To vůbec nezní špatně   
  Jawa doplnila svůj arzenál o další malý motocykl. Nové dítě je velmi způsobné, je
  tiché, kultivované a málo „žere“. Narozdíl od klasických dvoutaktů Jawa, které už jsou
  po desetiletích poněkud okoukané, je Robby po Dandy druhým představitelem, který by mohl
  usnadnit našemu bývalému slavnému výrobci cestu mezi zákazníky a dostat se tak zpět
  mezi vyvolené. 
  
  
 
  Někomu se může zdát, že obsah 100 a 125 cm3 je tak moc podobný, že je to v praxi 
  vlastně skoro totéž. Právě obě malé Jawy dokazují, jak i motocykly s podobným obsahem
  motoru mohou být velmi rozdílné. A přitom obě jsou jako šité na míru pro „svůj“ okruh
  zákazníků. Obě mají sice čtyřtaktní motory, ale velmi rozdílné stavby. Zatímco Dandy
  s rozvodem OHC je jak stvořený pro sportovní jízdu, Jawa Robby se s trochou nadsázky
  dá nazvat mopedem Rolls-Royce. I zde pohání motocykl motor, jehož konstrukční řešení
  pochází od Hondy. Je to ležatý  jednoválec, který byl původně stavěn jako „osmdesátka“.
  Jeho současný licenční výrobce firma Linhai jej  upravila a převrtala na současnou
  „stovku“ Výsledek je nad očekávání dobrý. I když Robby s ním neláme rychlostní rekordy,
  vyniká  především velmi malou spotřebou, nízkým hlukem, a v neposlední řadě i ochotou
  k akceleraci v širokém spektru otáček. Tedy všemi vlastnostmi, které jsou velmi vítané
  nejen při jízdě v přírodě, ale především v hustém městském provozu.
  
  Tvarem vychází z padesátky Mosquito. Je relativně velmi subtilní a protáhnete se s ním
  před křižovatkou mezi dvěmi auty stejně dobře jako na legendární Babetě. Narozdíl od ní
  však z křižovatky odjedete s „raketovou“ akcelerací. Maximální rychlost kolem 75 km
  není sice nijak závratná, ale například právě pro město více než dostačující.
  
  Robby má všechno, co má malá motorka mít. Je mrštný, má velmi účinné brzdy, vpředu
  kotoučovou, vzadu bubnovou. Má líbivý design, elektrický startér, litá kola střídmou,
  leč působivou kapotáž světlometu. Palubní deska působí neutrálně snad pouze kontrolky
  až nápadně připomínají Škodu 110R a tedy dávnou historii.
  
  Na Robby jsme zatím najezdili přes tisíc kilometrů Jízda na něm je velmi příjemná.
  V zatáčkách se chová jako dospělá motorka, drží stopu a je velmi klidný. Brzdy jsou
  velmi účinné a přesné. Motorka má velmi dobrou ergonomii  a to i pro vysokého člověka,
  který má okolo 180 cm. Potěšitelný je i neznatelný úbytek oleje po celou dobu testování.
  Tomuto motocyklu nevadí ani voda. Pokud se jede za deště, funguje stroj stejně jako za
  sucha, což se o většině starších Jaw říci rozhodně nedá. Další jeho výbornou vlastností
  je zvuk. Nejen díky motoru, ale i perfektně naladěnému výfuku má Robby krásný hluboký
  zvuk, jako opravdový „dospělák“. Relativně dobrý je úložný prostor pro nářadí pod
  sedlem. Škoda jen, že lze bez problémů otevřít i alternativním způsobem bez použití
  klíčů. Zatímco design stroje je poměrně zajímavý, jedinou slabinou - alespoň z našeho
  pohledu - je archaická nádrž, která není ani hezká a ani dostatečně objemná, i když to
  nebude tak podstatné, protože průměrná spotřeba během testu činní zatím 2,1 litru na
  sto kilometrů.
  
  Zvláštní kapitolou Robbyho je převodovka. Ta je velmi často v Asii používána pro nás
  exotickým způsobem. Tedy průběžným řazením, kde neutrál je umístěn mezi jedničkou a
  čtyřkou a řadí se do kruhu. Tedy jedu na čtyřku, dojíždím ke křižovatce, sešlápnu dál
  směrem dolů. Místo pětky tam je neutrál, sešlápnu znovu, je tam jednička atd. Vzhledem
  k tomu, že tento způsob řazení není v našich krajích zrovna obvyklý, docházelo při
  zkouškách často k problémům. Není divu; představte si, že si nebudete jisti, zdali
  máte zařazenou trojku či čtyřku a dalším sešlápnutím tam máte za jedna a po několikátém
  „zopáknutí“ tohoto postupu se vám mohou kolečka převodovky „rozkutálet“. Sériové
  provedení Robbyho má proto mezi čtyřku a jedničku vložený kolíček, který zbavuje
  motocykl podobných problémů. Řazení je však atypické v pořadí neutrál, jedna, dvě, tři, 
  čtyři. Samozřejmě že ti, kdo jsou zvyklí na běžné motocykly a především na klasiku s
  neutrálem mezi jedničkou a dvojkou, musejí se soustředit, aby neudělali chybu. Z
  drobných problémů je nutno jmenovat zrcátka, která můžete utáhnout jak chcete a přesto
  se vám na prvním výmolu povolí.  Větším problémem je stojánek, který ač působí
  robustním dojmem, tvaruje se podle chuti, čímž pak bezpečně nepojistí ani tak malou
  motorku, jakou je Robby.
  
  Celkový dojem z Jawy Robby je však velmi dobrý. Je nejen výborným doplňkem dražší Dandy
  125, ale ekonomicky i komfortem velmi sympatickým prostředkem na kratší vzdálenosti.
  Škoda jen, že se nepodařila udržet jeho cena na původních zhruba 43 tisících Kč. Avšak
  i současná cena 48 000 Kč není vzhledem vysokým užitným vlastnostem nijak přemrštěná.
| Petr Řezáč (jp) | portál iTEST |