logo Jawa Jawa Union
Dandy 50

Dandy 50    Budete-li rozhodnuti pro koupi malého motocyklu Dandy 50, nenechte se zaskočit názvem podniku, ve kterém byl montován. Ať již se jmenoval původně Motor Jikov nebo později Moto Union a nyní po spojení s českým motocyklovým gigantem Dokonce Jawa Union, vždy máte jistotu, že bránu vodňanského závodu opouštěl solidní výrobek.

   Na dlouhou, předlouhou dobu se v sedmdesátých letech vytratila z nabídky českých motocyklových závodů nejnižší objemová kategorie. Dříve tolik oblíbené Pionýry nahradil na trhu německý Simson a z domácích výrobků hájila čest pouze padesátka Babeta, vyráběná na Slovensku. Motocyklu prostě nebylo přáno a těm pár dědům jezdícím na ryby Babeta stačila. Po návratu do reálného světa začátkem devadesátých let se objevil zvýšený zájem mladé generace o jednoduchý motocykl, na kterém se seznámí se všemi nástrahami provozu a třeba si i vyzkouší základní manuální schopnosti. I proto se neustále objevují přání čtenářů, abychom se více věnovali motocyklům malých zdvihových objemů.
   Detailní pohled na přední část a především brzdový kotouč o průměru 220 mm, který ve spojení s jednoduchým brzdičem odvádí skvělou práci. Neutěšenému stavu v nabídce v této oblasti nechtěli nečinně přihlížet ve vodňanském závodě Motor Jikov a proto odtud v roce 1996 vyjel vstříc nedočkavým zákazníkům sympatický Dandy 50. Do dvojitého kolébkového rámu, svařeného z ocelových profilů kruhového, čtvercového a obdélníkového průřezu, který svou konstrukcí zaručuje vysokou tuhost a zaručuje bezpečnost jízdy, byl vsazen léty osvědčený dvoudobý motor Fichtel a Sachs, vyráběný licenčně v nedalekých Českých Budějovicích. Jeho počáteční výkon 3,5 k nebyl sice nijak oslnivý, ale i tak uháněl motocykl o hmotnosti 82 kg, sedlaný patnáctiletým mladíčkem vážícím 65 kg, rychlostí 70 km/h. Dalším vývojem, kdy bylo předevsím třeba vyhovět homologačním předpisům, se podařilo z motoru získat velmi slušný výkon 5,6 k. Ten udělil motocyklu maximální rychlost až 85 km/h a díky točívému momentu 5,5 Nm se z Dandyho stal rozpustilý stroj, u něhož nebyl problém dostat přední kolo vysoko nad vozovku. Z laděného výfuku, jehož tlumivka je z velké části kryta podsedlovým plastem, se linul příjemný zvuk. Vybrané typy motocyklů byly vybaveny olejovým čerpadlem pro oddělené mazání motoru. Dostatečný objem palivové nádržky 1,3 l zajistí dlouhodobě bezstarostné jezdění a na včasné doplnění oleje upozorní kontrolka na přístrojové desce. Startování nožní pákou je u studeného motoru při správném nastavení páčky sytiče bezproblémové. Tento úkon odpadá u motocyklů montovaných po dubnu 1997 vybavených již automatickým sytičem. Při startování se vytáhne ručně táhlo karburátoru a po naskočení motoru a otočení plynové rukojeti na maximum dojde k automatickému uzavření sytiče. Převodová skříň s vhodně zvoleným odstupňováním umožňuje řazení pěti převodových stupňů. V přední části rámu je uchycena v hlavě řízení teleskopická vidlice Petr Jägr má na tachometru téměř 36.000 km, nejvíce ze všech, kteří se ozvali. Zajímavostí je namontovaný výfuk Arrow. s hydraulickým dorazem o zdvihu 170 mm. Zadní kyvná vidlice je odpružena centrální jednotkou, která odpovídá použití stroje a svou funkci plní dobře i při zatížení dvěma osobami. Použitá litá sedmnáctipalcová kola jsou brzděna vpředu až překvapivě účinnou kotoučovou brzdou, také zadní bubnová brzda průměru 124 mm odvádí slušnou práci. Design motocyklu, využívajícího plastové části, je velmi líbivý (ještě více u modelu '98), ale i model Klasik dokáže díky světlometu a palubnímu přístroji provedenému v chromu zaujmout nejednoho zákazníka. Na nevelkou benzinovou nádrž navazuje pohodlné uzamykatelné sedlo, pod nímž je umístěn (u typu s akumulátorem) 12V akumulátor a povinná základní výbava. Zbytek prostoru skýtá malou možnost uložení dalších potřeb motocyklisty. Jednoduchý palubní přístroj je dobře čitelný a signalizuje všechny potřebné funkce. Přepínače světel, houkačky a směrových světel jsou sdruženy ve společném ovladači a na řidítkách jsou též uchycena obě zpětná zrcátka.
   V posledním roce sklízí Jawa Union velké prodejní úspěchy s motocyklem Dandy 50 s motorem Minarelli. Design je z velké části shodný s předchozím typem ('98), ale do pozměněného rámu je vsazen italský dvoudobý, vodou chlazený motor Minarelli o výkonu 6,1 k/8700 1/min. Ten ve spojení s šestistupňovou převodovkou udílí motocyklu maximální rychlost blížící se stovce. O spokojenosti zákazníku nejvíce napoví skutečnost, že kvůli zvýšenému zájmu musel být vytvořen odběrový pořadník.

