V tempu s Tempem Jen málokdo věřil tomu, že je možno s motocyklem Jawa 250 "Tempo", typového označení 593, uskutečnit stotisícový test. Nakonec se to podařilo jednoho loňského listopadového večera za tmy, mlhy a deště na dálničním úseku u Říčan po 900 dnech od zapůjčení a 480 dnech provozu.
Shodou náhod jsem se toho večera vracel z valné hromady sportovní mototuristiky, kde mi byl již potřetí udělen titul mistra republiky v této disciplíně. K němu mi napomohl právě tento motocykl.
Hned na začátku je třeba připomenout, že v roce 1995 mi byla tato jawa zapůjčena na motoristickou sezónu jako jediný motocykl, který byl ve výrobním podniku v Týnci n. Sáz. zrovna "po ruce" a měl SPZ. Po úspěšné sezóně, kdy jsem si motocykl oblíbil, a v touze najít hranici životnosti jsem přišel s návrhem testu 50.000 km (Motocykl 10/96). Po jeho dokončení, jak jste se mohli dočíst, byla většina dílů takřka nedotčena, chci hledat a hlavně se nechci rozloučit s tak skvělou motorkou.
Jen velice obtížně se mi daří přesvědčit podnikové vedení. Sami se totiž obávají vysokého procenta neúspěchu. Riziko je velké, ale já jawě věřím. Ve zmíněném testu byl popsán stav opotřebení jednotlivých částí, ještě se zmíním o nutných výměnách a úpravách, po nichž koncem listopadu 1996 vyjíždím vstříc dalším 50.000 km. Největší a jediný zásah na motoru, který bylo třeba učinit, a to pouze z preventivních důvodů, abychom nemuseli někdy v 70 či 80 tisících km motor znovu půlit, byla výměna jehlového ojničního ložiska na klikovém hřídeli.Nahrazena byla také všechna gufera a těsnící "O" kroužky mezi válcem a hlavou i veškerá další těsnění. Díky nápadu a šikovným rukám pana mechanika Křížka jsem osvobozen od zbytečného neutrálu mezi 4. a 5. převodovým stupněm a měkčími pružinami převodového systému tak při řazení zažívám příjemné pocity, které dobře znají majitelé japonských motocyklů. Tak přesné, krátké a lehké řazení i vyřazování bych přál všem majitelům jaw. Bohužel dostat tuto malou úpravu do sériové výroby se asi těžko podaří. Na předním kole se dočkal výměny opotřebovaný brzdový kotouč a namontována byla i nová centrální tlumící jednotka, která ztratila těsně před koncem testu svou účinnost v důsledku úniku oleje okolo vydřené pístnice a gufera. Předznamenávám, že tato závada se bude těsně před koncem druhé části testu opakovat. Tentokrát bude vyměněna pouze vydřená pístnice a gufero. Jelikož vyjíždím z bran strašnického vývoje před zimní sezónou, byly na motocyklu provedeny ještě některé úpravy. Montáž chrániců rukojetí si vyžádala zásah na kapotáži z důvadu zachování plného, již tak malého poloměru otáčení. Zakrytí karburátoru nepřineslo kýžený efekt, protože mi při mrazech pod -10 °C karburátor stejně zamrzá vlivem proudění studeného vzduchu uvnitř tělesa.
