| 
 
   Budete-li rozhodnuti pro koupi malého motocyklu Dandy 50, nenechte se zaskočit
  názvem podniku, ve kterém byl montován. Ať již se jmenoval původně Motor Jikov nebo
  později Moto Union a nyní po spojení s českým motocyklovým gigantem Dokonce Jawa
  Union, vždy máte jistotu, že bránu vodňanského závodu opouštěl solidní výrobek. 
 Na dlouhou, předlouhou dobu se v sedmdesátých letech vytratila z nabídky českých
  motocyklových závodů nejnižší objemová kategorie. Dříve tolik oblíbené Pionýry
  nahradil na trhu německý Simson a z domácích výrobků hájila čest pouze padesátka
  Babeta, vyráběná na Slovensku. Motocyklu prostě nebylo přáno a těm pár dědům 
  jezdícím na ryby Babeta stačila. Po návratu do reálného světa začátkem devadesátých
  let se objevil zvýšený zájem mladé generace o jednoduchý motocykl, na kterém se
  seznámí se všemi nástrahami provozu a třeba si i vyzkouší základní manuální 
  schopnosti. I proto se neustále objevují přání čtenářů, abychom se více věnovali
  motocyklům malých zdvihových objemů.
 
  Neutěšenému stavu v nabídce v této oblasti nechtěli nečinně přihlížet ve vodňanském 
  závodě Motor Jikov a proto odtud v roce 1996 vyjel vstříc nedočkavým zákazníkům
  sympatický Dandy 50. Do dvojitého kolébkového rámu, svařeného z ocelových profilů
  kruhového, čtvercového a obdélníkového průřezu, který svou konstrukcí zaručuje
  vysokou tuhost a zaručuje bezpečnost jízdy, byl vsazen léty osvědčený dvoudobý
  motor Fichtel a Sachs, vyráběný licenčně v nedalekých Českých Budějovicích. Jeho
  počáteční výkon 3,5 k nebyl sice nijak oslnivý, ale i tak uháněl motocykl o hmotnosti
  82 kg, sedlaný patnáctiletým mladíčkem vážícím 65 kg, rychlostí 70 km/h. Dalším
  vývojem, kdy bylo předevsím třeba vyhovět homologačním předpisům, se podařilo z
  motoru získat velmi slušný výkon 5,6 k. Ten udělil motocyklu maximální rychlost až
  85 km/h a díky točívému momentu 5,5 Nm se z Dandyho stal rozpustilý stroj, u něhož
  nebyl problém dostat přední kolo vysoko nad vozovku. Z laděného výfuku, jehož 
  tlumivka je z velké části kryta podsedlovým plastem, se linul příjemný zvuk. Vybrané
  typy motocyklů byly vybaveny olejovým čerpadlem pro oddělené mazání motoru.
  Dostatečný objem palivové nádržky 1,3 l zajistí dlouhodobě bezstarostné jezdění a 
  na včasné doplnění oleje upozorní kontrolka na přístrojové desce. Startování nožní
  pákou je u studeného motoru při správném nastavení páčky sytiče bezproblémové. 
  Tento úkon odpadá u motocyklů montovaných po dubnu 1997 vybavených již automatickým
  sytičem. Při startování se vytáhne ručně táhlo karburátoru a po naskočení motoru
  a otočení plynové rukojeti na maximum dojde k automatickému uzavření sytiče. 
  Převodová skříň s vhodně zvoleným odstupňováním umožňuje řazení pěti převodových
  stupňů. V přední části rámu je uchycena v hlavě řízení teleskopická vidlice  s hydraulickým dorazem o zdvihu 170 mm. Zadní kyvná vidlice je odpružena centrální
  jednotkou, která odpovídá použití stroje a svou funkci plní dobře i při zatížení
  dvěma osobami. Použitá litá sedmnáctipalcová kola jsou brzděna vpředu až překvapivě
  účinnou kotoučovou brzdou, také zadní bubnová brzda průměru 124 mm  odvádí slušnou
  práci. Design motocyklu, využívajícího plastové části, je velmi líbivý (ještě více
  u modelu '98), ale i model Klasik dokáže díky světlometu a palubnímu přístroji
  provedenému v chromu zaujmout nejednoho zákazníka. Na nevelkou benzinovou nádrž
  navazuje pohodlné uzamykatelné sedlo, pod nímž je umístěn (u typu s akumulátorem)
  12V akumulátor a povinná základní výbava. Zbytek prostoru skýtá malou možnost 
  uložení dalších potřeb motocyklisty. Jednoduchý palubní přístroj je dobře čitelný
  a signalizuje všechny potřebné funkce. Přepínače světel, houkačky a směrových 
  světel jsou sdruženy ve společném ovladači a na řidítkách jsou též uchycena obě
  zpětná zrcátka. V posledním roce sklízí Jawa Union velké prodejní úspěchy s motocyklem Dandy 50
  s motorem Minarelli. Design je z velké části shodný s předchozím typem ('98), 
  ale do pozměněného rámu je vsazen italský dvoudobý, vodou chlazený motor Minarelli
  o výkonu 6,1 k/8700 1/min. Ten ve spojení s šestistupňovou převodovkou udílí 
  motocyklu maximální rychlost blížící se stovce. O spokojenosti zákazníku nejvíce
  napoví skutečnost, že kvůli zvýšenému zájmu musel být vytvořen odběrový pořadník.
 
