logo Jawa Návrat legendy
Jawa 350 Californian druhé generace

   V roce 1968 vyrobila Jawa malou serii motocyklů Californian, typ 362. Typickým znakem byly zvednuté výfuky, tehdy „doutníky“, nad osu zadního kola. Motocykl byl určen pro americký trh, ale část se prodala i v Ceskoslovensku. Hodně lidí dnes tvrdí, že to byla nejpovedenější motorka kývačkové řady. Ještě dnes potkáváme na českých silnicích přestavěné nebo pečlivě zrestaurované Californiany. V roce 2000 Californian vstal na chvilku z mrtvých.

Jawa 350 Californian   Druhou generaci Californiana má na svědomí jeden francouzský obchodník s motocykly. Zjistil totiž, že u nich na venkově chybí levný dvoutakt ve stylu retro, jednoduchý na údržbu. Jawa, vděčná za každou větší zakázku, se příležitosti chytla a vyvinula nového Californiana, typ 640-1-32.
  Do roku 2005 jich bylo vyrobeno celkem sedmdesát kusů, většina z nich byla konstrukčně upravena podle požadavků zákazníka. Z této série zůstalo v Čechách asi dvacet strojů, ostatní jsou ve Francii.
  Tečku za výrobou Californiana druhé generace udělala Evropská unie normou Euro 2, kterou Jawa nebyla schopna splnit. Až se tato motorka stane veteránem, nebudou to mít sběratelé lehké. Variant mnoho a skoro všechny jsou správné. Jmenuji jen možnosti nádrží: chromované boky s nálepkou, chromované boky s raženým logem, lakovaná nádrž v černé nebo bordó barvě.

Oil Master a Vape
  Motor je standardní s olejovým čerpadlem (oil master) v základní výbavě. Kapkovitá nádrž, shodná s modelem Chopper, pojme 13,5 l benzinu a je milé, že kohout má jednoznačně aretované polohy, takže i v rukavici jde spolehlivě přepínat. Energii vyrábí magneto a jiskru bezkontaktní zapalování české výroby Vape. Akumulátor není prakticky potřeba, slouží víceméně jen jako stabilizátor proudu a záloha pro blinkry.
  Když vzhledově srovnám první generaci „Kalifa“ s touto druhou, objevím stejné prvky, především zvednuté výfuky nad osu zadního kola, zadní blatník, nápis Californian a sklo olejoznaku v levé podsedlové schránce, která slouží jako olejová nádrž. Nové generaci přibyl chrom, který nahradil typickou šípkovou červeň (tehdy odstín 8125). Vezmu-li do úvahy možnosti Jawy a malosériovou výrobu reagující na větší zakázky, musím říci, že z toho mála se podařilo dost, a to díky použití dílů, které se současně vyrábějí nebo jsou z předchozích modelů. Vzhledu dopomohly dominantní kulaté blikače, příjemná je spínací skříňka plnící zároveň funkci zámku řízení, shodným klíčkem odemykáte i uzávěr plnícího hrdla nádrže. Panel přístrojů je stejný jako u typu Chopper, rám je prakticky proti předchozím modelům nezměněn, jen v podsedlové partii je přizpůsoben novému tvaru dvousedla. Za sedlem na konci rámu je madlo pro spolujezdce, ale i pro úchop, když motocykl stavíte na hlavní stojan.

Starého 'Califa' všichni znáte ... Jawa 350 Californian

Specifické řazení
  Sedím na motorce a konstatuji, že lavicové sedlo trůní blíž k zemi, krátkonožáci z toho budou mít radost. Otevřít benzin, případně se sehnout a najít na karburátoru sytič, přimáčknout startovací páku, přesmýknout do startovací polohy, dvakrát prošlápnout, otočit klíčkem zapalování a šlápnout najisto.
  Po malé chvilce je možné vypnout sytič, řadím jedničku a jedu. Startovací a řadicí páka kromě uvedených funkcí ještě vypíná spojku, proto se vžilo pojmenování poloautomat (ve skutečnosti je to jedinečný český patent). Je pravdou, že zkušení jawaři nepotřebují levou spojkovou páčku. Na druhou stranu, při přechodu na jiné motocykly jim proto chybí cit k jemnému řazení rychlostních stupňů. A naopak, když na Jawu sedne jezdec znalý jiného způsobu řazení, podrží si nohou řadicí páku a diví se, že to nejede – protože si vlastně vymačkává spojku…

