avšak o rok později na letošní výstavě Motocykl 2004 už bylo jasno. Jawa v roce 75. výročí značky začala vyrábět nový čtyřtaktní jednoválecpod označením Jawa 650 Classic.
   Trochu z nenadání, což mě osobně trochu dostalo, bylo představení i variace s označením Bizon, která má zřejmě evokovat vzpomínky na model v minulosti se stejným označením. Když jsem v červenci přebíral novou Jawu k redakčnímu testu, už jich cca. 100 ks jezdilo po světě a podle slov zasvěcených jich dobré 2/3 odjely na vývoz. Možná i proto jich u nás není zatím tolik vidět. Rovněž mezi řečí mi bylo sděleno, že se chystá naháč a v poslední řadě enduro na základě stejné pohonné jednotky. Osobně si myslím, že pokud na enduro skutečně dojde, mohlo by to být fakt docela zajímavý svezení už jen ke zkušenostem, které Jawa v minulosti s touto kategorií motocyklů má.. Říkal jsem si uvidíme. S odstupem času musím konstatovat, že ten naháč se skutečně konat asi bude, jelikož nově na Intermotu byla představa Jawa 650 Style, která se podobě naháče, alespoň podle toho, co jsme mohli shlédnout, skutečně blíží. Na Enduro (pokud bude) si budeme muset ale ještě počkat.

   Po získání propustky s kulatým razítkem a vyřízení nezbytných formalit jsem se konečně dočkal. Z přilehlé administrativní budovy s dřevěnými vraty na petlici se na hlavní betonový show plac vyřítila nová bílá Jawa 650 i se svým technikem v montérkách. Pocit to byl opravdu nevšední. Člověk dnes už bohužel zas tak často do Jawy za novinkami nejezdí a i když tu nebyl žádnej nablejskanej salón s mašinama ani kupa letáků, nějak mi to tady s tou dvojkou padesátníků a Jawou přišlo pod tím širým nebem lepší. Člověk měl totiž všechny informace přímo od zdroje a to se cení.

   Musím upřímně říci, že co se designu týče, mě osobně nová Jawa 650 vcelku oslovila a to již jako koncept. Finální podoba určená k prodeji má sice méně chromovaných částí než ta původní studie (prý se nenašla vhodná chromárna, což je myslím určitě škoda), ale i tak se jí myslím úspěšně daří navázat na stroje nejslavnější éry, i když se jistě najdou tací, kteří budou nesouhlasit.

   Poněkud netradiční a v mnoha případech diskutovaná koncovka výfuků působí zcela určitě hodně individualisticky, avšak v reálné podobě nikterak přemrštěně. Drobných výhrad lze mít spíše k její samotné funkčnosti než ke vzhledu samotnému. Výfuk (2-1) se zdá dost těžký a vydává sice lehce utlumený, ale jinak vcelku zajímavý zvuk. Asi kdyby motorka patřila do mojí garáže, šel by tam nějaký laďák klasického kulatého tvaru. Určitě by to chytilo ještě větší grády a nějaký to půlkilo by šlo taky dolů. Navíc v současné podobě se koncovka díky své velikosti dost často sviní od připečených podrážek a co hůř, některé šikovné roštěnky si občas při sesedání smahnou lýtko a to potom stejně asi nemáte na výběr, buď jízda sólo nebo laďák.

   Dalším lehčím neduhem je centrální stojan, který nemá příliš dobře vyřešen doraz a často do koncovky naráží. Za zdařilou lze naopak považovat palivovou nádrž s leteckým uzávěrem, která se snaží tvarem navázat na slavné modely, škoda jen absence chromovaných prvků.

