 Sen o americe
   Sen o americe  
    
  Každá doba má své sny. Když před téměř čtyřiceti roky začala Jawa naplňovat svou touhu po Západě
  a po náročném americkém trhu zvláště, bylo to daleko jednodušší a méně bolestivé než kdykoliv potom.
  Z toho snu se tehdy zrodila Jawa 350 Californian, jejíž pneumatiky skutečně šuměly po amerických
  silnicích. O čem asi sní nový "calif", s jehož výrobou se v Týnci před nedávnem začalo?
  
  Myšlenka výroby retromotocyklu je paradoxně tak jednoduchá, že Jawě trvalo v nových hospodářských
  poměrech přes deset let, než ji přijala. O to více z celého příběhu ční skutečnost, že ještě musela přijít
  z ciziny, kde na ni zapracoval francouzký importér. Továrna v Týnci na jeho požadavek naštěstí zareagovala
  pohotově a krátce po splnění dodávky pro Francii se nový Californian dostal také na skandinávský a nakonec
  i domácí trh. Přitom pro většinu značek, které zaspaly vývoj, právě toto při troše pečlivého přístupu
  nejjednodušší a nejpřirozenější cesta k prodejům.
   Po tuhých padesátých letech, kdy výrobě v Týnci vládly poslední péráky a nové kývačky, přišla léta šedesátá
  a s nimi určité uvolnění směřující k jaru 1968. Západ nám začínal být zase blíže než předtím, a to se
  odrazilo i na situaci v Jawě. První Californiany se objevily ve zkušebnách národního podniku motocyklových
  závodů v roce 1965 a vycházely z modelů sport na devatenáctipalcových kolech Vývoj tohoto legendárního typu
  jsme popsali v supermotu 1/2002. Jawa 350 Californian IV z roku 1973, kterou přivezl k testování její hrdý
  majitel pan Miroslav Petrtýl, je ve stoprocentním stavu a pochází z posledních sérií s exportním světlometem 
  Bosch a zadní lampou Lucas. Moderním prvkem těchto posledních motocyklů bylo oddělené mazání Oilmaster, ke
  kterému se po úpravě Jawa vrátila v devadesátých letech. "Čtyřkový" Californian vynikal čistými tvary a 
  jakousi nedbalou elegancí. Jeho motor měl základ v kývačkovém, respektive "panelkovém" bloku, na němž byly
  posazeny nové válce a hlavy s hranatými chladícími žebry o vyšší účinnosti, což odpovídalo vyššímu kompresnímu
  poměru a zvýšenému výkonu.
    
  Po tuhých padesátých letech, kdy výrobě v Týnci vládly poslední péráky a nové kývačky, přišla léta šedesátá
  a s nimi určité uvolnění směřující k jaru 1968. Západ nám začínal být zase blíže než předtím, a to se
  odrazilo i na situaci v Jawě. První Californiany se objevily ve zkušebnách národního podniku motocyklových
  závodů v roce 1965 a vycházely z modelů sport na devatenáctipalcových kolech Vývoj tohoto legendárního typu
  jsme popsali v supermotu 1/2002. Jawa 350 Californian IV z roku 1973, kterou přivezl k testování její hrdý
  majitel pan Miroslav Petrtýl, je ve stoprocentním stavu a pochází z posledních sérií s exportním světlometem 
  Bosch a zadní lampou Lucas. Moderním prvkem těchto posledních motocyklů bylo oddělené mazání Oilmaster, ke
  kterému se po úpravě Jawa vrátila v devadesátých letech. "Čtyřkový" Californian vynikal čistými tvary a 
  jakousi nedbalou elegancí. Jeho motor měl základ v kývačkovém, respektive "panelkovém" bloku, na němž byly
  posazeny nové válce a hlavy s hranatými chladícími žebry o vyšší účinnosti, což odpovídalo vyššímu kompresnímu
  poměru a zvýšenému výkonu.
  
   Nový Californian si nehraje na retrobike. On jím ve skutečnosti je, protože veškerý zásadní vývoj "třipade"
  ustrnul v sedmdesátých letech. Popsaný motor Californianu IV nahradil lehce pozměněný dvouválec UŘ, známý 
  především z modelu 634, a v osmdesátých letech přišla modernizace do hliníkové podoby 638. Ta se ovšem podle
  názoru mého i skutečných odborníků tehdejší Jawy příliš nepovedla, a to dědictví se s Jawou táhne dodnes.
  Slabiny posledního dvouválce jsou v podstatě tři: celohliníkový motor je továrnou na rámus, což v praxi
  znamená, že takové zvuky, které litinový válec utlumí, hliníkový na velké ploše žeber ještě zesílí a předá
  okolí. Nový motor také kvůli širšímu klikovému hřídeli na čtyřech ložiskách (dříve tři) více vibruje. A
  nakonec posunutím nepatrně většího výkonu do vyšších otáček se zhorší průběh točivého momentu ve středním
  pásmu, čemuž zdaleka neodpovídá čtyřstupňová převodovka.
    