| Technické údaje |
|---|
| motor |
| Dvoudobý jednoválec objemu 246,2 ccm. Vrtání/zdvih - 70x64 mm. Max. výkon 19 kW/6500 ot. Max. točivý moment 29 Nm/6500 ot. Kompresní poměr 10,9. Typ rozvodu pístem, sání ovládáno jazýčkovým ventilem. Mazání motoru směsí olej/benzín, olej dávkován čerpadlem. Karburátor Jikov 2930 CE. Bezkontaktní zapalování Ducati. Akumulátor YUASA 12V/5,5Ah. |
| převodové ústrojí |
| Mechanická s ozubenými koly, dvouhřídelová. Pětistupňová s postupným nožním řazením. Primární převod ozubenými koly s přímým ozubením a převodovým poměrem 2,857. |
| podvozek |
| Rám uzavřený, jednoduchý rozvidlený pod motorem svařený z ocelových trubek pravoúhelníkového a kruhového průřezu. Přední teleskopická vidlice, zdvih 150 mm. Vpředu kotoučová brzda, hydraulicky ovládaná o průměru kotouče 265 mm. Vzadu bubnová, mechanicky ovládaná o průměru bubnu 160 mm. paprsková litá kola, vpředu i vzadu 2,15x18. Pneumatiky se vzdušnicí, vpředu 90/90 - 18, vzadu 100/90 - 18. |
| rozměry a hmotnosti |
| Rozvor 1430 mm, světlá výška 104 mm. Pohotovostní hmotnost 157 kg. Palivová nádrž na 17 l benzínu, z toho 2,5 l rezerva. |
| funkční vlastnosti |
| Max. rychlost v sedě 115 km/h, v leže 121 km/h. Zrychlení 0-400 m/18,4 s. Max. stoupavost při celkové hmotnosti 337 kg - 48%. |
Na tomto místě bych rád ubezpečil všechny nedůvěřivce, že jsem zpočátku vůbec neuvažoval o využití "Tempa" pro dlouhodobý test 100.000 km a všechny opravy, úpravy, demontáže a montáže, přestože byly prováděny ve strašnickém podniku, se děly vždy za mojí asistence, a tak je zaručena autentičnost všech dílů. Některé jsem si tajně označil. Udivené pohledy účastníků obou demontáží naznačovaly, že takovémuto stavu motoru, jehož příčiny budou dále osvětleny, je po absolvovaných kilometrech opravdu nelehké uvěřit. A to byly pro druhou část testu stanoveny mnohem extrémnější podmínky, i když na druhé straně vezpůsobu zacházení jsem zvolil ještě laskavější přístup k vytáčení motoru, což se také projevilo v průměrné spotřebě paliva, která činila v první části testu 4,63 l, zatímco nyní jen 4,09 l. Vycházející celkový průměr 4,37 l je v kontextu s tím, že jawa byla většinou obsazena dvěma osobami a jejich zavazadly, více než uspokojivý. Během oněch 480 dnů v sedle jsme s jawou navštívili 27 států a pravidelný čtenář si jistě vzpomene na uveřejněné reportáže z cest, kdy Jawa Tempo překonávala polární kruh, dosáhla nejsevernějšího evropského bodu Nordkkapu, stoupala v Pyrenejích a Alpách, aby vzápětí byla vystavena nelítostnému slunci španělských plání či sicilskému peklu. Byla bičována přívaly deště v Belgii a Polsku, ale i v rumunských Transylvánských Alpách. V loňském roce prošla tvrdými zkouškami v pohoří Atlas, zdolávala marocké pisty, stoupala a klesala v nepřehledných zatáčkách tureckého pobřeží, odolávala větrům v syrské poušti, s hladinou Mrtvého moře se dostala 390 m pod hladinu moře Středozemního, aby se nakonec dotkla saúdskoarabských hranic za jordánskou Aqabou u klidné hladiny Rudého moře. Všechny cesty jsem absolvoval bez závažných problémů, které by mě přinutily vyndat nářadí na dobu delší než pět minut. Nejčastější závadou byla enormě praskající vlákna žárovek hlavního světlometu, která, jak se ukázalo, praskala vždy při dosažení hranice maximální rychlosti (vibrace). Proto jsem se tomuto režimu raději vyhýbal. Další častou závadou bylo poškození krytu řetězu, způsobené ne vždy včaas napnutým řetězem, který pak s tímto krytem přišel do styku. Přetržené lanko plynu či spojkypo desítkách tisících kilometrech nutno brát jako běžnou provozní záležitost a dvakrát prasklý paprsek zadního kola jde jistě na vrub přetížení motocyklu a stavu silnic, s jakými se běžný český motocyklista nesetká. Z téže kategorie jsou i povolené sroubky číselníku otáčkoměru, kapotáže a nakonec i uklepané ukazatele směru (hlavně v první části testu).| JAWA 593 TEMPO - NAMĚŘENÉ OPOTŘEBENÍ PO 100.000 KM | |