   Nádrž vpředu lehce překrytá plastovým krytem přechází k hlavě řízení nad kterou jsou umístěny nezbytné kontrolky a kulatý budík. Ten je osazen klasickou ručkou rychloměru doplněnou o tachometr a denní počítadlo km. K němu nelze mít žádné výhrady. Je dobře čitelný, nabízí informaci o rychlosti i v mílích a navíc pro noční jízdu je vkusně vyveden ve svítivě zelené barvě. Při jízdě v noci je dobrým pomocníkem i robustní přední svítilna s čirou optikou se kterou se v davu rozhodně neztratíte.

   Na první pohled jasnou devizou testovaného stroje je doplňkové plexi, které vzhledem k maximální rychlosti kolem 160 km/h nabízí potřebnou ochranou proti větru. Při maximálních rychlostech jsou však cítit mírné vibrace v oblasti helmy. Na silnici jsou pro ostatní rovněž nepřehlédnutelné větší blinkry, které jsou však vyvedeny ve tvarech srovnatelných s ostatní konkurencí. Osobně bych je však vyměnil asi za méně výrazné pro řidiče, ale o to extravagantnější a menší provedení v nějakém zajímavém tvaru.

   Nepřehlédnutelným prvkem je samozřejmě kromě motoru v černém provedení také robustní chladič, který dává jasně všem na vědomí svůj majestát. Za vcelku šťastnou lze považovat montáž předního padáku, který zároveň slouží jako držák dvojice notně hlasitých klaksonů. Tvary jsou tak celkově i vzhledem k robustnějším podsedlovkám (oproti konceptu) dost korpulentní, nicméně jako celek stroj neztrácí souměrnost. Z mého pohledu bych oproti konceptu zůstal asi u těch původních štíhlejších podsedlovek, které mi přišly zdařilejší.
   Sedlo je dostatečně široké a jezdec se tak i na delší trati cítí vcelku pohodlně. Usazení spolujezdce je rovněž na poměry těchto strojů uspokojivé, nicméně nutností pro delší jízdy se spolujezdcem by byla i zde montáž zádové opěrky. Úroveň čalounění je v pohodě na úrovni.

   Spolujezdec má k dispozici dvojici kovových madel, která přecházejí do součástí uchycení dvou pružících jednotek a do chromovaných držáků zadních blinkrů. Vše je začleněno do minimalistického blatníku se zadní svítilnou, který v našem případě dosti hyzdila testovací značka jak tác na pivko.

   Motocykl je v současné době vyráběn ve čtyřech barevných provedeních (bílá, modrá, červená, černá), ze kterých dle mého názoru jednoznačně dominuje pro Jawu klasická červená. Námi testované provedení v bílé bylo představeno rovněž jako verze pro policejní účely s montovanými majáky. V rámci doplňků si lze kromě plexi doobjednat trojici kufrů.

   Motor a jízdní vlastnosti

   Jak již jsem psal srdcem nové Jawy je jednoválcový agregát rakouského výrobce Rotax o objemu 651,9 cm3. Ten je u konkurence patřičně upravený a používán jako úspěšná pohonná jednotka pro cestovní endura. Ovšem, jak se zdá, šíře použití nemusí jednoznačně končit touto kategorií a nová Jawa je toho nejlepším důkazem. Výkonnostní křivka, která se ustálila v případě Jawy na 34,5 kW(46,92 k) při 6500 ot/min, plně postačuje potřebám tohoto stroje. Navíc perspektiva v možnosti použití tohoto Rotaxu pro stroj typu enduro není ani v případě Jawy kategoricky vyloučena. Motor je usazen vcelku nízko ve zcela novém trubkovém rámu. Ten se zdá být naprosto v pohodě a při jízdě Vám dá znát tak maximálně akorátní porci vibrací. Díky relativně nízkému usazení a těžišti se s motocyklem lze hravě vyhnout nenadálým překážkám a výmolům. Pravda k tomuto pozitivnímu zjištění jsem dospěl hned na začátku testu v okolí Týnce, kde jsou cesty dost často jak rozstřílenej tankodrom.

