logo Jawa Motorrad chválí

československý postranní vozík

   Vycházející západoněmecký časopis Motorrad ze Stuttgartu publikoval v čísle 9/1988 detailní popis motocyklu Wendel-Rotax s československým postranním vozíkem Velorex. Ze zajímavého textu jsme vybrali pro naše čtenáře nejduležitější části:

   Český podvozek Jawa s lodičkou Velorex a rakouským jednoválcem Rotax – to je recept, jak je možné co nejvíce snížit cenu motocyklu s postranním vozíkem v kategorii do 20 kW (27 koní). Původně byl ve zdvojeném rámu usazen dvouválcový dvoutaktní motor Jawa, Britský dovozce Jawy byl první, kdo přišel s myšlenkou jednoválec 500 ccm Rotax do tohoto rámu dvojitého rámu vsadit. Tato pětistovka, původně pracující k krosových a enduro motocyklech, je známá svojí robustností a spolehlivostí. Čtyřventilový motor s jednou vačkovou hřídelí poháněnou ozubeným řemenem pasuje do podvozku Jawa jako ulitý.

   Pro obchodníka s motocykly Reinera Wendela ze západního Berlína bylo tedy přirozené, česko - rakouské díly použít jako základ pro cenově výhodnou soupravu motocyklu s postranním vozíkem. Jeho příslěvek k tomuto mezinárodnímu projektu nespočívá jen v připojení československé lodičky Velorex 562. Vzhedem k nedostatečné stabilitě přední vidlice a velkému poloměru zatáčení, rozhodl se tento díl nahradit kyvnou vidlicí vlastní konstrukce s dvěma tlumícími a pružícími jednotkami Koni.

   Slabá bubnová brzda, která je nedostatečná již při sólo jízdě, ustoupila kotoučové brzdě, kterou Wendel převzal z MZ. Firma z NDR je nakupuje v Itálii u Bremba a pouze na lepí firemní emblém na brzdový třmen. Kdo si myslí, že takováto skládačka motocyklu nebude fungovat, je u sidecaru Wendel-Rotax na omylu.

   „Proběh 50 000 kilometrů a více bez citelných závad není u mých zákazníků nic neobvyklého“, hlásí západní berlíňan. Po vícehodinové jízdě po okresních silnicích je jasné, jak pevná tahle souprava je. Přirozeně si člověk nemůže klást stejné nároku jako u moderní sajdkáry za 30 000 Marek. Konečně tato 27-mikoňová souprava stojí jen 10 900 Marek. A to je v této kategorii pozoruhodně nízká cena.

   Ta pravá zábava přijde, když jedete na hrbolaté okresce. Ačkoli se zdá nastavení podvozku motocyklu tvrdé, postranní vozík je v důsledku celkem pohodlný. Kolo vozíku vede krátká vlečená kyvná vidlice, tlumič Koni se s nerovnostmi vozovky vyrovnává dobře. Spolujezdec ale stejně bude trpět. Velkáni nemají žádnou šanci si natáhnout nohy, Velorex je opravdu krátce stavěný. Odškodněním za nepohodlné sezení je vysoké plexi dobře chránící před pruděním vzduchu a deštěm.

   Pasažér musí být opravdu neohrožený. Rozchod kol je s 1 060 milimetry tak malý, že spolujezdec spolu s loďkou v pravých zatáčkách často, více než je mu libo, pluje ve vzduchu. Kromě toho burácení jadrného čtyřtaktního jednoválce je v blízkosti levého ucha tak silné, že se musí obávat o svůj sluch.

   Řidič se však cítí pohodlně. Nanejvýš, i přes vyvažovací hřídel, můžou citlivější povahy trpět vibracemi motoru Rotax.

   Silák z alpské země působí se svými 20 kW (27 k) velmi živě. Napevno do rámu přišroubovaný odvádí svoje vibrace nefiltrovaně do řidítek. Od asi 5000 jesou tyto vibrace nepřehlédnutelné. Z tohoto důvodu a také proto, že docházejí zásoby paliva, přijde přestávka na tankování po 150 km vhod. Přesto jde všechno do maximální rychlosti 108 km/h, kterou určuje postranní vozík, dobře. Hmotnost cestujícího už pak není vůbec cítit.

   Jde-li o zrychlení, z místa dosáhneme cestovní rychlosti 100 km/h za 19 vteřin. To dobře postačuje k splynutí s provozem. Nicméně, pouze techdy, když se člověk nebojí dát motoru pořádně zabrat. Otáčky od 8000/min jsou u této soupravy poměrně časté.

