logo Jawa Kalif dva
Legendární jawa je zpátky v původní podobě

   Jawa ve středu na brněnském výstavišti představila novou verzi svého posledního modelu Sportard. Ten po odstrojení a dalších úpravách dostal pro jawisty slavné jméno Californian, důvěrně "kalif". Na konkurenční motovýstavě v Praze taky seženete kalifa a to v téměř původní podobě a za míň než za polovinu.

Jawa 250 Californian
Jawa 250 Californian
Jawa 250 Californian
Jawa 250 Californian
Jawa 250 Californian
Jawa 250 Californian
Jawa 250 Californian
Jawa 250 Californian
   Californian proslavil Jawu bez přehánění po celém světě. V sedmdesátých let se "kalify" v typickém černočerveném zbarvení proháněly od kalifornských pláží až po Nový Zéland.


  Druhý kalif

   V jednom týdnu se tak představily hned dvě jawy oprašující stejné slavné jméno. První kalif s celou parádou v režii firmy a druhý nenápadně v levém křídle Křižíkova pavilonu výstaviště v pražských Holešovicích. Oba samozřejmě černočervené.
   To ten druhý, velmi podobný originálu, je o sto deset tisíc levnější. Za projektem stojí kolíňák Martin Pavlus, který jawy opravuje, repasuje a teď i vyrábí. Snažil se maximálně zachovat původní podobu jednoho z nejúspěšnějších modelů značky.
   Svůj projekt nabídl Jawě, dohodli se a firma od něj bude motorky odebírat a nabízet nostalgikům. "Samozřejmě nový kalif jezdí líp než ten původní," ujišťuje Pavlus, který má doma oba, starého i nového.
   "S výrobou tohoto retromodelu jsme začali teď," řekl Pavlus pro iDNES.cz. "Zatím jsme vyrobili tři kousky a jsou objednané další." Kromě kalifa nabízí Pavlus a jeho firma Mates Moto Servis také verzi Four, tu zase znalci znají jako "konopnici" z osmdesátých let (typ 350/634) a říkají o ní, že to je asi poslední opravdová jawa.
   Obě varianty vycházejí z jawáckého modelu 250 typ 597 Travel, který stojí šedesát tisíc. Za to, že vypadá jako kalif, je tedy třeba připlatit patnáct tisíc.
   "Do podoby modelu Californian a Four je možné upravit Jawy 125, 250 a 350," uvádí výrobce. "V našem pojetí je asi ze 45 procent shodný s původním kalifem," řekl Pavlus pro iDNES.cz. Motorka dostala hlavně jiný motor, je to čtyřtaktní dvouválcová 250. To původní Californian, který se v 70. letech prodával od USA přes Kanadu, Nový Zéland, Itálii až po Skandinávii, měl dvoutaktní motory 249 a 344 ccm.
   Martin Pavlus ještě prozradil, že kousek vystavený na pražském výstavišti je připravený na cestu do Belgie, kde si ho objednal místní dealer Jawy.

František Dvořák iDnes.cz 9.3.2012