Umí i delší výlet
  Ale to už se mnou jedete pěknou partií zatáček na Ještěd. Motor není ještě pořádně zajetý a proto se nemohu jako obvykle rozvášnit. Přesto v milovaných zatáčkách, zvláště potom ve sjezdiu, začínám brousit hlavním stojanem. Mitasky standardního dezénu docela drží. ... nástupce už méně
  Pohled do zrcátek: jaký za mnou zůstává modrý obláček? Musí zůstávat, protože v době záběhu je vše zatím seřízeno na bohato a proto mne ani nepřekvapuje, že spotřeba vychází přes čtyři litry na sto km.
  V nádržce odděleného mazání je vhodné vozit slušný minerál nebo polosyntetiku. Na M2T zapomeňte. Účinnost brzd a pérování je stejná jako u všech typů s bubnovou brzdou vzadu a kotoučovou vpředu. I když tento model není určen k cestování na dlouhé vzdálenosti, jel jsem na zátah si dvě stě kilometrů, novému sedlu zadnice neprotestovala. Je proto možné hodit přes sedlo brašny, na nádrž tankvak a klidně vyrazit i na delší výlet.
  S nějakými problémy okolo elektrické instalace nebo účinnosti světelných zařízení jsem se nesetkal. Troufám si tvrdit, že jasně viditelné blikače přispějí k větší bezpečnosti. Pozornost odvádí optická kontrola polohy páčky přepínače blikačů, přimlouval bych se za dokonalejší přepínač, u kterého se vypínají přepínače páčky stiskem. Osobně si myslím, že francouzský venkovský motocyklista mohl být spokojen zvláště s univerzálností, provozními náklady i pořizovací cenou.
  Český zákazník je nevděčný, přesto se domnívám, že Californian druhé generace i v České republice našel své obdivovatele.

Text a foto: Zdeněk Rainer ČMN 13. duben 2007

Technické údaje - JAWA 350/640-1-32 CALIFORNIAN
motor dvoudobý vzduchem chlazený řadový dvouválec
objem 343,5 ccm
vrtání x zdvih 58 x 65 mm
kompresní poměr 9,8:1
výkon 17 kW (23 k)/5250 ot./min.
kroutící moment 32 Nm/4750 ot./min.
plnění motoru karburátor Jikov 2928 horizontální šoupátkový
převodovka čtyřstupňová s poloautomatickým vypínáním spojky
startér nožní páka
přední brzda kotoučová hydraulická
průměr 265 mm
zadní brzda bubnová mechanická
jednoklíčková průměr 160 mm
rozvor 1370 mm
výška sedla 810 mm
vlastní hmotnost 142 kg
nádrž 13,5 l
cena 40.000 - 50.000 Kč
(r.v. '01 - '05)
Ceny originálních dílů
nádrž 4900 Kč
páčka spojky 140 Kč
přední světlo 980 Kč
přední blatník 1600 Kč
zrcátko 350 Kč


Servisní údaje

   Velkou výhodou stroje je kardan chudých, tedy zakrytý řetěz. Tím, že není vystaven působení deště a prachu, vydrží mnohem déle. Věnujte mu péči popsanou ve všech příručkách, promazat vazelínou, čistit. Hlídejte jeho napnutí, průvěs by v nezatíženém stavu měl být asi tři až čtyři centimetry. Víc škodí příliš natažený řetěz než volný. Občas zkontrolujte, jestli nejsou prasklé válečky řetězu, při jeho výměně vymyjte i manžety (kamaše) aby se v nich neschoval úlomek prasklého válečku, který by poškodil nový řetěz. Díky modernímu zapalování není potřebné ladit předstih a celá motorka je celkem bezproblémová. Občas také kontrolujte šrouby, rády se vibracemi povolují.

Zkušenosti majitele

   I když jsem kontaktoval různé majitele, neřekli mi žádné zkušenosti, protože na motocyklu nejezdí a mají ho jen ve svých sbírkách. Že by to za nějakých osmdesát let bylo co do počtu vyrobených kusů jako s Čechií? Dobře, tak si na to počkáme ...