   I přesto zústává spotřeba nicméně mírná. Průměr v techtu byl asi 7,4 litrů olovnatého benzínu Super na 100 km. Ten zahrnoval i 150 km po dálnici. Tam je plný plyn jediný správný, i přesto jezdí souprava mezi náklaďáky. Když to není zcela nutné, je lépe se dálnicím vyhnout.

   Zpátky ve svém živlu, na malých vedlejších silnicích, ohromila souprava svými příjemnými jízdními vlastnostmi. Neobtěžuje kmitáním řídítek, což se stává i u některých dražších souprav, ani neleká nepředvídatelnými vrtochy v rozsahu nejvyšších rychlostí. Rovně jede výborně a při driftu v levých zatáčkách je snadno ovladatelná. V ostře projížděných zákrutách se ovšem spolujezdci otevírá nepříjemný pohled na náklon předního kola. Pokud však odhlédneme od takových extrémních situací, může řidič dirigovat své vozidlo naprosto bezpečně.

   Bezmeznou chválu si zasluhuje přední kotoučová brzda, která si lehce poradí s váhou takřka 400 kilogramů včetně řidiče a spolujezdce. Při tak solidních vlastnostech je třetí kolo zajímavé zejména pro jízdu v zimě. Kdo má zájem o větší komfort a výkon, musí rozhodně zaplatit víc než za cenový hit od Wendela.


překlad: Bert a miatranslate Tschechoslowakische motor revue 12/88

Wendel-Rotax 500 R Sidecar
motor
Vzducham chlazený čtyřtaktní jednoválec, nahoře uložená vačková hřídel poháněná ozubeným řemenem, čtyři ventily na válec, mazání se suchou klikovou skříní, přímo řazená pětistupňová převodovka, vícelamelová spojka v olejové lázni, sekundární převod řetězem.
zvihový objem481 cm3
vrtání x zdvih89,0 x 77,4 mm
kompresní poměr9,7:1
výkon20 kW (27 k) při 6000/min
točivý moment36 Nm při 5000/min
pístová rychlost15,5 m/s při 6000/min
plnění motoru1 karburátor Amal, prům. 34 mm
zapalovánímagnetické, bezkontaktní
výkon alternátoru200 W
baterie12 V/5 Ah
podvozek
Dvojitý páteřový rám Jawa z ocelových trubek, postranní vozík Velorex 562 se čtyřbodovým uchycením, vlečená kyvná vidlice, bubnová brzda, přední kyvná vidlice, 2 pružící a tlumící jednotky, jednokotoučová přední brzda, zadní kyvná vidlice, 2 pružící a tlumící jednotky, zadní bubnová brzda
úhel hlavy řízení65°
závlek25/50 mm
rozvor1400 mm
rozchod1060 mm
celková délka2100 mm
celková šířka1480 mm
šířka řidítek710 mm
průměr brzdy přední/zadní/postranní280 mm/160 mm/160 mm
zdvih průžení přední/zadní/postranní110 mm/110 mm/100 mm
rozměr ráfku přední/zadní/postranní2,15x16/3,00x15/1,85x16
obutí přední/zadní/postranní3,50-16 MT 33 Pirelli
125 SR 15 radial Uniroyal
3,25-16 M 11 Barum
světlomet40/45 W/průměr 178 mm
rozměry a hmotnosti
výška sedla800 mm
využitelná délka sedla600 mm
průměr otáčení4760 mm
hmotnost plně natankovaného vozidla245 kg
hmotnost suchá234 kg
nosnost245 kg
objem nádrže15,5 litru
servisní údaje
servisní intervalkaždých 6000 km
výměna olejekaždých 3000 km
výměna olejového filtrukaždých 6000 km
objem motorového oleje2,5 litru
svíčkyNGK D8E8
vůle ventilů sací/výfukový0,05 mm/0,05 mm
tlak v pneumatikách přední/zadní/postranní2,2 bar/2,5 bar/2,2 bar
zkušební hodnoty
nejvyšší rychlost108 km/h
zrychlenísólo(se spolujezdcem)
- 0-60 km/h4,8 (5,5) s
- 0-100 km/h15,3 (18,7) s
- 0-400 m19,0 (19,9) s
- 0-1000 m39,9 (40,3) s
zrychlení na 5. převodový stupeň19,7 (28,6) s
brzdná dráha (zpomalení) 100-0 km/h53,1 m (7,26 m/s2)
přesnost tachometru - ukazuje/změřeno50/50, 80/85, 100/104 km/h
síla na páčce spojky60 N
průměrná spotřeba v testu7,4 l/100 km
teoretický dojez na jednu nádrž210 km
spotřeba olejev testu neměřitelná