|---|---|
| válec | klikový hřídel |
| Montážní rozměr ..... 70,000-70,012 mm Naměřeno ..... 70,005-70,010 mm Pístní kroužek v horní úvrati ..... 70,025 mm Poznámka: čistá pracovní plocha | Hlavní ložiska (valivá) Poznámka: stav valivých drah visuálně bez závad |
| píst | ojniční ložisko (jehlová klec) |
| Montážní rozměr/limit opotřebení ..... 69,96-69,97/69,91 mm Naměřeno ..... 69,925 mm Poznámka: čistá pracovní plocha bez rýh | Montážní vůle/mez opotřebení ..... 0,020-0,025/0,045 mm Naměřeno ..... 0,035 mm Poznámka: odpovídá proběhu 50 tis. km od výměny |
| vůle pístu | spojka (lamely, tloušťka obložení) |
| Montážní vůle ..... 0,030-0,052 mm Naměřeno ..... 0,085 mm | Montážní rozměr ..... 3,65-3,80 mm Naměřeno ..... 3,6-3,7 mm Poznámka: v pořádku |
| pístní kroužky (vůle v drážce) | spojkové pružiny |
| Montážní vůle 1./2. kroužek ..... 0,030-0,055/0,035-0,060 mm Naměřeno 1./2. kroužek..... 0,030-0,060/0,020-0,040 mm Poznámka: dolní mez vůle vlivem úsad karbonu Vůle kroužků bez závad | Montážní rozměr/mez použití ..... 38,4-39,6 mm Naměřeno ..... 38,8-38,5 mm |
| pístní kroužky (vůle v zámku) | řazení, vidličky |
| Montážní vůle 1./2. kroužek ..... 0,3-0,4/0,3-0,4 mm Naměřeno 1./2. kroužek..... 0,75/0,85 mm Poznámka: odpovídá proběhu 100 tis. km | Poznámka: čistě zaběhaná pracovní plocha |
| brzdový kotouč | |
| Průměrné opotřebení ..... 0,8 mm Poznámka: odpovídá proběhu 50 tis. km od výměny |
|
| Stav rychloměru | Závada |
| 180 km | nevypíná spojka (povolená matka spojkového koše) |
| 5692 km | únik oleje kolem startovací páky (přetěsnění) |
| 7984 km | roztavené pojistkové pouzdro |
| 9378 km | prasklý levý spodní držák motoru (opraveno svařením) |
| 17306 km | opětné prasknutí stejného držáku (nahrazen novým) |
| 23721 km | popraskaný plastový kryt řetězu |
| 30127 km | popraskané plastové kryty chladiče |
| 30665 km | výměna sekundárního kolečka a převodníku (rozety) a výměna brzdových destiček |
| 32424 km | přetržené plynové lanko |
| 34086 km | výměna opotřebované hřídelky, ložiska 6000 a gufera 10x22x8 vodního čerpadla |
| 34490 km | lehce vymačkaný držák jazýčkového ventilu - lícování |
| 35223 km | přetržené lanko spojky |
| 43194 km | stržený závit víčka chladící kapaliny |
| 45238 km | roztavené pojistkové pouzdro |
| 52097 km | přetržené plynové lanko |
| 54570 km | uvolněný číselník otáčkoměru |
| 54680 km | unik oleje z předních tlumičů (výměna obou gufer) |
| 64737 km | prasklý ráfek zadního kola |
| 64737 km | poškozený plastový kryt řetězu |
| 74312 km | roztavené pojistkové pouzdro |
| 77415 km | popraskané plastové náběhy chladiče |
| 88518 km | přetržené plynové lanko |
| 89692 km | prasklý ráfek zadního kola |
| 94756 km | poškozený plastový kryt řetězu |
| 94756 km | vydřená pístnice zadního tlumiče a opotřebení gufera |
| 98391 km | prasklá expanzní nádobka (v závitu) |
| 98813 km | prasklé ovládací lanko olejového čerpadla |
| 98813 km | výměna regulátoru napětí |
| 99037 km | prokluzování spojky (podložení pružin) |