logo Jawa Jawa nové generace
Jawa 250/593 - 50.000 km

   Z Nordkappu na Gibraltar a mezi tím mnoho dalších cest Evropou projela Jawa 250 typ 593 během dlouhodobého testu, na jehož konci bylo možno za necelých 12 měsíců spatřit na rychloměru 50.000 km. Tento úctyhodný výkon je umocněn skutečností, že po dobu testu nebylo třeba zasahovat do pohonné jednotky a při dalekých cestách se neprojevila závada, která by způsobila zdržení delší než 5 minut.

Jawa 250 Tempo    Nejprve bych se chtěl přiznat k pochybám, které předcházely převzetí této Jawy nové generace. Přestože zapůjčení motocyklu na celou sezónu k účasti v mistrovství republiky ve sportovní mototuristice a k uskutečnění tohoto testu bylo v nelehké situaci týnecké Jawy velkým gestem, byl můj úsměv úsměv při přebírání dost křečovitý. Dlouhá léta zvyku na spolehlivý dvouválec 350 ccm ve mně vyvolávaly obavy o spolehlivost jednotky, která v provozních zkouškách najela pouhých 25 tisíc km a na niž se zatím od zákazníků nedostavila potřebná odezva. Sama skutečnost, že jsem "šel" o 100 ccm dolů, na mne nezapůsobila psychicky zrovna nejlépe. Jednoválec nemám rád už z principu, navíc vzpomenu-li, že někdy jen i vlhčí ovzduší , natož déšť, mnohokrát zavinil u Jawy 350 vynechání jednoho válce ... Na ten druhý se ale dalo přesto dojet do nejbližšího vhodného místa, kde se opravovalo. Těžkou hlavu mně dělalo i kapalinové chlazení. Zvyk na bezproblémové chlazení motoru náporem vzduchu zde vyvolal zejména obavy o případné netěsnosti soustavy. Mé starosti se ukázaly naštěstí liché, neboť zde je vše jinak. Velmi brzy jsem zjistil, že je lepší mít pod sebou lehčí, vytáčivější, výkonný a vysoce spolehlivý jednoválec, u něhož bylo někdy kritizováno pouze estetické hledisko. "Rostříštěnost" motoru je jasná na první pohled, nejvíce se ale projeví při důkladném mytí. Živost a akcelerace však dají brzy na tento nadostatek zapomenout. Strach z vynechání "elektriky" se ukázal po prvním průjezdu průtrží mračen naprosto zbytečný, což se ještě mnohokrát v loňském i letošním deštivém roce potvrdilo. A tak mohu směle vyslovit domněnku, že bezkontaktní zapalování Ducati, kterým je nová Jawa osazena, pracuje i pod vodou. Kdyby občas nebylo třeba zkontrolovat hladinu chladící kapaliny, ani bych si neuvědomil, že došlo u Jawy k této převratné změně. Tak bezproblémově kapalinové chlazení totiž fungovalo. O nějakých netěsnostech systému nemohlo být ani řeči. Při jízdách pod teplotu minus 5 °C se motor jen s těží ohřeje na 40°C, a proto je třeba zakrýt polovinu až dvě třetiny chladiče, aby se zahřál na provozní teplotu. S "uvařením" si starosti dělat nemusíte. Při teplotách přes 50°C, o které není na jihošpanělských pláních nouze, jsem jen jedinkrát viděl ručičku teploměru přehupující se přes hranici 80 stupňů, a to ještě díky tomu, že jsme v koloně motocyklů krokem přojížděli portugalským Farem.
Červen 1995, Finsko - z polárního kruhu na Nordkapp. (12.830 km)    Převodovka taktéž prošla velkými změnami. Léta používaný primární převod řtězem na tomto modelu již nenajdete. Vystřídal ho převod ozubenými koly s přímým ozubením. Varianta je jistě trvanlivější. A také jsme se na jawě konečně dočkali pátého převodového stupně. Díky novému odstupňování jawa vcelku pěkně uhání a ukázala se i jako slušný tahoun. Pětka nejede jen rovinu, ale vezme si i táhlý kopec. U dnešního motocyklu se mi jeví jako přežitek neutrál mezi 4. a 5. ryclostním stupněm. Je zde mnohem delší krok a častokráte se stane, že místo rychlosti se objeví nepotřebný neutrál. Na tomto motocyklu již nenajdete dva klasické tlumiče. Před zadním kolem je schována centrální kapalinová jednotka vlastní konstrukce, kterou je možno dle potřeby nastavit. Po ujetí oněch 50 tisíc km se veškeré její části ukázaly neopotřebovány, a mohly být opět namontovány. Vlastně stejně jako 95% dílů z tohoto motocyklu.
   U Jawy 250 Tempo nebo Master je již sériově montováno čerpadlo pro dávkování oleje do benzínu. Nádržka je umístěna pod sedlem a kontrolka minimální hladiny, která zatím chybí, již bude na inovovaných modelech montována. Po průběžných zkouškách a následném seřízení se poměr olej/benzín pohyboval mezi 1:85 až 1:96 v závislosti na stylu jízdy. Samozřejmě že tento poměr je možný jen při použití vysoce kvalitního zahraničního oleje. Tím pro mne byl v druhé polovině testu výrobek firmy Pennzoil. Zpočátku použitý plnosyntetický olej pro dvoudobý motor s označením 2T Stroke Racing byl později nahrazen plně dostačujícím olejem 2T Semisynthetic, a jak se později při rozebrání motoru potvrdilo, právě kvalita použitého oleje rozhodla o takřka neměřitelných úchylkách na pracovních plochách motoru. Životnost již tak kvalitního nikasilového válce lze tímto kvalitním olejem ještě prodloužit.
   Další částí motocyklu, kam se soustředil můj zájem, byl sekundární převod. Po léta celozakrytý řetěz se zde odhaluje v celé své kráse. Ušetříme kila za plechový kryt, ale co tomu řekne životnost? To bylo to, co mně zajímalo nejvíce. Použitý "O" kroužkový řetěz ČZ typ 520 stojí pár set, a tak se vyplatí o něj pečovat. Při častém ošetření doporučeným sprejem se životnost řetězu pohybuje mezi 10 - 12 tisíci km. Při dálkové jízdě, kdy výměna nepřichází v úvahu, lze docílit extrému do 14 tisíc, ale již na úkor životnosti řetězových kol. Čtyři řetězy a výměna sekundárního kolečka a rozety ve 30.000 km jsou velmi dobrým výsledkem.
   Obutí je dalším výměnným dílem, který zajímá každého motocyklystu. Pneumatiky Barum jsou pro jawu plně dostačující a pro někoho je rozhodující i jejich nízká cena. Co se týká životnosti, dá se hovořit o nadprůměrnosti, u některých typů však na úkor občasného "ustřelení", které je dáno tvrdostí směsi. I Barum již opouští zastaralé typy vzorků M9 a M10. Měl jsem možnost vyzkoušet moderní silniční desén M14 pro přední kolo. Vypadá na jawě velice pěkně a jeho vlastnosti jsou ještě lepší. Desén M12 pro zadní kolo je znám jako nezničitelný. Není vyjímkou na něm najet přes 20 tisíc km. Oproti tomu nový M16 této hodnoty již nedosáhne, ale jízda na něm je měkčí a pohodlnější. Barum myslí na své motocyklové zákazníky nově vyvinutými typy vzorků a směsí.