   Důležité v tomto ohledu je samozřejmě také odpružení. To zajišťuje v případě Jawy vpředu klasická teleskopická vidlice a vzadu kyvná vidlice ze čtyřhranných profilů odpružená dvojicí tlumících jednotek. Celé to vypadá s odkrytými pružinami pěkně a zajímavě i po stránce vzhledu. Zadní pružící jednotky jsou z dílny české firmy HP Sporting. Jízda je tak do 130 km/h absolutně bezproblémová, pokud však jedete až na samou hranici, která se nachází někde kolem 160km/h, je při průjezdů zatáček cítit lehčí nestabilita a uskakování v předních partiích a to zvláště, pokud se objeví nerovnost a vy si to hasíte i v patřičném náklonu. Na druhou stranu je třeba říci, že stroj se náklonům nikterak nebrání. Celkově se však jedná o lehčí nedostatek, který se projevuje až u samotného stropu možností motocyklu a tudíž to v žádném případě nelze považovat za nějaký výrazný handicap.

   Při běžném ježdění do maximální rychlosti kolem 130-140 km/h je vše bez potíží. Zadní odpružení je sice tužší, ale to rozhodně není na škodu a celkově vzato nelze k němu mít sebemenších výhrad, co se funkčnosti v této 650 týče. Usazení je pohodlné a i větší zadnici bez potíží srovnáte do pohodlného sedla. Řidítka jsou vcelku široká a komfortní. Při delší jízdě lze rovněž ocenit sériově montované klasické stupačky s pryžovými nášlapy. Motocykl jsme měli ke kratšímu testu, než obvykle bývá zvykem. Tudíž extrémně dlouhá cesta se tentokrát nekonala, ale po 150km v kuse mohu konstatovat, že se budete cítit stále svěží a v pohodě. Hůře je na tom spolujezdec, který při této vzdálenosti už bude postrádat opěrku zad. Mně osobně jen lehce nevyhovovala páka spojky, která mi díky umístění i přes svoji jinak dostatečnou délku přišla do ruky nějak kratší, než bych potřeboval a jsem zvyklý, ale to berte čistě jako subjektivní názor.

   Řazení pětirychlostní převodovky jde krásně čistě a přesně – nelze mít sebemenších výhrad. Motocykl jde vcelku svižně za plynem, nicméně erupce emocí se konat nebude. O to více potěší průběh okolo středního pásma, kdy se stroj začne probírat až k nezvykle svižnému tempu.

   Do značné míry se na tom podílí i vcelku nízká hmotnost 180 kg. Pokud tedy nejste jezdec střízlík, nebudete mít výraznějších problémů a většinu jízdních situací zvládnete jistě bez potíží. Někdo by mohl namítnout, že těch 34,5 kW a 57 Nm krouťáku je přeci jen málo, ale věřte , že vzhledem ke konstrukci a možnostem stroje je to tak akorát. Ovládání je jinak v pohodě vcelku standardní. Sympatická je kontrolka rezervy. Lehce mi jen vadilo, že mašina naskočí jen se zaklapnutým policajtem a zařazeným N.
   Tu bezpečnost stojanu bych tímto způsobem neřešil. Dal bych přednost bezpečnostnímu vypnutí motoru, jako na většině jiných strojů, až po zařazení rychlosti. Přeci jen stroj se většinou potřebuje zahřát a rukavice a helma se taky blbě nasazuje, když máte stroj zrovna v pařátech. Stavět mašinu na centrál vždy, když chci nastartovat a nesedět na ni nebo jí držet mi nepřijde zrovna ideální, zvlášť s ohledem na to, že 650 jsou většinou dost oblíbené mezi motorkářkama.

   Stroj je posazený na kolech vpředu 90/90-18 a vzadu 130/90-16. Jednoznačně pozitivně lze hodnotit použití kotoučových brzd na obou kolech. Bohužel, zde je třeba říci, že především přední brzda, ačkoliv má obrovský kotouč, brzdí spíše průměrně a vidlice jdou při razantnějším brždění na doraz, ale to jistě není neřešitelná záležitost. Zadek brzdil adekvátně možnostem a dimenzím, kterými disponoval. Když však brzdy hodnotím jako celek, víceméně alespoň z mého pohledu dostačují potřebám stroje.

