O zlatých českých ručičikách bych určitě nepochyboval a nebýt bývalého režimu, sněr v motocyklovém
světě bychom možná udávali my. Vývoj situace bohužel dobře známe a až na pár modelů čtyřdobých
stopětadvacítek se nabídka týnecké fabriky točí kolem "osvědčené" třistapadesátky. Na ní se čas
od času provedou lehké designové úpravy, zatímco několik desítek stará koncepce nerušeně přežívá -
nebo spíš živoří - dál.
Třipade se nabízí ve čtyřech verzích, z nichž nejlevnějším a nejjednodušším je právě námi testovaný
Basic. Dvouválcový, náhodně explodující dvoutakt je našroubován do kolébkového rámu za svařených
ocelových trubek, který se ve vyšších rychlostech projevuje neblaze známým kroucením. I přesto je jízda
na Basicu vcelku příjemná, tedy pokud člověk přestane vnímat všelijaké kovové zvuky linoucí se při řazení
z převodové skříně. Za ně může špatně vystavující spojka, která zejména při jízdě po městě značně
komplikuje jezdcův život. Mezi další základní návyky patří také úcta k přední kotoučové brzdě, která
nemá ráda hrubé zacházení a trestá jej kousnutím. Zadní bubnovce naopak troška té síly neuškodí, ale
v podstatě pracuje tak, jak by měla. Podvozek navrhly přímo české silnice a nějaký výmol si na něj hned
tak nepřijde. Tedy krom předních tlumičů, které již léta trpí slintáním oleje kolem prachovek nad
gufery.
Hlavně nespěchat
Jako ideální cdestovní rychlost jsem shledal 80 km/h, kde motor pracuje ve "zrychleníschopných"
otáčkách a má nízkou spotřebu. Již o dvacet kilometrů vyšší rychlost s sebou nese velmi nepříjemné
vibrace na stupačkách a snaha projet dálnici v co největším tempu, tedy kolem 120 km/h, je kouskem
pouze pro otrlé jedince. Proto zpomaluji a raději se kochám krajinou, protože mi po pravdě nic jiného
nezbývá. Náhlé zpomalení a vadnutí motoru signalizuje potřebu přepnout kohout paliva na rezervu.
Ukazatel stavu blahodárné tekutiny prodávané pod názvem Natural zde totiž chybí. Řidič má k dispozici
měřiče otáček a rychlosti a čtyři kontrolky - dobíjení (z vlastní zkušenosti vím, že patří k
nejdůležitějším), neutrál, blinkry a dálková světla. Ale i s takovými údaji se dá vystačit, případně
smířit.
Řetěz jako kšanda
Benzinka na sebe nedala dlouho čekat. Dotankované palivo mi na klidu přidalo natolik, že jsem málem
zapoměl dolít olej. Směs se totiž musí vytvořit již v nádrži a odjezd s sebou přináší nemilé překvapení.
Po 1600 kilometrech, které má stroj najeto, se řetěz vytahal natolik, že přeskakoval při jakékoliv
zařazené rychlosti přes rozetu. Zastavuji, abych zjistil vážnost závady. Nemělo by to být tak zlé,
aby nešlo dojet. Člověk si do té doby v podtatě ani neuvědomil vzhled motorky. Zprvu zaujme lehce
zvednutá podsedlovka a nádrž. Samozřejmě ve stylu modelu 640, což byla oproti 639 příjemná změna.
Také kulaté světlo s vyčnívajícími budíky mi ke klasickému motocyklu sedí víc než třeba hranaté se
štítkem u modelu "Style". Zklamání však přineslo víčko nádrže, které není zamykatelné, což přináší
určité riziko vzhledem k nenechavcům.
Text: Jim Foto: Jim, Kráťa
|
Technické údaje - JAWA 350-640 Basic |
motor |
dvoudobý vzduchem chlazený řadový dvouválec |
objem |
343 ccm |
vrtání x zdvih |
58 x 65 mm |
výkon |
17 kW (23 k)/5250 ot./min. |
kroutící moment |
32 Nm/4750 ot./min. |
kompresní poměr |
9,8:1 |
plnění motoru |
karburátor |
převodovka |
čtyřrychlostní |
startování |
nožní páka |
brzdy |
vpředu kotouč průměr 265 mm, dvoupístkový třmen vzadu bubnová průměr 160 mm |
rozvor |
1370 mm |
suchá hmotnost |
147 kg |
výška sedla |
820 mm |
nádrž |
17 l |
cena |
59.900,- Kč |
|
Co na to remcálek?
Ach, jako kdybych sednul na svoji starou Jawu. Sice jsem se jí zbavil před 25 lety, ale za tu dobu
se toho moc nezměnilo. Náhodné výbuchy směsi benzínu s olejem M2T, splašený trubky rámu připomínající
želé z pouti a úžasný vibrace na stupačkách při rychlostech nad 80 km/h. Na druhou stranu absence
"bošáku" ši designové úpravy jsou určitě krokem vpřed, ale vysvětlete mi, pod vlivem které látky
byl člověk, který vymyslel plastovou součástku mezi budíky a světlem?
René Remcal |
ČMN 11/2001
|
|