Srpen 1995, Sicílie - Noto, mezinárodní sraz. (26.480 km)    Přál bych vám vidět udivený pohled všech, kteří měli možnost spatřit rozebrané části motoru. Přestože se dalo očekávat, že k žádnému podstatnému poškození nedošlo (tomu napovídal zvuk a bezproblémový chod motoru), bylo pro všechny zúčastněné púlení motoru obrovským překvapením. Najít po ujetí 50.000 km součásti motoru ve stavu, v jakém pomalu opouští výrobní linku (údaje v přiložené tabulce), bylo pro mnohé šokem. A přitom je vše tak jednoduché. Sešla se zde dobrá konstrukce motoru s ještě lepším oprácováním. Jak bylo řečeno, velkou roli zahrálo kvalitní mazání. A když nebudu skromný, tak i způsob jízdy a zacházení.
   Ale abyste nemysleli, že jsem jawu jenom šimral, popřípadě tlačil. Prozradím vám tedy pár údajů v domnění, že následující řádky nebudou číst konstruktéři. Při dlouhých cestách v zahraničí se cestovní rychlost pohybuje okolo 110 km/hod. Letos v dubnu jsem se ze španělské Sevilly přesunul domů za dva a půl dne (2900 km). Většinou byl motocykl obsazen spolujezdkyní, třemi kufry, tankruksakem a všude, kam to šlo, jsem vždy ještě něco přivázal. Před jednou takovou cestou jsem se odvážil ke zvážení. Celková hmotnost, tj. se vším všudy včetně nás, 392 kg (!) namísto povolených 337 kg. Jistě vás bude v tomto kontextu zajímat spotřeba. Maximum 6,7 l/100 km, ale dokázal jsem také při velice umírněné jízdě 3,6 l. Při ujetí 50.000 km jsem naměřil celkový průměr spotřeby 4,63 l. Použitý benzín: po Čechách speciál, venku natural. Třicet pět tisíc kilometrů z celkového počtu bylo najeto právě mimo náš stát. Věřím, že většině z uveřejněných údajů jen stěží uvěříte, ale je to tak. Rád bych poděkoval mechanikovi panu Křížkovi, který mi o motocykl tak skvěle pečoval, a ještě vedení podniku Jawa Týnec nad Sázavou za zapůjčení tohoto skvělého stroje, se kterým jsem vybojoval v loňském roce titul mistra republiky ve sportovní mototuristice.
   Pro ty, které Jawa 593 Tempo zajímá, mohu prozradit, že test motocyklu bude pokračovat.

