logo Jawa Příjemné svezení
Jawa 125 Chopper typ 810

   V druhém čísle SUPERMOTA jsme vás seznámili s třemi stopětadvacítkami našich výrobců, které by se v průběhu letošního, případně příštího roku měli objevit na trhu. Dnes se trochu podrobněji podíváme na zoubky prvnímu z nich.

Jawa 125 Chopper   Novinkou ve výrobním programu Jawa Moto spol. s r.o. pro letošní rok je dvou místná stopětadvacítka custom typ 810 prezentovaná na jarní motocyklové výstavě Motocykl 98. Stroj připomíná zdánlivě třistapadesátku stejného typu a předurčení, i když je zde samozřejmě všechno úplně jinak.
   Už mnohokrát bylo řečeno, že v našich podmínkách je v současné době nereálné pustit se do vývoje a výroby jakéhokoli motoru a volí se proto mnohem schůdnější alternativa nákupu pohonné jednotky v zahraničí. Požadavky kladené na výkonný a spolehlivý motor za relativně nízkou cenu odpovídající přísným ekologickým požadavkům nejlépe spňuje čtyřdobý, vzduchem cglazený jednoválec Honda CB 125, vyráběný už několik let v licenci na Tchaj-wanu. K dispozici jsou dvě alternativy: buď s rozvodem OHC o výkonu 9,4 kW, nebo s rozvodem OHV, který disponuje výkonem sice o něco nižším, ale s vyváženějším a tišším během. Zdvihový objem 124 cm3 odpovídá hodnotám vrtání 56,5 mm a zdvihu 49,5 mm. Plnění motoru je svěřeno karburátoru s oválným difuzorem 28/20 mm. Jednoválec lze spouštět elektricky i nožní pákou. Převodová skříň má k dispozici pět rychlostních stupňů. Jawa 125 Chopper
   Motocykl Jawa Copper 810 jsme si vyzvedli k několikadennímu testu ve strašnickém závodě a byli jsme docela zvědavi, jak se bude Jawa nové generace, po dlouhé době se čtyřdobým motorem, na silnici chovat.
   Spouštění motoru pomocí elektrického spouštěče probíhá bez potíží, při "studeném" startu je nutné použít sytič, jehož ovládání najdeme přímo na karburátoru. Po chvíli lze páčku přepnout do druhé, méně "sytící" polohy. Před rozjetím vyřadíme sytič úplně, je to bezpečnější než posléze při jízdě.
   K spouštění motoru ještě jednu poznámku. Tlačítka spouštěče a vypínání motoru jsou umístěny a ovládají se palcem pravé ruky. Jsou stejně malá, obě černá a odlišují se pouze malinkými, sotva čitelnými symboly. Několikrát se nám dařilo vypnout motor "startérem". Přitom by stačilo málo, třeba ho natřít na červeno... Jawa 125 Chopper - motor
   Nyní už můžeme zaředit jedničku a vyrazit. Na řadící páku je mutné trochu přitlačit, ale jinak je řazení přesné, najít neutrál mezi jedničkou a dvoujkou nedělá problémy. Motor je příjemný, chod pravidelný, tichý, průběh výkonu a točivého momentu je lineární, bez jakéhokoli propadu a špičky. Vytočíte-li jednoválec při zařazené pětce na 7000 otáček, odpovídá to zhruba 90 km/h. Jelikož bylo při přebírání motocyklu na počítači necelých třicet kilometrů, nějakou dobu trvalo, než jsme se odhodlali plyn podržet a počkat, až se ručička rychloměru dotkne čárky se 105 km/h. Motor se ochotně vytáčel, i když se ve vyšším pásmu otáček přenášejí vibrace do stupaček (to je ale také otázka uložení), zanechává velmi příjemný dojem "držáku", potvrzující správnost volby pro motocykl, který je schopný připravit svému majiteli mnoho příjemných zážitků, ještě navíc při velmi nízké spotřebě.
   Uzavřený jednoduchý rám je svařený z ocelových trubek kruhového průřezu. Přední devatenáctipalcové kolo vede teleskopická vidlice (zdvih 155 mm), zadní kolo o rozměru šestnáct palců je uloženo v dvouramenné kyvné vidlici odpružené dvojicí tlumících jednotek se zdvihem 105 mm. Všechny komponenty, o ktarých byla nyní řeč, se vyrábí v tuzemsku a to je také sympatické. Jawa 125 Chopper
   Jawa Chopper 125 není žádné tintítko, přesto vědom si toho, že se jedná o stopětadvacítku s pohotovostní hmotností 122 kg, usedal jsem za řidítka s obavami. Přiznám se totiž, že na motocyklu s podobným objemem jsem naposledy pořádně seděl někdy před deseti lety. Nejdříve jsem byl kolegou ujištěn, že se pode mnou motocykl neztrácí, druhé příjemné překvapení mně připravily velmi dobré vlastnosti motoru, a přesně podle přísloví do třetice všeho dobrého teď musím pronést pochvalná slova o celém podvozku. Motocykl je především velmi lehce ovladatelný, dá se pohodlně překlápět, rychle za sebou následující zatáčky mu činí radost. Šířka řidítek, která se z pohledu pozorovatele jeví jako přehnaná, najednou nevadí, k pohodlnému posazu přispívá i pohodlné sedlo (to neplatí pro spolujezdce) a nízko umístěné stupačky.
   Za zmínku stojí přístrojový panel s nadstandardním otáčkoměrem. Standardní je i rychloměr s celkovým a denním počítačem kilometrů a pro řidiče všechny potřebné kontrolky umístěné nahoře uprostřed mezi rychloměrem a otáčkoměrem. Příjemné je uzamykání řízení klíčkem ve spínací skříňce, jak je tomu u všech dospělých motocyklů. Jawa 125 Chopper - přístrojový panel
   Jawa Chopper 125 typ 810 je příjemný motocykl, dobře a lehce se řídí a ovládá. Je vhodný zejména pro mladé, začínající motocyklisty, kteří ocení dostupnou cenu jak nového motocyklu, tak náhradních dílu i servisních služeb. Myslím ale, že se na něm rádi "sklouznou" všichni, kteří už nechtějí lámat žádné rekordy, jen tak pro radost z bezstarostné jízdy na dvou kolech. Výhodně uzavřená smlouva Jawy s leasingovou společností umožňuje koupit motocykl i těm, kteří nevlastní najednou patřičnou hotovost. To je přece příježitost, která by se měla využít, co říkáte?