  Nový Californian si nehraje na retrobike. On jím ve skutečnosti je, protože veškerý zásadní vývoj "třipade"
  ustrnul v sedmdesátých letech. Popsaný motor Californianu IV nahradil lehce pozměněný dvouválec UŘ, známý 
  především z modelu 634, a v osmdesátých letech přišla modernizace do hliníkové podoby 638. Ta se ovšem podle
  názoru mého i skutečných odborníků tehdejší Jawy příliš nepovedla, a to dědictví se s Jawou táhne dodnes.
  Slabiny posledního dvouválce jsou v podstatě tři: celohliníkový motor je továrnou na rámus, což v praxi
  znamená, že takové zvuky, které litinový válec utlumí, hliníkový na velké ploše žeber ještě zesílí a předá
  okolí. Nový motor také kvůli širšímu klikovému hřídeli na čtyřech ložiskách (dříve tři) více vibruje. A
  nakonec posunutím nepatrně většího výkonu do vyšších otáček se zhorší průběh točivého momentu ve středním
  pásmu, čemuž zdaleka neodpovídá čtyřstupňová převodovka.
  
  Naproti tomu se nový motor o něco lépe chladí a díky uložení pístních čepů na jehlách (aplikovánu už u 634)
  není tolik náročný na mazání. Některé změny prospěly primárnímu převodu, spojce i převodovce, ale přesto je
  jízda s "litinovým" dvouválcem o poznání příjemnější a klidnější. Mylím si, že rozdíl 10 km/h v nejvyšších
  rychlostech není v této kategorii nijak významný.
  
  Následovník legendárního Californianu s jednoduchým trubkovým rámem používá osvědčený dvojitý rám s širším
  uložením zadní kyvné vidlice, který důvěrně známe již od sedmdesátých let. Tehdy vznikl inspirací z konstrukce
  úspěšného soutěžního motocyklu Jawa. Dnes nese modernější prvky odpružení a vpředu jednoduchou kotoučovou
  brzdu s přijatelným účinkem. Odpružení tehdejšího exportního modelu bylo výrazně komfortnější, ovšem brzdy
  snad nemohly vyhovovat ani tehdy.
   V sedmdesátých letech, kdy výroba Californianů finišovala, kdy experimenty s modely unifikované řady UŘ vedly
  k rozčarování a na obzoru byla nová 634, Jawa, která velkými počty zásobovala nenáročný trh SSSR, velmi dbala
  na detaily pro západní trh. Tak se kromě tuzemských dílů objevovaly na vývozních strojích pro západ komponenty
  tamnějších renomovaných firem a zpracování, pokud jej lze zpětně posuzovat na třicetiletém historikovi, bylo
  nadprůměrné. časté problémy tehdy způsobovalo dávkování motorového oleje čerpadlem tuzemské výroby. Tehdy byl
  také pravděpodobně na vině v ČSSR těžko dostupný odpovídající olej. Výsledkem byl stav, kdy většina tuzemských
  Californianů přešla na tradiční mazání směsí.
    
  V sedmdesátých letech, kdy výroba Californianů finišovala, kdy experimenty s modely unifikované řady UŘ vedly
  k rozčarování a na obzoru byla nová 634, Jawa, která velkými počty zásobovala nenáročný trh SSSR, velmi dbala
  na detaily pro západní trh. Tak se kromě tuzemských dílů objevovaly na vývozních strojích pro západ komponenty
  tamnějších renomovaných firem a zpracování, pokud jej lze zpětně posuzovat na třicetiletém historikovi, bylo
  nadprůměrné. časté problémy tehdy způsobovalo dávkování motorového oleje čerpadlem tuzemské výroby. Tehdy byl
  také pravděpodobně na vině v ČSSR těžko dostupný odpovídající olej. Výsledkem byl stav, kdy většina tuzemských
  Californianů přešla na tradiční mazání směsí.
  