JAWA 593 TEMPO - NAMĚŘENÉ OPOTŘEBENÍ PO 50.000 KM
válecklikový hřídel
Montážní rozměr ..... 70,000-70,012 mm
Naměřeno ..... 70,005-70,010 mm
Poznámka: čistá pracovní plocha
Hlavní ložiska (valivá)
Poznámka: dobrý stav
pístojniční ložisko (jehlová klec)
Montážní rozměr/limit opotřebení ..... 69,96-69,97/69,91 mm
Naměřeno ..... 69,94 mm
Poznámka: čistá pracovní plocha bez rýh
Montážní vůle/mez opotřebení ..... 0,020-0,025/0,045 mm
Naměřeno ..... 0,033 mm
vůle pístuspojka (lamely, tloušťka obložení)
Montážní vůle ..... 0,030-0,052 mm
Naměřeno ..... 0,065-0,070 mm
Poznámka: v pořádku, v toleranci
Montážní rozměr ..... 3,65-3,80 mm
Naměřeno ..... 3,6-3,8 mm
Poznámka: v pořádku
pístní kroužky (vůle v drážce)spojkové pružiny
Montážní vůle 1./2. kroužek ..... 0,030-0,055/0,035-0,060 mm
Naměřeno 1./2. kroužek..... 0,035-0,050/0,035-0,050 mm
Poznámka: bez závad, ve výrobní toleranci
Montážní rozměr/mez použití ..... 38,4-39,6 mm
Naměřeno ..... 38,6-38,9 mm
pístní kroužky (vůle v zámku)řazení, vidličky
Montážní vůle 1./2. kroužek ..... 0,3-0,4/0,3-0,4 mm
Naměřeno 1./2. kroužek..... 0,4/0,55 mm
Poznámka: v toleranci
Poznámka: čistá zaběhaná pracovní plocha


Stav rychloměruZávada
180 km nevypíná spojka (povolená matka spojkového koše)
5692 km únik oleje kolem startovací páky (přetěsnění)
7984 km roztavené pojistkové pouzdro
9378 km prasklý levý spodní držák motoru (opraveno svařením)
17306 km opětné prasknutí stejného držáku (nahrazen novým)
23721 km popraskaný plastový kryt řetězu
30127 km popraskané plastové kryty chladiče
30665 km výměna sekundárního kolečka a převodníku (rozety) a výměna brzdových destiček
32424 km přetržené plynové lanko
34086 km výměna opotřebované hřídelky, ložiska 6000 a gufera 10x22x8 vodního čerpadla
34490 km lehce vymačkaný držák jazýčkového ventilu - lícování
35223 km přetržené lanko spojky
43194 km stržený závit víčka chladící kapaliny
45238 km roztavené pojistkové pouzdro

   Po dobu testu výměna 5 ks žárovek hl. světlometu, 3 ks žárovky parkovací a 5x výměna ulomeného (uklepaného) ukazatele směru do doby, než se namontovaly nejvhodnější pružné držáky.

Motocykl 10/96