František Gorczyca, foto autor Supermoto 5/1998

Technické údaje
motor
typčtyřdobý, vzduchem chlazený
počet válců, uspořádání1, svislý
rozvod, počet ventilůOHV,2
zvihový objem124 cm3
vrtání x zdvih56,5 x 49,5 mm
výkon8,7 kW/8500 1/min
točivý moment10 Nm/7000 1/min
kompresní poměr9 : 1
plnění motorukarburátor
mazáníolej motorové skříni
zapalováníelektronické
spouštěníelektrické
spojkavícelamelová
v olejové lázni
převody
primární převodozubenými koly
spojkavícelamelová v olejové lázni
převodovkapětistupňová
sekundární převodřetězem
podvozek
rámjednoduchý trubkový uzavřený
přední odpruženíteleskopická vidlice
zadní odpruženíkyvná vidlice
ydvihy kol155/105 mm
přední kolo1,85 x 19"
zadní kolo2,15 x 16"
pneumatikypřední neudává/3,5 x 16"
přední brzdakapalinová kotoučová
zadní brzdabubnová 160 mm
rozměry a hmotnosti
výška sedla750 mm
pohotovostní hmotnost122 kg
spotřeba při testu3,2 l/100 km
cena69.720 Kč
výrobceJawa
Týnec nad Sázavou
tel.: 0301/901 526