  Současná poslední generace třistapadesátek má Oilmaster s japonským čerpadlem Mikuni a výběr olejů známe
  všichni. Také zapalovací soustava je na úrovni současnosti. Při přípravě nového Californianu bylo pro výrobce
  výhodné, že všechny díly byly k dispozici. Nový je jen základ sedla a velké (nikoli přílišné!) množství
  chromu. Celkově je na nejnověhší variaci legendárního dvouválce příjemný pohled. Smutnější je to však s 
  detaily. Palivová nádrž pochází podle "neoficiálních zdrojů blízkých továrně" z Asie, kde se dnes vyrábí řada
  dílů na starší Jawy. Bohužel není zrovna kvalitně zpracovaná a levná samolepka loga výrobce na chromovaných
  bocích namísto někdejšího prolisu věc nezachrání. Podobné je to s levným plastovým výliskem, navazujícím zespodu
  na trojici kruhových přístrojů, s nemoderními ovladači na řidítkách anebo se starou bolestí krytu sekundárního
  řetězu, ze kterého neustále uniká mazivo na chromované plechy. Dobré hodnocení si naopak zaslouží zámek 
  zapalování kombinovaný se zámkem řízení a kontrolky s přístroji, jejichž rafičky se nechvějí.
  
  Ani původní Californian nebyl už ve své době supervýkonným strojem. Tehdy už jeho výkony dokázaly překonat
  nejmodernější dvoudobé dvěstěpadesátky z Itálie nebo Japonska. Šlo o prožitek v kombinaci se spolehlivostí, 
  moderním vzhledem, dobrým jménem (ještě) a nevelikou cenou. Co z toho nabízí současník, který se za třicet
  roků od svého předchůdce zase až tolik nevzdálil?
  
  Pro západního zákazníka, který si přeje mít v garáži téměř historický artefakt a má sympatie k Jawě, není
  jeho cena vysoká. Český zájemce už na celou věc bude koukat trochu jinak, ale to už není potíž samotného
  Californianu, ale všech Jaw 350 obecně. Rozhodně nejsou levné a argument koupě nového motocyklu příliš 
  neobstojí. Hru o své jméno Jawa ještě neprohrála, ale skóre není nejlepší, vzhled odpovídá kategorii, a
  spolehlivost? Všechno je totiž relativní. Jednoznačně však kupujete prožitek. Ať už je to dnes stále více
  zapomínaný zvuk poměrně velkého dvoutaktu s jeho vůní, zacházení se zpívající převodovkou anebo vibrace,
  kterých si užijete vrchovatě, a jak už jednou napsal můj kolega, berte je po vzoru některých jiných značek
  jako pozitivum. To prostě k "třipade" patří, a ta už nejspíše nebude příliš dlouho sjíždět z Týnecké linky.
  Už nikdy nebude prodejním šlágrem, ale pořád může milovníkům jednoduché klasiky přinést trochu radosti.
  A o víc jí ani nejde.
| Pavel Suchý, foto: František Gorczyca | Supermoto 9/2003 | 
|  |  |  | 
|  |  |  | 
| Californian IV | Californian (03) | |
|---|---|---|
| motor | ||
| typ | dvoudobý řadový dvouválec | |
| chlazení | vzduchem | |
| rozvod | pístem | |
| vrtání x zdvih | 58 x 65 mm | |
| zvihový objem | 343,5 cm3 | |
| kompresní poměr | 9,2 : 1 | 9,8 : 1 | 
| největší výkon | 16,9 kW (22,5 k)/5250 1/min | 17 kW (23 k)/5250 1/min | 
| točivý moment | 34 Nm/4750 1/min | 32 Nm/4750 1/min | 
| plnění motoru | karburátor Jikov | karburátor Jikov 28 mm | 
| zapalování | dynamobateriové mechanické | elektronické VAPE A67 | 
| spouštění | mechanické | |
| převody | ||
| spojka | vícelamelová v oleji | |
| převodovka | čtyřstupňová | |
| sekundární převod | částečně zakrytým válečkovým řetězem | zakrytým válečkovým řetězem | 
| podvozek | ||
| rám | uzavřený z oceli | dvojitý uzavřený z oceli | 
| přední odpružení | teleskopická vidlice | tel. vidlice, zdvih 155 mm | 
| zadní odpružení | dvě jednotky, nast. předpětí | dvě jednotky, nast. předpětí zdvih kola 80 mm | 
| přední brzda | jednočinná bubnová celonábojová, 160 mm | 265 mm kotouč dvoupístkový třmen | 
| zadní brzda | jednočinná bubnová celonábojová, 160 mm | |
| přední pneumatika | 3,25 x 18 | |
| zadní pneumatika | 3,50 x 18 | |
| rozměry a hmotnosti | ||
| rozvor | 1395 mm | 1370 mm | 
| hmotnost bez náplní | 145 kg pohotovostní | 142 kg bez náplní | 
| palivová nádrž | 15,2 l | 13,5 l | 
| cena | 9900-12500 Kčs (dnes přibližně 70.000 Kč) | 78.660 Kč |