 
 | 
| 
 
       
        
          Než přistoupím k pravidelnému hodnocení stroje slovy majitelů, dovolte, abych se
  zmínil o zklamání, které mi psaní testu Dandy 50 přineslo. Častému volání čtenářů
  po uveřejňování zkušeností s ojetými motocykly, a to hlavně menších zdvihových
  objemů, se snažíme vycházet vstříc, ale zároveň očekáváme reakce těch, kteří mohou
  své zkušenosti sdělit. Kolik reakcí na vyhlášený typ motocyklu obdužíme, je 
  předem těžko odhadnutelné, ale jde-li o domácí značku, vyráběnou již čtvrtým rokem
  a podle údajů výrobce zakoupenou patnácti sty domácími zákazníky, čekal bych 
  mnohem větší odezvu, než dvacet došlých formulářů. Tomu, že SUPERMOTO čte jen
  dvacet majitelů Dandyho, se mi nechce věřit. O to větší dík patří těm, kteří nám
  své dojmy poslali. Velmi hezky svůj vztah k tomuto motocyklu popsal náš věrný
  čtenář a častý dopisovatel Filip Véle z Českého Krumlova. Filip je popisuje takto:
  "Možná jste se zarazili nad sloupcem jedniček v hodnocení, ale je to tak. Dandy
  byl láska na první pohled a ta láska přetrvala. Připadá mi, že tato motorka byla
  stvořena k tomu, abych na ní jezdil právě já. Neunavující posez, ergonomicky 
  uspořádané prvky ovládání, lehká spojka, krátký plyn, zrcátka, která se nechvějí...
  nej mezi padesátkami." Dále si Filip stěžuje na obtížné shánění náhradních dílů,
  kvůli nimž se často musí obracet až do Vodňan, ale po zkušenostech s některými
  prodejci, kteří mu díly prodali až dvakrát dráž, volí tuto cestu raději. 
  Abyste si mohli udělat obrázek o správných cenách náhradních dílů, je dnešní 
  tabulka poněkud obšírnější. Filip Véle také patří mezi ty dva z dvaceti, kteří
  koupili Dandyho z druhé ruky. Téměř všemi je skvěle hodnocena činnost přední
  brzdy a naopak nejčastěji je zmiňován problém nešťastně umístěné zapalovací 
  cívky a konektorů elektrické instalace. Svoji zkušenost popisuje Ondřej Šilhan
  z Třebíče: "Chvíli trvalo, než jsem přišel na to, že selhání motoru při dešti není
  způsobeno vodou v karburátoru, ale jen a jen elektrikou. Elegantní, ale krátký 
  blatník nebrání stříkání vody ke konektorům a cívce. Doporučuji zabalit zmíněné
  elektrické části do igelitu, umístit pod nádrž plastovou desku atd. Já jsem 
  problém řešil přemístěním zapalovací cívky do volného prostoru k akumulátoru
  a zabalením konektorů do igelitu. Toto řešení vyžaduje pouze prodloužení dvou
  kablíků vedoucích k cívce a deset minut práce." Velmi častým doplňkem je montáž