   Jak to vidí majitelé

Hodnocení majitelů
Motor
spouštění1,2
pružnost2,1
točivý moment2,2
elasticita2,1
vibrace2,6
spojka1,8
převodovka1,8
mechanická přístupnost2,2
kvality motoru ve městě1,5
kvality motoru na silnici1,7
zvuk/hlučnost1,6
Chování motocyklu ve městě
ovladatelnost1,2
výška sedla1,6
převodovka1,4
Chování motocyklu na silnici
obratnost1,2
stabilita v přímé jízdě1,5
stabilita v zatáčkách1,5
vlastnosti na špatném povrchu2,2
jízda se spolujezdcem2,5
světlá výška1,4
Brzdění
přední brzda1,2
zadní brzda1,7
Pohodlí
sedlo1,8
posaz2,0
odpružení vpředu2,0
odpružení vzadu1,4
ochrana jezdce2,8
pohodlí spolujezdce2,4
Výbava
palubní přístroje2,2
ovládací prvky1,7
zrcátka1,6
zamykání2,7
osvětlení1,2
centrální stojan-
boční stojan1,7
blatníky2,0
nářadí2,0
praktické detaily (seřizování,
palivový kohout, kontrola náplní) 
2,1
kvalita zpracování1,9
kvalita laku1,9
odolnost proti korozi1,9
Prodejní servis
vystupování personálu1,7
kvalita práce2,2
dostupnost dílů2,7
Než přistoupím k pravidelnému hodnocení stroje slovy majitelů, dovolte, abych se zmínil o zklamání, které mi psaní testu Dandy 50 přineslo. Častému volání čtenářů po uveřejňování zkušeností s ojetými motocykly, a to hlavně menších zdvihových objemů, se snažíme vycházet vstříc, ale zároveň očekáváme reakce těch, kteří mohou své zkušenosti sdělit. Kolik reakcí na vyhlášený typ motocyklu obdužíme, je předem těžko odhadnutelné, ale jde-li o domácí značku, vyráběnou již čtvrtým rokem a podle údajů výrobce zakoupenou patnácti sty domácími zákazníky, čekal bych mnohem větší odezvu, než dvacet došlých formulářů. Tomu, že SUPERMOTO čte jen dvacet majitelů Dandyho, se mi nechce věřit. O to větší dík patří těm, kteří nám své dojmy poslali. Velmi hezky svůj vztah k tomuto motocyklu popsal náš věrný čtenář a častý dopisovatel Filip Véle z Českého Krumlova. Filip je popisuje takto: "Možná jste se zarazili nad sloupcem jedniček v hodnocení, ale je to tak. Dandy byl láska na první pohled a ta láska přetrvala. Připadá mi, že tato motorka byla stvořena k tomu, abych na ní jezdil právě já. Neunavující posez, ergonomicky uspořádané prvky ovládání, lehká spojka, krátký plyn, zrcátka, která se nechvějí... nej mezi padesátkami." Dále si Filip stěžuje na obtížné shánění náhradních dílů, kvůli nimž se často musí obracet až do Vodňan, ale po zkušenostech s některými prodejci, kteří mu díly prodali až dvakrát dráž, volí tuto cestu raději. Abyste si mohli udělat obrázek o správných cenách náhradních dílů, je dnešní tabulka poněkud obšírnější. Filip Véle také patří mezi ty dva z dvaceti, kteří koupili Dandyho z druhé ruky. Téměř všemi je skvěle hodnocena činnost přední brzdy a naopak nejčastěji je zmiňován problém nešťastně umístěné zapalovací cívky a konektorů elektrické instalace. Svoji zkušenost popisuje Ondřej Šilhan z Třebíče: "Chvíli trvalo, než jsem přišel na to, že selhání motoru při dešti není způsobeno vodou v karburátoru, ale jen a jen elektrikou. Elegantní, ale krátký blatník nebrání stříkání vody ke konektorům a cívce. Doporučuji zabalit zmíněné elektrické části do igelitu, umístit pod nádrž plastovou desku atd. Já jsem problém řešil přemístěním zapalovací cívky do volného prostoru k akumulátoru a zabalením konektorů do igelitu. Toto řešení vyžaduje pouze prodloužení dvou kablíků vedoucích k cívce a deset minut práce." Velmi častým doplňkem je montáž zadního kufru a kuriozitou je použití motorového kytu Polini. Změna objemu na 80 cm3 přinese výkon 13 k a "padesátka" rázem sviští stovkou. Petra Vostala z Třebíče přišla úprava na 10.000 Kč a přinesla zvýšení spotřeby na 4 l. Mnozí by též přivítali centrální stojan a otáčkoměr, postavy vyššího vzrůstu litují, že se motocykl nevyrábí v provedení XL. Snad každý z těch, kdo nám píší, být znovu patnácti šestnáctilétý, rozhodl by se pro Dandyho znovu. Popisovaná poruchovost je minimální a s občasným prasklým lankem plynu nebo spojky se setkáme i u jiných značek. Průměrná spotřeba se pohybuje okolo 2,5 l/100 km a pokud se rozhodnete pro koupi, mějte na paměti, že se jedná o dvoudobý motocykl, který vyžaduje specifické zacházení. Mazat kvalitním olejem, kontrolovat odtrh a barvu svíčky, kontrolovat a včas měnit vzduchový filtr a dekarbonovat výfuk. Potom docílíte nejen uvedené spotřeby, ale především trvalé spokojenosti. Nemáte-li 45.000 Kč na nový stroj, objevují se občas v inzerátech i starší ročníky. Ty nejstarší se dostaly již pod 20.000 Kč.

