logo Jawa Stertér kit
pro Jawu 350

  Kdo by neznal po věky vyráběný Jawácký dvoutaktní dvouválec – potrápili ho snad všichni z nás. Je s podivem, že až po tom, co se mnohde kvůli ekologickým normám přestaly třiapůle prodávat, rozhodli se konstruktéři obdařit starou klasiku elektrickým spouštěčem. Proslýchá se, že za celou věc může zájem asijského výrobce rikšy, do níž chce léty prověřený motor montovat a startér byl zákazníkovou podmínkou.

  Jawa 350 Tramp se startérem má už bez zásadních problémů najeto 7000 kilometrů. Testovacímu jezdci nevadí sníh ani bahno, proto motorka při focení není zrovna příliš čistá. Na zkušebním výrobku je vidět, že vše je děláno "horkou jehlou". Zatímco hliníkový dekl kryjící spojku je klasika hladký odlitek, druhé menší víko kryjící oilmaster je odlité do hrubého písku a nastříkáno stříbřenkou. Vizuální dojem – hrůza. S novými odlitky je motor asi jen o centimetr širší proti původnímu oilmasteru, čili startér půjde bez problému namontovat i majitelům celokapotáží.

  Samotný startér je k rámu uchycen jedním šroubem ve stejném místě jako předek motoru a nastrčen přes gumové těsnění do levého víka. Nešťastně řešená je na prototypu též kabeláž nevzhledně hozená horem přes karter. V sérii snad vývojáře napadne vést kabely spodem.

  Velkým mínusem je prozatím absence otáčkoměru. I když by se údajně pod oilmastera ještě jedno plastové kolečko na klasický mechanický otáčkoměr vešlo, není tu a nebude. Místo mechanického se teď zkouší asi o polovinu menší elektronický budík, leč zatím neúspěšně.

  Zájemci tedy mohou jen doufat, že se vývojáři v Jawě ještě o moc polepší, pokud jde o finální vzhled. Funkčně se zdá být startér původem z Dandyny zatím výborný, i studený motor naskočí po pár protočení klikovky. Jestli jste se až doposud pro celou věc nadchli a už listujete zlatými stránkami a hledáte číslo do Jawa krámku v Brodcích, asi vás z nadšení vyléčí cena celého kitu. 6000 Korun českých za startér dá už asi jen hodně velký Jawácký nadšenec. Pro zajímavost se můžete podívat ještě na předchozí stádium vývoje startéru.

  Za informace a fotky děkujeme Romanovi.

iDragons 18.12.2005