Rotax se vrací
Je to další počin z dílny Mates Moto servisu. Je to další tradiční Jawa obléknutá do slušivého kabátu. A
jako vždy, vzbuzuje pozornost.
Přiznávám, tvrdit, že jde o tradiční Jawu, je trochu nadsazené. Motocykly vycházející z
podvozků pro třistapadesátky, osazených čtyřdobými jednoválci Rotax, byly spíš takovým výstřelkem
druhé poloviny osmdesátých let. Našinec je mohl obdivovat jen při květnových vojenských přehlídkách,
nebo pokud se mu do ruky dostala zahraniční motocyklová literatura (samozřejmě kapitalistická).
Teď ale není problém takový motocykl vlastnit. A to hned v několika variantách.
![]() |
![]() |
![]() |
Přestavěných Jaw na tuzemských výstavách vždy pár uvidíte. Za základ se většinou berou nejlevnější kejvačky, občas někdo přestaví Péráka
(v současnosti nejčastěji na závoďáka) a jako červený hadr na býka působí na veteránisty předělávky legendárních půllitrů OHC.
Tato stavba se ale v mnohém liší. Tak především, jde o zbrusu novou "šestsetčtyřicítku" objednanou z Týnce přímo pro tento účel. Motocykl
není pojatý jako "showbike" na výstavy, ale zdobí garáž fandy značky a oprávněně je středem pozornosti všude, kde se objeví. Ne náhodou pochází
z dílny Mates Moto Servis Martina Pavluse. Tento dealer Jawy se kromě prodeje a servisu zaměřuje také na přestavby současných Jaw na "kultovní"
modely. Už dYíve jsme psali o novém Californianu nebo modelu 634. Takže jsme se do Lošánek nedaleko Kolína vypravili obhlédnout také tuto stavbu.
Buď můžete zapátrat po světě internetu, jestli se někde nenabízí nějaký původní půllitr Jawa Rotax k prodeji. Největší šance budou na Britských ostrovech, kde se jich mělo ve své době prodat více než sto. Na vlastní oči jsem také viděl několik tuzemských kousků v policejním provedení. Nebo jít cestou staveb, jaké provádějí v Mates Moto servisu v Lošánkách. Je jen na zákazníkovi, jestli si dodá některé díly, nebo vše nechá na partě kolem Martina Pavluse. Stejně tak si zájemce může vybrat výsledné provedení. Poůvodní poůllitr začínal na podvozcích modelu 634 a v průběhu doby přešel na modifikované 638. Lošánečtí navíc vytvořili stavbu odkazující na model Californian a posledním přírůstkem je Rotax v cestovním provedení. Jeho majitelem a iniciátorem je Bert, velký fanda značky a člověk, na jehož popud vytvořili u Matesa prvního kalifa , tehdy s motorem 250 OHC. Vzhledem k tomu, že ve stejné dílně renovujeme našeho Péráka, mohli jsme sledovat celou stavbu prakticky od počátku a s Bertem prohodit i pár slov: Chtěl jsem udělat něco jako cestovní enduro, opravdu motocykl na cestování, prozradil majitel motocyklu. Cestovní? Proč ne. Enduro? To už chce představivosti trochu víc. Rám pochází z modelu 350/640, do nějž byl po nutných úpravách usazen motor Rotax. Tyto motory využívala Jawa už dříve, i když tento konkrétní měl své kořeny v motocyklu MZ. Ze šestsetčtyřicítky je také nádrž, sedlová část a malá kapotáž. Zaždní kyvka pak poůvodně vozila Trampy (rozuměj Jawa 350 Tramp). Přední vidlice pak pro změnu vozila policajty. Je to originál pro policejní Jawy Rotax, osazený kotoučovou brzdou Brembo. Kola jsou italská Grimeca, která montoval tamní dovozce Jawy na šestsetčtyřicítky. Zadní jsem ale chtěl menší šestnáctipalcové, a to je z Italjetu 350 Casual, doplňuje Bert. Doplním ještě přední plastový blatník z Jawy 350/639 a zadní lízátko z BMW F 650, jež posloužilo také jako kryt řetězu. Řídítka nezapřou svůj původ v Týnci (640), stejně jako stupačky (Travel 250). Ovladače jste mohli vidět na 660 Sportardu, zatímco budíky na Hondě Dominator. Motor plní karburátor Bing a o zapalování se stará regulátor a cívka Ignitech. Výfuk nese logo společnosti Micron, stejně jako u původní Jawy Rotax. Tento je ale z Hondy XBR500.
Víc cesťák, než se zdáZpět k původní myašlence, že jde o cestovní enduro. Cesťák to bezesporu být může i když na fotkách nejsou, tak k motocyklu patYří ještě sada povodních kufro v černé barvš, jako je vyveden celý stroj. Mimochodem, povedená kombinace. Jezdcovo pohodlí mohou zvýšit vyhřívané rukojeti. Jízdní vlastnosti ponechme stranou, je jasné, že podvozek z osmdesátých let a motor o výkonu kolem třiceti koní jsou dnes již překonané. To enduro si ale pYředstavit nedokážu. Motocykl má sice vpředu osmnáctku (90/90-18) a vzadu šestnáctku (120/90-16), obě dokonce obuté do hrubších vzorků, ale to je asi tak jediný podobný rys s cestovními endury. Konečnou cenu této stavby jsem nezjistil, řadu dílů si sháněl Bert sám, ale pokud si v Mates Moto servisu objednáte stavbu Rotaxe na klíč například v provedení Californian, počítejte přibližně se 140.000 Kč. Za tu cenu získáte zajímavý a více méně jedinečný motocykl s logem Jawa.
| Petr Pour, petr@cmn.cz, foto: autor | MN 4.2.2016 |