   Vcelku zajímavá byla i průměrná spotřeba paliva, která se i přes všemožné jízdní situace a rychlé starty za dobu tří testovacích dnů nepřehoupla přes 6,9 l /100 km. Osobně si myslím, že při běžném ježdění by se dalo dostat i níže. Otázkou zůstává, jak by se projevila při použití třeba jiné koncovky výfuku.

   Závěr

   Co říci na závěr. Předně bych chtěl podotknout, že jsem moc rád, že Jawa se odhodlala k tomuto kroku a začala vyrábět po tolika letech konečně velkoobjemový stroj. Po různorodých a někdy až rozpačitých názorech a článcích v tisku jsem šel pro motocykl tenkrát spíše s trochou skepse a to i přesto, že osobně jsem velký fanoušek především starších strojů této značky.
   Musím však říci, že o to více jsem byl překvapen jízdními vlastnostmi a především vitalitou, kterou nová Jawa nabízí. První km na tomto stroji působí opravdu nevšedně a vy si jen pomalu uvědomujete, že se Vám to nezdá, ale že skutečně jedete na velkém stroji Jawa. Zde asi nejvíce emotivním zážitkem je nádrž s logem, která jednoznačně nese myšlenky právě na starší modely značky. Samozřejmě nic není dokonalé a ani v případě tohoto stroje není vše úplně v pořádku, ale z velké části se jedná o věci, které se dají operativně řešit a doladit.

   Osobně se mi líbí především jednoduchá koncepce, která nahrává velice oblíbeným úpravám a všemožným zásahům doma v dílně. Nezanedbatelným faktorem je zcela jistě pro většinu z nás cena stroje, která činí v tomto případě 163 630 Kč. Pro našince to pravda není zrovna málo, ale vzhledem ke konkurenci patří k těm nejnižším. Důležité je, aby při této ceně byla zachována a stále vylepšována celková úroveň zpracování a kvalita výroby. A ještě je tu jedna věc proč si pořídit Jawu. Všude, kam přijedete, působí stroj na všechny generace jak magnet a podnět k širokým diskuzím o motocyklech a to se mi líbí.


Klady:
  • jednoduchost konstrukce
  • snadné ovládání
  • výborný přední světlomet
  • až na některé drobnosti vcelku zdařilé zpracování
  • více než uspokojivá pohonná jednotka
  • vynikající pětistupňová převodovka
  • pohodlný přístup k motoru z hlediska údržby (svíčky, čidla, lanka, termostat atd.)

    Zápory:
  • horší zpracování elektrické instalace
  • občasné drnčení některých dílů
  • lehčí nestabilita v zatáčkách při maximálních rychlostech
        (zřejmě díky zvolenému přednímu odpružení)
  • na motoru se objevovala žlutá barva v místech oděru černé barvy botami
        (zřejmě neduh pouze testovaného stroje)

    Jawa 650 Classic
    Motor čtyřdobý vodou chlazený jednoválec Rotax
    Rozvod DOHC/ 4V
    Vrtání x zdvih 100 x 83 mm
    Objem 651,9 ccm
    Výkon 34,5 kW (46,92k) při 6500ot/min
    Kroutící moment 57 Nm při 5000 ot/min
    Počet rychlostí 5
    Sekundární převod řetěz
    Pneu přední 90/90-18
    Pneu zadní 130/90-16
    Přední vidlice / zdvih teleskopická vidlice/150mm
    Zavěšení zadního kola / zdvih hydraulické dvě pružící jednotky/80 mm
    Průměrná spotřeba v testu 6,9 l /100 km
    Výška sedla 712 mm
    Rozvor kol 1525 mm
    Objem palivové nádrže 14,2 l (1,5 l rezerva)
    Max. rychlost 160 km/h
    Suchá hmotnost 180 kg
    Cena: (ke dni 19.9.2004) 163 630 Kč
    Veškeré údaje jsou platné k 1. září 2004