  zadního kufru a kuriozitou je použití motorového kytu Polini. Změna objemu na 
  80 cm3 přinese výkon 13 k a "padesátka" rázem sviští stovkou. Petra
  Vostala z Třebíče přišla úprava na 10.000 Kč a přinesla zvýšení spotřeby na 4 l.
  Mnozí by též přivítali centrální stojan a otáčkoměr, postavy vyššího vzrůstu 
  litují, že se motocykl nevyrábí v provedení XL. Snad každý z těch, kdo nám píší,
  být znovu patnácti šestnáctilétý, rozhodl by se pro Dandyho znovu. Popisovaná 
  poruchovost je minimální a s občasným prasklým lankem plynu nebo spojky se 
  setkáme i u jiných značek. Průměrná spotřeba se pohybuje okolo 2,5 l/100 km
  a pokud se rozhodnete pro koupi, mějte na paměti, že se jedná o dvoudobý motocykl,
  který vyžaduje specifické zacházení. Mazat kvalitním olejem, kontrolovat odtrh 
  a barvu svíčky, kontrolovat a včas měnit vzduchový filtr a dekarbonovat výfuk. 
  Potom docílíte nejen uvedené spotřeby, ale především trvalé spokojenosti. 
  Nemáte-li 45.000 Kč na nový stroj, objevují se občas v inzerátech i starší ročníky.
  Ty nejstarší se dostaly již pod 20.000 Kč.| Hodnocení majitelů |  | Motor |  | spouštění | 1,2 |  | pružnost | 2,1 |  | točivý moment | 2,2 |  | elasticita | 2,1 |  | vibrace | 2,6 |  | spojka | 1,8 |  | převodovka | 1,8 |  | mechanická přístupnost | 2,2 |  | kvality motoru ve městě | 1,5 |  | kvality motoru na silnici | 1,7 |  | zvuk/hlučnost | 1,6 |  | Chování motocyklu ve městě |  | ovladatelnost | 1,2 |  | výška sedla | 1,6 |  | převodovka | 1,4 |  | Chování motocyklu na silnici |  | obratnost | 1,2 |  | stabilita v přímé jízdě | 1,5 |  | stabilita v zatáčkách | 1,5 |  | vlastnosti na špatném povrchu | 2,2 |  | jízda se spolujezdcem | 2,5 |  | světlá výška | 1,4 |  | Brzdění |  | přední brzda | 1,2 |  | zadní brzda | 1,7 |  | Pohodlí |  | sedlo | 1,8 |  | posaz | 2,0 |  | odpružení vpředu | 2,0 |  | odpružení vzadu | 1,4 |  | ochrana jezdce | 2,8 |  | pohodlí spolujezdce | 2,4 |  | Výbava |  | palubní přístroje | 2,2 |  | ovládací prvky | 1,7 |  | zrcátka | 1,6 |  | zamykání | 2,7 |  | osvětlení | 1,2 |  | centrální stojan | - |  | boční stojan | 1,7 |  | blatníky | 2,0 |  | nářadí | 2,0 |  | praktické detaily (seřizování, palivový
                  kohout, kontrola náplní)
 | 2,1 |  | kvalita zpracování | 1,9 |  | kvalita laku | 1,9 |  | odolnost proti korozi | 1,9 |  | Prodejní servis |  | vystupování personálu | 1,7 |  | kvalita práce | 2,2 |  | dostupnost dílů | 2,7 |  |  |  |  
 
  Jaroslav Šíma, foto autor a archiv   Supermoto 11/1999  
 |