logo Jawa Opožděné bodnutí
Jawa 50 - Mosquito typ 585

Téměř 15 let trvalo, než se české legendární padesátky Jawy Pionýr a Mustang dočkaly přímého nástupce. Od loňského roku jím je Jawa 50 - Mosquito typ 585.

Jawa 50 Mosquito dokáže neuvěřitelných 85 km/h   Konstruktérsky zdařilý motocykl s motorem Tomos upoutá pozornost a ndchne svými výkony. Přestože se "Komár" tváří jako enduro, je tento dvoumístný motocykl určen především k jízdě po kvalitní vozovce, což potvrzují vkusná litá kola italské provenience. Moderní design, uplatněný hlavně na čelní masce, jde ruku v ruce s maximálním použitím recyklovatelných plastických hmot (včetně) nádrže). Trubkový rám spolu se zadní kyvnou vidlicí obdélníkového profilu, odpruženou dvěma klasickými hydraulickými jednotkami, a do tuha naladěnou přední vidlicí opět potvrzují, že motocykl se lépe cítí na silnici než v terénu.
   Motor jde svižně do otáček, táhne i na pátý převodový stupeň a nebýt protivětru, který v nově používané "espézetce" nachází silnou oporu, nebylo by třeba při delší cestě využít "čtyřku". I na tento rychlostní stupeň však lze pokračovat jen o málo sníženou rychlostí. Jinak dobře odstupňovaná pětistupňová převodovka má háček v počtu neutrálu. Jsou zde celkem čtyři, a tak než se naučíte správně řadit (je zde mnohem delší krok), nevyhnete se zařazení neutrálu ve chvíli, kdy byste přivítali rychlostní stupeň. Jediná věc, která zde opravdu chybí, je kontrolka neutrálu mezi 1. a 2. stupněm, aby se řidič ve změti neutrálů lépe orientoval. Z maximální rychlosti, kterou malému motocyklu umožní výkonný motor o síle 3,8 kW, se díky velmi účinné přední kotoučové brzdě značky Brembo a zadní bubnové (tu je však nutno opatrně dávkovat) podaří motocykl zastavit doslova na pár metrech. Motocykl je vybaven 12 V elektrickou instalací, generátorem Iskra o výkonu 80 W, směrovými světly, nepřehlédnutelnou zadní svítilnou a hlavním světlometem moderního tvaru osazeného žárovkou 35 W, která dělá noční jízdu potěšením. S použitím karburátoru Bing lze uvěřit udávané spotřebě 2,5 l/100 km, i když mnou počítaná průměrná spotřba dělala 3,2 l. Motor se maže směsí benzín-olej v poměru 1:33, při použití plně syntetických olejů až 1:40. Doporučen je Mogul TS. Pro vážné zájemce nyní údaj nejdůležitější a tím je cena. Loňských doporučených 29 700 Kč se vinou 10% inflace přehoupla přes magických 30 tisíc Kč ale i tak zůstává tento motocykl nejlevnějším a zároveň nejsvižnějším ve své kategorii.

text: Jaroslav Šíma, foto: Petr Hájek Motocykl 4/1996

Technické údaje
Motor
Dvoudobý vzduchem chlazený jednoválec. Zdvihový objem 48,7 cm3. Vrtání x zdvih 38 x 43 mm. Největší výkon 3,8 kW/7500 1/min. Největší točivý moment 4,7 N.m/7250 1/min. Kompresní poměr 11:1.
Převodové ústrojí
Pětistupňová převodovka. Lamelová spojka v olejové lázni.
Podvozek
Přední brzda kotoučová kapalinoiu ovládaná, o průměru 200 mm. Zadní brzda bubnová mechanicky ovládaná o průměru 124 mm.
Rozměry a hmotnost
Pohotovostní hmotnost 78 kg. Celková hmotnost 228 kg.