    Text a foto: Lukáš Růžička Motrkáři 11/2004

       Další názory

       Dave
       Klady: Historicky první nový velký čtyřtaktní motocykl značky JAWA po dlouhé době. Dostupný mé generaci, byl jsem již předem zvědavý. Již na první pohled mě zaujalo pěkné přední světlo s čirou optikou a nad ním umístěný větrný štít, který se ke stylu café roadstera docela hodí. Za zmínku stojí i zdařilý rychloměr s černou stupnicí na bílém podkladu a nápisem Jawa. Pod ním je šest pěkně čitelných kontrolek, mezi nimiž je i kontrolka přehřátí a ukazatel rezervy.

       Při jízdě mě osobně oslovil především zátah motoru ve středních otáčkách. Po jízdě na místě spolujezdce kladně hodnotím dvě masivní madla po stranách, která výborně slouží i ke snadnější manipulaci a usazení motocyklu na centrální stojan. Musím se také zmínit o snadné přístupnosti svíček, čidel teplot a tlaku oleje, lanka spojky a termostatu. Jednoduše řečeno průměrně zdatný mechanik (amatér) si může základní údržbu provést ve své garáži. Stále je tu ale ona exkluzivita, díky které se po zjištění kolemjdoucích, že "jde o Jawu", stanete středem pozornosti mladých i těch dříve narozených majících radost, že Jawa stále žije.

       Zápory: Již při brždění střední intenzitou šly přední tlumiče na doraz. Zde by možná pomohl hustší olej, podložky pod péra, či samotná silnější péra. Dále jsem byl zaskočen vibracemi motoru, avšak s přihlédnutím k tomu, že jde o jednoválcový motor, je vše v normě. Námi testovaný stroj měl motor natřený na černo, pod touto barvou se však začala objevovat na místech ošoupaných od bot žlutá. Toto je možná vada pouze námi testovaného kousku, a v další výrobě se s ní snad nesetkáme. Dalším nedostatkem byl nepříliš dobře nastavený karburátor, způsobující díry v přechodových otáčkách motoru.

       Při pozorné prohlídce jsem dále objevil některé nedokonalosti ve zpracování elektroinstalace. Zejména pod nádrží. Nejde však o nic závažného, spíše drobnosti.

       Na závěr by tu byl návrh pro Jawu, zda by tento stroj neprodávala jako stavebnici s dodáním funkčních celků. Zajímavou cenou a možností následné homologace pro silniční provoz. Sám bych si stavbou k obrazu svému rád zpříjemnil jednu zimu, a jistě nebudu sám.

       Pavel
       Tento motocykl se mi jevil jako vydařený stroj, který vznikl po dlouhé odmlce opět v České republice. Elegantní design, přehledné ovládací prvky a kultivovaný a vyvážený chod jsou toho jasným důkazem. Motor, který nepochází z Jawy, sedí motocyklu téměř na míru a poskytuje dostatečný výkon. K čemu bych měl menší připomínky, je tuhost řízení. Například při projetí větší rychlostí přes překážku jsem měl pocit, že vlnění, které vznikne na předních vidlicích, se částečně přenáší na celý motocykl, místo toho, aby se rychle utlumilo. Možná, že by to spravilo tužší uchycení v oblasti krku řízení a nebo jiné přední tlumiče.

       No, ale krom tohoto menšího nedostatku, bych jiné výhrady neměl. Uvidíme, jak si nová Jawa povede na trhu a kolik motorkářů vsadí na českou značku. Jinak také podporuji názor, který zde vznesl Dave, že mnoho šikovných českých ručiček by uvítalo stavebnicové vydání nové Jawy.

       Za zapůjčení stroje děkujeme Jawa Moto spol. s.r.o.