Jawu čeká peklo
Všechny motocykly, které se dostanou do rukou redaktorů ČMN, si pocelou dobu testování užijí věci, které
je kolikrát nepotkají za celý zbývající život.
Občas se stane, že něco nevydrží a pak vyvstává otázka, kde
soudruzi udělali chybu.
Před pár dny jsme převzali k dlouhodobému testu českou novinku Jawu 650 Classic a je tedy jasné, že v jejím
životě nastalo extrémní období, plné mnoha tisíc kilometrů pod zátěží. Pravidelně tě budeme informovat, co
Jawa zrovna žažila a jak se s připravenou zkouškou vyrovnala. Chybět nebudou samozřejmě naměřené hodnoty
výkonu, "krouťáku", maximálky a spotřeby. Kromě toho ti přineseme veškeré závady, které šestpade potkají, a
cenu, za kterou se dají odstranit. Za několik málo dnů, co Jawu v redakci máme, jsme na ní najeli přes pět
set kilometrů, a to víc než svižně.
Poprvé jsem na Jawě taky jel někam dál a po dvou stech kilometrech v kuse mě docela bolelo v kříži. Sedačka
je totiž dost blízko širokých řidítek a záda jsem tak měl celou dobu nepříjemně prohnutá.
Podle rychloměru se maximálka pohybuje kolem 150 km/h a Jawa se na ně dostane díky krátkým převodům rxchle,
a to i do kopce. První měřená spotřeba ukázala 6,9 litu na stovku a vzhledem k našemu režimu jízdy (pořád
plný plyn, sem tam omezovač) je pravděpodobný, že víc si motorka nevezme a při klidnější jízdě půjde
spotřeba jedině dolů.
Ze zvědavosti jsme zkusili z motorky sundat velký tlumič výfuku, který už od pohledu žere newtonmetry.
Výsledek byl překvapivý, bez žádného jiného zásahu zmizela ze spodního pásma sériová lenost a nastoupil
kopanec hodný jednoválcové šestpade. Montáž nějakého slušivého laďáku bytak mohla být první úpravou po
zakoupení novým majitelem.
Text: Přéma, Fotky: Jim |
ČMN 7.květen 2004 |