logo Jawa Jawa 50 Mosquito


  V roce 1993 továrna z Týnce nad Sázavou představila po letech motocykl, určený pro úplné začátečníky - padesátku Mosquito typ 585. Jawa při konstrukci tohoto malého a lehkého motocyklu uplatnila mnoho plastových dílů a jako pohonnou jednotku dostalo Mosquito do vínku postarší slovinský dvoudobý jednoválec Tomos.
  Design Mosquita je trochu neobvyklý, ale povedený. Velký podíl plastových dílů přispívá k jeho nízké hmotnosti (78 kg). Z plastu je nádrž,boční kryty,blatníky,přední maska atd. Zvláště přední blatník může mylně napovídat tomu, že se jedná o enduro. Ale Mosquito má radši kvalitní komunikace.Tomu odpovídá naladění přední vidlice i zadních dvou nastavitelných hydraulických pružících a tlumících jednotek.Litá kola italského původu jsou také vytvořena pro jízdu na silnici.Vpředu vidlice značky ČZ a vzadu klasická kyvná vidlice obdélníkového profilu spojující zadní kolo s trubkovým páteřovým rámem. Nevýhodou rámu je nepatrné vlnění "komára", ale na druhou stranu je jeho výhodou velmi snadný přístup k motoru.
  Motor je poměrně výkonný a svižný.Ochotně jde do vyšších otáček,kde se cítí nejlíp. Umí se obstojně rychle rozjet a táhne i na pětku. A na kolik se komár rozjede nejvíc? Hranice je na 85 km/h (nandáte to starým Jawám 50 i Simsonům), povětru i třipade. K plnění motoru je použitý karburátor Bing, který si bere v závislosti na stylu jízdy 1.8 až 3.5 l paliva. Motor se maže směsí benzin-olej, doporučen je Mogul TS (já používám Mogul TSF a motor téměř nekouří). Při startování za studena "nacepujete" karburátor, třikrát prošlápnete, a potom, většinou už na první "nakopnutí", se z efektně vedeného výfuku ozve typický dvoutaktový hlas komárova jednoválce. Již zahřátý motor beze všeho chytne napoprvé.
  Jinak dobře odstupňovaná převodovka není nejsilnější stránkou této motorky. Její specialitou jsou neutrály mezi každým převodovým stupněm.To může dělat problémy, než se naučíte správně řadit (řadící páčka se musí chvilku podržet). Zpomalování Mosquita obstarávají výborné brzdy. Přední kotoučová značky Brembo může být až "jedovatá" a spolu se zadní bubnovou brzdou umí Mosquito zastavit na pár metrech.
  Motocykl je vybaven 12V elektrickou instalací. Ta napájí proudem zadní nepřehlédnutelnou svítilnu a hlavní přední světlomet, který dělá noční jízdu potěšením. V zadním světle je ale častým jevem oxidování kontaktů a praskání žárovek. Kromě podobných drobností je Mosuit spolehlivá motorka. Přístrojová deska obsahuje jen zapalovací skříňku, tachometr a kontrolky světel. Na škodu by zde nebyla kontrolka neutrálu.
  Moskit má pohodlné sedlo a pod ním bohužel jen neuzamykatelný úložný prostor. Tento motocykl není určen pro vysoké postavy a delší jízdu znepříjemňují také drobné vibraceve stupačkách a řidítkách. Výrobu tohoto docela podařeného motocyklu ukončilo sloučení Jawy s Moto Unionem, kdy ve výrobním programu dostal přednost vodňanský Dandy 50.
  Ceny ojetin se pohybují kolem 20 000 - 30 000 Kč v závislosti na stáří, ujetých km a počtu jeho "pilotů".


Technické údaje:
Motor: dvoudobý, vzduchem chlaz. jednoválec,
Objem :48.77 ccm
Vrtání x Zdvih : 38 x 43 mm
Kompersní poměr : 11:1
Výkon: 3.8 kW/7500 1/min.
Točivý moment: 4.7 N.m/7250 1/min.
Převodné ústrojí: 5-ti stupňová převodovka
Spojka : lamelová v olejové lázni
Brzdy: přední kotouč. hydraulická o prům. kotouče 200 mm zadní bubnová mech. o prům.124 mm
Hmotnost: pohotovostní 78 kg, celková 228 kg



www.moto.cz 6.12.2000