Jaroslav Šíma, foto autor a archiv
Supermoto 11/1999

Tomáš Lacko, 16 let, Svitavy

Když jsem v létě roku 1997 dělal řidičský průkaz, dlouho jsem se rozmýšlel, jaký motocykl v ceně do 40.000 Kč pořídit. Rozhodoval jsem mezi Simsonem, Jawou 50 a Dandym. Pro vzhled, výkon, rychlost a cenu vyhrál Dandy. Teď, po více než 20.000 ujetých kilometrech, vím, že jsem se rozhodl dobře a kdybych stál znovu před touto volbou, rozhodl bych se stejně. A to i přesto, že mě potkaly nějaké ty problémy. Po prvních 10.000 km došlo k výměně zdeformovaných ložisek zadního kola. U brzdového třmenu zatuhly pístky tak, že musel být vyměněn a smůlu mám i na často vadný spínač brzdového světla na páčce přední brzdy.

Miloslav Švec, 37 let, Aš

Vzhledem k ceně a dalším možnostem úprav jsem se při koupi rozhodl pro typ Klasik. Přední blatník se při jízdě v dešti neosvědčil. Zapalování, které začalo vynechávat, jsem ukryl nejprve do plastové krabice a později namontoval blatník ze simsona. Spolu s maskou a jiným světlometem získal motocykl, který si oblíbila celá rodina, naprosto odlišný vzhled.

Jiří Hejna, 16 let, Trutnov

Jihočeský motocykl Dandy 50 jsem si zakoupil nový, a to v červenci 1997. Je to můj první motocykl a jsem s ním po všech stránkách spokojen. Po malé úpravě koncovky výfuku jsem docílil patrného zvýšení výkonu a točivého momentu (pozn. redakce: škoda, že pisatel nesdělil podrobnosti oné úpravy). Nyní mám najeto 7000 km a kromě prasklého náhonu tachometru mě nepotkala žádná porucha. Stále původní pneumatiky Sava dobře drží na silnici, pouze za mokra a na špatném povrchu se chovají nervózně. Se spolujezdcem se motocykl chová úplně jinak, ale přesto i dvou jezdí velice dobře. Ideální motocykl pro začínající jezdce.

ceny originálních náhradních dílů
Píst (vč.čepu a poj. kroužků)293 Kč Řetězové kolo (15 z.)365 Kč
Pístní kroužky274 Kč Převodník295 Kč
Těsnění pod hlavu73 Kč Řetěz353 Kč
Kliková hřídel3177 Kč Brzdový kotouč402 Kč
Spojková lamela153 Kč Brzdové destičky (2 ks)74 Kč
Víko zapalování (plast)63 Kč Lanko spojky90 Kč
Víko spojky545 Kč Zadní kolo 1399 Kč
Startovací páka (komplet)870 Kč Zadní pneu (sava MC 11) 507 Kč
Řadící páka 381 Kč Řidítka299 Kč
Stupačka70 Kč Rukojeť plynu172 Kč
Ukazatel směru145 Kč Plastová bočnice384 Kč
Reg. napětí s přerušovačem527 Kč Podsedlová bočnice171 Kč
Rameno přední vidlice999 Kč Světlomet hranatý832 Kč